A Pintér Sándor vezette, most már az oktatásért is felelős Belügyminisztérium kérdéseket intézett a tanárokhoz. A PDSZ szerint ez az oktatás tendenciózus nemzeti konzultációja.
A kérdéssor elején a BM célként határozza meg, hogy szeretné felmérni a tanárok munkakörülményeit, valamint „a juttatásokra, teljesítményértékelésre és mérésre vonatkozó igényeit és tapasztatait”. Ehhez képest a felmérésben nincs szó a tanári bérekről.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint a felmérés „nem csak szakmai alapvetéseket hagy teljesen figyelmen kívül, de közben súlyosan tendenciózus is: szó sincs a bérekről, ellenben az iskolaőröknek borítékolható, hogy átütő sikerük lesz”.
A fizetésekről, a napi megélhetésről, a lakhatási körülményekről, a másod- és harmadállási kényszerről egyetlen kérdés nem szól a BM felmérésében – jegyzi meg a PDSZ.
A nemzeti konzultációk előre megválaszolt kérdéseire hajaznak szerintük például az iskolaőrséggel kapcsolatos kérdések, amelyekre lehetetlen lenne úgy választ adni, hogy az szakmailag bármennyire kerek legyen.
A kérdőív a PDSZ szerint azt sugallja, hogy a korábban bevezetett minősítési rendszer, majd legutóbb, évi egymilliárdból a komplex ellenőrzés után újabb ellenőrzéseket szeretnének bevezetni. Holott – teszik hozzá – számtalanszor bebizonyosodott, hogy az agyonszabályzott, forrásnélküli közoktatásnak az ellenőrzések nem hogy segítettek volna, de a velük járó adminisztrációs terhek egyenesen elmélyítik a problémákat.
A szakszervezet szerint a kérdőív célja az, hogy ezzel támasszák majd alá a következő időszak szakmailag védhetetlen döntéseit: „Hiszen mi akartuk.”
A BM – a kérdőívből kiolvasható – elképzeléseit négy pontban lehet szerintük összefoglalni:
- új ellenőrzési rendszer bevezetése a munkavállalók megregulázása érdekében,
- a jelenleg rendelkezésre álló bértömeg további differenciálása,
- a iskolaőrség valamilyen átszervezése (további erősítése, kiszervezése),
- a pedagógus feladatellátás egy részének leosztása NOKS-os irányba.