"A gengszternek vesznie kell, de az azt kitermelő bűnös világ és hazug társadalmi rendszer a helyén marad" - áll a hvg.hu 10 részes videoesszé sorozatának legújabb epizódjában, amely az alvilág mélységes bugyraiba vezető gengszterfilmekkel foglalkozik. Minden héten egy-egy ötperces gyorstalpalót adunk a meghatározó filmes műfajokból - ezúttal maffiózóknak, bankrablóknak és szerelmes bűnözőknek szurkolunk Lichter Péter filmrendező, filmesztéta jóvoltából.
Bűnügyi újsághírek és szociofotók adtak ihletet az első gengszterfilmek elkészítéséhez, a műfaj népszerűsége pedig máig töretlen. A filmkészítők ugyanis rendre elérik, hogy még a leggyomorforgatóbb kegyetlenségeket elkövető bűnözőkkel is szimpatizálni tudjon a néző.
Lichter Péter szerint ehhez nem kell más, mint megmutatni a "bűnözök gyarló, emberi oldalát és a hétköznapi tulajdonságokat megfelelően adagolva egészen szerethővé tehetők a gengszterek". Erre talán Michael Corleone példája a legjobb: megölette a testvérét, ennek ellenére Al Pacino zseniális alakítása által valahogy mégis szerethető magad a figura.
Ami a filmtörténet legkíméletlenebb gengsztereit illeti, a filmrendező szerint megkockáztatható, hogy Tony Camonte (A sebhelyesarcú) karaktere dobogós lenne egy elvetemültségi versenyen. Szerencsére, találunk nála lágyszívűbb, kevésbé kegyetlen bűnözőket is. "Clyde Barrow (Bonnie és Clyde) például nem volt az az igazi vérszomjas típus, de szerintem Neil McCauley (Szemtől szembe) is a szimpatikusabb figurák közé tartozik" - mondja Lichter.
Persze, nemcsak férfiak tudnak alvilági utakra tévedni. A filmtörténet két leghíresebb női bűnözője, akik valóban élt figurák, Bonnie Parker és Ma Baker volt. Előbbi egy páros tagja volt, életét a Bonnie és Clyde-ban dolgozták fel filmen, utóbbi pedig egy gengszercsalád matriatchája volt, akiről Roger Corman rendezett Átkozott Mama címmel egy egészen jó kis filmet a hatvanas évek elején, ami nem mellesleg Robert De Niro egyik első filmszerepe is volt".
Videoesszé? Az meg micsoda?
A hvg.hu tízrészes videóesszé-sorozatának célja a legismertebb filmműfajok rövid bemutatása. A videók olyan kérdéseket járnak körbe, hogy például mik voltak a horror gyökerei, milyen változáson estek át a sci-fik vagy milyen hatással volt a gengszterfilm zsánerére a hang megjelenése. A videóesszék szövegei Kránicz Bence és Lichter Péter tavaly megjelent könyvének, a Kalandos filmtörténetnek a fejezeteiből lettek átemelve. A száz rövid fejezetből felépülő könyv a filmtörténet legfontosabb műfajait, irányzatait és meghatározó szerzőit mutatja be egy olyan hálózatos szerkezetre felfűzve, amely az egyes fejezetek közötti összefüggéseket is bemutatja.
A videoesszék oktatási anyagnak minősülnek, az elmúlt néhány évben robbantak be és lettek népszerűek a YouTube-on, sőt már fesztiválokon is kapnak külön szekciót.
A hvg.hu-n megjelenő videoesszé-sorozat első része a horrorról szólt, második része a westernről, a folytatás a sci-firől, valamint a thrillerről, a következőben pedig a trashfilmekről, a romantikus vígjátékokról, a film noirról, az akció filmekről és a fantasyről lesz szó. Az 5 perces videókat Lichter Péter vágta és Máté Bori narrálta.