Kult MTI 2021. október. 05. 16:37

Könyvet ír a nő, akinek a hormonszintjéről a fél világ vitatkozott

Caster Semenya kétszeres olimpiai bajnok dél-afrikai atléta felvilágosításnak is szánja az önéletrajzát.

„Az életem tele volt harcokkal, de javarészt eddig szép volt. A példámon keresztül szeretnék tanítani, felvilágosítani és tájékoztatni arról, hogy a világ hogyan fogadhatja be a másnak születetteket” – jelentette ki a hiperandrogenizmussal küzdő sportoló.

New York-i kiadója egyelőre nem közölte a könyv megjelenési dátumát.

A női 800 méter londoni és riói aranyérmese nem vett részt idén a tokiói játékokon, mert nem volt hajlandó bevenni azokat a nemzetközi szövetség (WA) által előírt tesztoszteronszint-csökkentő gyógyszereket, amelyekkel elindulhatott volna 400 méteren. Az 5000 méterre pedig nem kvalifikálta magát, noha azon a távon nem kötelező a tesztoszteron-csökkentés.

AFP / Saeed Khan

A WA 2018-ban határozott úgy, hogy 400, 800 és 1500 méteren nem indulhatnak olyan női versenyzők, akiknek magas a tesztoszteronszintjük, csak ha gyógyszerekkel korlátozzák annak mértékét. Márpedig a háromszoros világbajnok Semenya hiperandrogenizmussal küzd, ami nők esetében akkor diagnosztizálható, amikor a szervezetben a férfi hormonok aktivitása a normál érték fölé kerül. Egyik legfontosabb tünete a szokásosnál magasabb tesztoszteronszint. Ez a hormon növeli az izomtömeget, az erőt és az állóképességet befolyásoló hemoglobinszintet.

A 30 éves futó első körben a nemzetközi Sportdöntőbírósághoz fordult, amely elutasította a keresetét, mint ahogy tavaly a Svájci Szövetségi Bíróság is a fellebbezését.

Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.