Nem érzékelhető tendenciaszerű változás, stabilak az országos kompetenciamérés eredményei az elmúlt években - mondta Ostorics László, az Oktatási Hivatal osztályvezetője a 2016-os mérés eredményeiről készült jelentést ismertetésekor.
Nem értjük, miért nem érti a statisztikákat |
Palkovics László oktatásért felelős államtitkár március végén egy szingapúri összehasonlítással próbálta bizonyítani, hogy az elitoktatásunk kiválóan működik. Ehelyett azt bizonyította, hogy vagy nem ért a statisztikai adatok értelmezéséhez, vagy tudatosan csúsztatott. Tovább |
A felmérést 4308 iskola 242 394 tanulója írta meg a hatodik, nyolcadik és tizedik évfolyamon.
Ostorics László szerint sem a szövegértés-, sem a matematikateljesítményt tekintve nem tapasztalható tendenciaszerű változás, de a matematikateljesítményt illetően míg a fejlődés a 6-8. évfolyam között jelentős, a 8-10. évfolyam között lelassul.
Az osztályvezető közölte, a teljesítmények településtípus szerinti megoszlását megfigyelve a matematikateljesítmény alapján az látszik, hogy mérhető különbségek vannak.
A legmagasabb teljesítményeket a fővárosban mérték, ezt követik a megyeszékhelyek, a városok, majd a községek. Világos tehát az összefüggés, az átlagteljesítmény-beli különbségek tükrözik a településtípusok közötti szociokulturális különbségeket – mutatott rá. Hozzátette: a fejlődés mértékét tekintve viszont sokkal kisebbek a különbségek a településtípusok között, mint az átlagteljesítményben.
A felmérés az olvasott szöveg értését és a matematikai eszköztudás alapkompetenciáit méri a tanulók szociokulturális hátterével árnyalva, minden évben és minden tanulóra kiterjedően. A felmérést jogszabály írja elő, minden évben május utolsó szerdáján tartják, és a diákok négyszer 45 percben töltenek ki tesztfüzetet. A felméréshez önkéntes tanulói, telephelyi és intézményvezetői kérdőív kapcsolódik.