Lezárult a képzőművész nagyszabású projektje, amelyben választás elé állította a vásárlóit: vagy az adott műalkotást veszik meg, vagy annak az NFT-jét. Amennyiben az NFT-hez ragaszkodnak, a festményt elégeti.
Damien Hirst tavaly nyáron lépett a piacra első NFT-kollekciójával (a nem helyettesíthető tokenekről itt és itt talál magyarázó cikkeket). A The Currency című gyűjteményben tízezer eredeti alkotását kínálta NFT-verzióban is, vagyis a színes zománcfestékkel, kézzel készült, papírra festett, számozott és címmel ellátott, aláírt műalkotásokat befotózta, és tokenként felrakta a blokkláncra, innentől a művei digitálisan is megvásárolhatóvá váltak és kereskedni is lehetett velük.
Egy Hirst-NFT 2000 dollárba (883 ezer forintba) került eredeti áron. A gyűjtőknek választaniuk kellett, hogy megtartják-e a digitális verziót vagy elcserélik azt a valódi műalkotásra. Akármelyik opciót is választották, a brit művész megfogadta, hogy az alkotásoknak azt a verzióját, amiről lemondanak a gyűjtők, megsemmisít: a képeket elégeti, az NFT-ket pedig kiiktatja a rendszerből (ezt is égetésnek hívják amúgy).
Kicsivel, de nyert a kézzel fogható művészet
A londoni Newport Street Gallery adatai szerint 5149-en választották az eredeti művet, és 4851-en az NFT-re szavaztak. Ezt követően Damien Hirst az Instagram-oldalán bejelentette, hogy első körben ezer alkotását égeti el, majd október 30-ig megsemmisíti az összes olyan képet, aminél a digitális tokent részesítették előnyben.
A keddi eseményt élőben közvetítették a galériából: Hirst és asszisztensei kandallóba dobták a műveket. "Sokan gondolják, hogy dollármilliókat érő műalkotásokat égetek el, de valójában a fizikai műalkotások NFT-vé való átváltozását fejezem be az eredeti darabok elégetésével" - magyarázta a Turner-díjas művész az Instagramon.
„Amint elégetem, a digitális vagy fizikai műalkotás értéke, amelyet a legjobb esetben is nehéz meghatározni, nem fog elveszni, hanem átkerül az NFT-be” – fogalmazott Hirst.
Hirst arra a kérdésre, hogy milyen érzés volt elégetni a műveket, azt válaszolta: „Jó érzés, jobb, mint amire számítottam”.
Az 57 éves művészt sokan olyan megosztó alkotásai miatt ismerik, mint a formaldehidben úszó halott cápa, illetve a kettévágott tehén és borja.