Kult MTI 2022. június. 07. 13:55

Csak azért is orosz operával indul a milánói Scala következő évadja

A Borisz Godunovval üzenik, hogy nem pártolják a „boszorkányüldözést. .Az orosz sztárkarmesterrel, Valerij Gergijevvel azért szakítottak.

Mogyeszt Muszorgszkij orosz zeneszerző Borisz Godunov című operájával, orosz művészek fellépésével veszi kezdetét a Scala milánói operaház következő évadja – jelentették be Milánóban az operaház vezetői.

„Nem pártolom a boszorkányüldözést, sem az orosz művek eltörlését, és nem rejtőzöm el, amikor Puskint olvasok” – mondta Dominique Meyer főigazgató. Hangsúlyozta, hogy az évad programját a sokévi gyakorlatnak megfelelően már két-három évvel ezelőtt megkezdték összeállítani.

Az, hogy a december 7-ei nyitógálán, Milánó védőszentjének, Szent Ambrusnak a napján egy orosz opera premierjét tűzik műsorra, némileg meglepő annak fényében, hogy a Scala az egyik első operaházként szakított Valerij Gergijev orosz sztárkarmesterrel, mivel a Vlagyimir Putyin orosz elnök bizalmasának számító zenész nem volt hajlandó elítélni Ukrajna orosz megtámadását.

Az operaház vezetése hétfőn sietett különbséget tenni Gergijev és a többi, a Scalában fellépési lehetőséget kapó orosz művész helyzete között. Dominique Meyer hangsúlyozta, hogy a szentpétervári Mariinszkij színház főigazgatójaként és művészeti vezetőjeként Gergijev nagyon közel áll Putyinhoz. „Az ő szemünkben ő egy politikus, majdhogynem kulturális miniszter. A többiek helyzete más” – mondta.

Azt reméljuk, hogy Szent Ambrus napján a békét is ünnepelhetjük – mondta Giuseppe Sala milánói polgármester, az operaház igazgatóságának elnöke, aki remekműnek nevezte Muszorgszkij operáját. A Scala évadnyitó gálája az egyik legjobban várt időpont az európai kulturális kalendáriumban.

Az operaház programismertetője szerint a Borisz Godunov „zavarbaejtő freskó a hatalom brutalitásáról és magányáról”. A darabot már az 1979-80-as szezonban is bemutatták, akkor Claudio Abbado vezényletével. A címszerepet most Ildar Abdrazakov orosz basszus énekli, a női főszerepet Anna Gyenyiszova szoprán. Egy másik orosz énekes, Dmitrij Korcsak tenor Antonín Dvorák cseh zeneszerző Ruszalka című darabjában kap vezető szerepet, ezt az operát első ízben tűzi műsorára a milánói operaház.

Riccardo Chailly vezető karmester és művészeti igazgató, aki segített a Borisz Godunov 1979-es premierjének létrejöttében is, elmondta, már régóta sürgette, hogy a főleg az olasz repertoárra koncentráló Scala tűzzön műsorra több orosz művet. A december 7-ei nyitógálákon például jellemzően egy-egy Verdi mű szerepelt.

A Scala 2022/23-as évadjának 14 operája közt szerepel a Lammermoori Lucia az amerikai Lisette Oropesával a címszerepben és Juan Diego Florezzel a férfi főszerepben. A 2021/22-es évadot Donizetti művével tervezték megnyitni, de a premier a pandémia miatt elmaradt. Az olasz barokk opera népszerűsítése jegyében műsorra tűzik Leonardo Vinci olaszi zeneszerző Li Zite 'Ngalera című nápolyi operáját.

Előadják jövőre az Andrea Chenier-t, Franco Zeffirelli születésének 100. évfordulója alkalmából a Bohéméletet az ő rendezésében, a klasszikus és kortárs darabokat tartalmazó balettszezont pedig A diótörő című művel kezdik Rudolf Nurejev koreográfiájával az orosz táncművész halálának 30. évfordulója alkalmából. Az ő koreográfiájában mutatnak be egy másik balettet is, A hattyúk tavát Csajkovszkijtól.

A következő évadban négy alkalommal – felváltva Jekatyerina Szemencsuk fehérorosz mezzoszopránnal – énekel Verdi Macbeth-jében Anna Netrebko, akinek múlt heti milánói fellépése elragadtatott kritikákat kapott.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.