Mayer-Marton György a második világháború elől menekült Nagy-Britanniába, művének megmentéséért a legnagyobb brit múzeumok is kampányoltak.
Brit múzeumok több évig tartó kampánya után sikerült megmenteni az enyészettől Mayer-Marton György (George Mayer-Marton) magyar művész falfestményét – írja a Guardian, A brit kormány ugyanis úgy döntött, hogy védetté nyilvánítja az 1955-ben készült, Jézust kereszten ábrázoló mintegy nyolc méter magas alkotást. Mayer-Marton György művének védelem alá helyezését unokaöccse, Nick Braithwaite kezdeményezte két évvel ezelőtt.
A freskó és a mozaik különleges kombinációjából álló falfestmény a Manchesterhez közeli Oldham római katolikus templomában található. A londoni Victoria and Albert (V&A) múzeum igazgatója korábban „káprázatos szépségűnek” nevezte az alkotást.
A keresztre feszített Jézust ábrázoló mozaikot eredetileg körülvevő falfestményeket – melyek Máriát és János apostolt ábrázolták – 1980-ban fehérrel festette le a helyi plébános, de szakértők szerint a festék alatt épen megmaradtak.
A falfestménynek otthon adó templomot néhány éve bezárták és jelenleg raktárnak használják. A sorozatos rongálások miatt a művészettörténészeknek korábban annyit már sikerült elérniük, hogy az egyház megerősítette az épület őrzését. A védelem alá helyezés azt jelenti, hogy a templom valószínűleg megmenekült a lebontástól és az ingatlanfejlesztőktől.
A győri születésű művész művészeti tanulmányait a bécsi képzőművészeti akadémián, majd a müncheni akadémián végezte. Bécsben élt a két világháború közötti időszakban, majd az Anschlussot követően Nagy-Britanniába menekült a zsidóüldözések elől. Nem sokkal később kizárta a német Szépművészeti Kamara, ugyanis nem tartották „elég megbízhatónak” ahhoz, hogy a német kultúrát népszerűsítse.
(Címlapkép forrása: George Mayer-Marton)