A pakisztáni épület, amelyben megölték Bin Ládent, ennek pontos mása, amelyben az amerikai katonák gyakorlatoztak az akció előtt, és egy díszletként használt ház – e hármas ihlette az utóbbi idők egyik legfontosabb színdarabjának szerzőit. Egyikükkel, Pau Palaciosszal beszélgettünk a magyarországi bemutató előtt.
hvg.hu: Miért tartották fontosnak, hogy éppen Oszama Bin Ládenről készítsenek drámát?
Pau Palacios: Az Egy ház Ázsiában nem csak Oszama Bin Ladenről szól, a darab inkább a 21. század gyökereit keresi. Nem kétséges persze, hogy ebben Bin Ladennek meghatározó szerepe van. És nincs kétségünk afelől sem, hogy ami történt a 2001. szeptember 11-ét követő évtizedben, az meghatározza az egész század történelmét. Másfelől, ha mi ennek az első évtizednek a történelmi interpretációjáról beszélünk, akkor azt gondoljuk, hogy a fő téma: hogyan reflektáljunk a valóság, a fikció és a látszatok közötti kapcsolatra, és arra, hogy a fikció hogyan lép a valóság helyébe, válik az egyetlen valósággá, amit tudunk értelmezni.
hvg.hu: A 2012-ben született, Golden Globe- és Oscar-díjas A Bin Láden hajsza/Zero Dark Thirty című amerikai film, amelyet Kathryn Bigelow rendezett, hatott az önök drámájára?
P.P.: A világ csak akkor szembesült azzal, hogy a terrorista egy pakisztáni házban rejtőzködött, amikor az amerikai katonák megölték. Néhány hónappal később az újságban olvastuk, hogy az amerikai katonaság felépítette e ház pontos mását Észak-Karolinában, hogy ott gyakoroljanak azok a katonák, akiknek az lett volna a feladata, hogy megöljék Bin Ladent. Néhány hónappal később Kathryn Bigelow, amikor elkezdte forgatni A Bin Laden hajszát, szintén felépíttette a pakisztáni ház pontos mását – ezúttal Jordániában. Pár hónappal később mind a három házat lerombolták. E három, a világ három különböző pontján állt azonos ház keltette fel az érdeklődésünket. Kitaláltuk ki, hogy csináljunk egy előadást a házak makettjeiről, a reflexiókról és a látszatról.
hvg.hu: Általában mik azok a témák, amik hatnak önökre, amikor előadásokat hoznak létre?
P.P.: Mindig beszélgetünk a világ dolgairól: történelemről, politikáról, társadalmi kérdésekről. És azután hirtelen beugrik egy kép, amely lökést ad, hogy elkezdjünk dolgozni egy új előadáson.
hvg.hu: Csak színházat csinálnak vagy más műfajba is kirándulnak?
P.P.: Színházat csinálunk. Igaz, hogy rengeteg technikával, de alapvetően ez színház: emberek egy csoportja egy színpadról próbál kommunikálni az emberek egy másik csoportjával, akik a nézőtéren ülnek. És mivel a jelenben élünk, az előadásaink témái napjaink eseményei, konfliktusai a sötét oldal felmutatásával.
hvg.hu: Az önök színháza a legkevésbé sem hagyományos, különféle műfajok keverednek ebben az előadásban is. Említene néhányat a használt megoldások közül?
P.P.: A színpadon három színész játszik, de vannak eszközeik: egy csomó akciófigura a méretarányos makettházakban, okostelefonok, tabletek, videokamerák és egy nagy kivetítő. Az előadásnak három színtere van: a méretarányos makettházak mikrovilága, a színészek által létrehozott emberi színtér (ahol kezelik a makettházakat, és néha újra eljátsszák, ami bennük történik) és a kivetítőn látható virtuális makrovilág. Ezek együttes megjelentetésével válik értelmezhetővé, amit el akarunk mondani.
hvg.hu: Ki építette a makettházakat, s azok hogy jelennek meg a színen?
P.P.: Mindent mi csinálunk, tehát mi terveztük és építettük meg a házakat is, amelyeket a közönség a színpadon és a nagy kivetítőn is láthat. Az érdekes az, hogy a közönség szeme láttára készítünk egy filmet egy Isadora nevű szoftver segítségével, amikor is a közönség végig követheti a folyamatot, a trükköket, és láthatja a kész filmet is. Ennek segítségével is kitágulnak az időbeli és a térbeli dimenziók. Szó esik a történelemről, az elesett hősökről, a közvélemény manipulálhatóságáról, az igazságról és sok minden egyébről.
hvg.hu: Hány ember munkája egy ilyen előadás?
P.P.: Amikor tervezzük az előadást, kb. 12-en vagyunk a csapatban (dramaturg, látványtervező, jelmeztervező, zeneszerző, stb.), de amikor már bemutatjuk, csak hárman.
hvg.hu: Hogyan határozná meg az előadásuk stílusát? Van ebben minden: western, pop…
P.P.: Használjuk a pop stílusjegyeit azért, hogy a közönséghez eljussanak az egyáltalán nem populáris témák, a látványos elemekkel nagyon is komoly üzeneteket közvetítünk. Ezt hívjuk úgy, hogy hard pop.
hvg.hu: Mikor volt az Egy ház Ázsiában premierje és merre jártak azóta a darabbal a világban?
P.P.: 2014-ben mutattuk be Spanyolországban, azóta játszottuk már Franciaországban, Olaszországban, Lengyelországban, Brazíliában, Kínában, Iránban, Németországban, Belgiumban, Hollandiában és még jó néhány helyen. Budapestre a Trafó meghívására érkezünk. Reméljük, hogy itt is – mint másutt – az előadásunkat szeretni fogja a közönség.
Agrupación Señor Serrano: A Hause in Asia / Egy ház Ázsiában
- Oszama bin Láden színpadi westernben -
Trafó Kortárs Művészetek Háza
október 21-22. 20 óra
A mű 2014-ben a velencei Színházi Biennálén megkapta az Arany Oroszlán díjat.
Az előadás koncepcióját Àlex Serrano, Pau Palacios és Ferran Dord jegyzi.
A House in Asia Trailer from Agrupación Señor Serrano on Vimeo.