Egy brüsszeli városházán érte a meglepetés a művészettörténészeket.
Jacob Jordaens (1593-1678) flamand festő egyik leghíresebb alkotásának legrégebbi ismert változataként azonosítottak egy festményt, amely csaknem 60 évig díszítette a brüsszeli Saint-Gilles kerület városházájának egyik helyiségét. A szent családot ábrázoló festmény az 1960-as évek óta lógott az egyik iroda falán, mígnem egy 2019-es leltárkor meg nem vizsgálták az épületben lévő mind a 800 műalkotást.
A Belgium kulturális örökségének tanulmányozásával és megóvásával foglalkozó Institut royal du patrimoine artistique szerint az egészen tavalyig másolatnak vélt alkotásról kiderült, hogy 1617-ből vagy 1618-ból való.
A gyermek Jézust, Józsefet, Máriát és annak édesanyját, Szent Annát ábrázoló festmény különböző változatait a New York-i Metropolitan Múzeum, a szentpétervári Ermitázs és a müncheni Alte Pinakothek őrzi.
A Saint-Gilles-i festmény fatáblájának részletes elemzése révén a szakértők a kompozíció legrégebbi ismert verziójaként azonosították a képet.
A felfedezés egy másik meglepetést is tartogatott a szakértők számára. A fatábla ugyanis ugyanabból a fából készült, amelyet egy másik barokk mester, Anthony van Dyck flamand festő is használt a képeihez. „Ez megerősíti azt a feltételezést, hogy a fiatal Jordaens és Van Dyck egyidőben tevékenykedett Peter Paul Rubens műhelyében” – mondta Joost Vander Auwera, a belga Királyi Szépművészeti Múzeum kurátora.
A festményre egyéves restaurálás vár, mielőtt csatlakozik „a világ egyik legnagyobb Jacob Jordaens-gyűjteményéhez” a Királyi Szépművészeti Múzeumban 2021 végén.