Kult Bicsérdi Ádám 2016. augusztus. 26. 16:40

A Ponyvaregény jóval több annál, mint amilyennek elsőre tűnik

Huszonkét éve a Ponyvaregény teljesen felforgatta az addig elképzeléseket arról, hogyan lehet egy történetet elmesélni filmen, így aztán az sem csoda, ha Vincent Vegáék kalandjai mindenki fantáziáját beindították, és egyre vadabb teóriák terjedtek Tarantino filmjének "igazi" jelentéséről. Mit rejt a táska? Lehet az egész valójában a rockzene története?

Mióta Tarantino maga vallotta be, hogy filmjei egyazon univerzumon belül játszódnak (azaz simán van rokoni, vagy egyéb kapcsolat filmjei szereplői között, és hogy ugyanaz a szereplő több filmben is feltűnhet) újra erőre kaptak a különböző elméletek a Ponyvaregény rejtett jelentéseiről is. Azt talán nem kell különösebben magyarázni, hogy a WC-n eltöltött időnek különös jelentősége van, hiszen az egész történet másképp alakul, ha Vincent egyszer sem kezd el ponyvát olvasni mialatt könnyít magán. De azért vannak ennél meredekebb megfejtések is a Ponyvaregény sztorijáról. (Ha már itt tartunk, ebben a kvízben akár tesztelheti is a tudását)

Nyilván maga Tarantino élvezi a legjobban, ahogy a filmőrültek darabokra szedik és az utolsó kockáig elemzik filmjeit, de arra is volt már példa, hogy ő maga erősített meg egy ilyen elméletet utólag.

Butch még egyszer visszavágott Vincentnek

Sokáig csak a rajongók győzködték egymást arról, hogy Butch (Bruce Willis) és Vincent Vega (JohnTravolta) karakterei között történt még más is a két közös jeleneten kívül. A két karakter közötti ellenszenv már Marsellus Wallace bárjában is egyértelmű, ami később aztán Butch lakásán csúcsosodik, ahol Vincent vesztére túl sok időt tölt a WC-n. Azonban az egyik jelenetben Vega arról panaszkodik, hogy valaki meghúzta a Chevy Malibuját.

Nem kell sokat gondolkodni azon, kinek volt annyira a bögyében Vega, hogy ezt tegye a kocsijával. Végül aztán Tarantino is boldogan ismerte el, hogy a teória megállja a helyét, tényleg Butch teszi tönkre a kocsit, mielőtt megöli Vegát.

Mi van abban az átkozott aktatáskában?

Ez a kérdés foglalkoztatta/foglalkoztatja a leginkább rajongókat, ami nem is csoda, hiszen egyetlen pillanatra sem mutatják meg, mit rejt a táska. A filmben csak annyit látunk, hogy ha valaki felnyitja a táska fedelét, fény és boldogság árasztja el az arcát.

Tarantino egy ideig nem magyarázkodott ezügyben, aztán elismerte, hogy az égvilágon semmilyen komoly magyarázat nincsen erre a rejtélyre, mindenki azt lát a táskába, amit akar.

Miramax Films

Ettől persze még inkább beindultak a találgatások. A legnépszerűbb elmélet, hogy a táskában Marsellus Wallace lelke van, amit az ördögnek adott el. Ezért 666 a táska nyitásához szükséges számkombináció, de ezért látható sebtapasz Wallace tarkóján is. Utóbbi azért fontos jel, mert valaki előszedett egy rossz Biblia-fordítást, melyben az áll, hogy az ördög a tarkón keresztül lopja el az emberek lelkét. Vega és Jules így az ördög segédjeitől szerzik vissza a táskát, amikor pedig nem találja el őket egyetlen golyó sem, az valóban isteni közbeavatkozás.

Vannak persze vadabb teóriák is, egyesek szerint Elvis aranyzakója, vagy Tarantino előző filmjében, a Kutyaszorítóban nagy jelentőséggel bíró gyémántok vannak a táskában.

De már olyan gondolatmenet is szárnyra kelt, hogy a táskában Brett (Frank Whaley) lelke van. Ő az a srác, akinek a sajtburgerét és Sprite-ját jóízűen elfogyasztja Jules. Az elmélet alapja, hogy valójában Brett azért lopta el a táskát Marsellustól, mert Marsellus maga az ördög. Az ördög pedig visszaköveteli jussát.

Mia a Kill Billről mesél Vincentnek

A Jack Rabbit Slims asztalánál Mia (Uma Thurman) arról beszél Vincentnek, hogy szerepelt egy végül elkaszált sorozat pilotjában. Mia elmondása szerint a film, a Fox Force Five egy női titkosügynök bandáról szól, amelyben minden tagnak megvolt a maga specialistása. “A szőke volt a vezetőjük, a japán a kungfumester, a fekete a robbantási szakértő, a francia specialitása a szex, az enyém a késforgatás volt.” Mintha csak a Kill Billben megismert The Deadly Viper Assassination Squad jellemzését hallanánk már itt a későbbi főszereplőtől, Uma Thurmantől.

Mr. Pink feltűnik a Ponyvaregényben is

Az már kiderült, hogy a Kutyaszorítóban Mr. Szőkéje, azaz Vic Vega a Ponyvaregény Vincent Vegájának testvére, és hogy Tarantino ötletei között szerepelt egy a Vega-fivérekről szóló film is. De az már kevésbé ismert mozzanat, hogy Mr. Pink (Steve Buscemi) is feltűnik a Ponyvaregényben.

Ezt az elméletet igazolja, hogy a Kutyaszorítóban emlékezetes nyitójelenetében, amikor (többek között) a borravalóról folyik a vita, Mr. Pink azt mondja, hogy ismeri az ilyen típusú munkát, hiszen dolgozott ő már minimálbérért. Ez tehát azt jelenti, hogy Mr. Pink a Jack Rabbit Slimsben dolgozott, mielőtt bankrablónak állt volna.

A Ponyvaregény az amerikai popzene története valójában

Ez a legszórakoztatóbb teória talán valamennyi közül, és erre még a popkultúrában elég tájékozottan és nagy örömmel turkáló Tarantino is csak csettinthet. Eszerint az aktatáska a rock'n'roll szellemét rejti, tulajdonosa, Marsellus Wallace testesíti meg a rockzene fekete gyökereit, a bluest, a soult. Jules és Vincent valójában Chuck Berry és Elvis Presley alteregói (Vincent például Elvishez hasonlóan egy fürdőszobában hal meg), akik a belőlük profitot kihajtó fehér producerektől szerzik vissza a táskát.

De itt még nincs vége: a két brit szereplő, a gyorséttermet kirabló Pumpkin és Honney Bunny a brit invázió (Beatles, Rolling Stones) megfelelői, míg a Wallce-t és Butchot foglyul ejtő Zed és Maynard a country zenét testesítik meg, ahogy az  “megerőszakolja” az eredeti fekete műfajokat.

Koons százados Butch apja

Christopher Walken örökre beírta magát az aranyórás monológgal a filmtörténelembe, de ha jobban odafigyelünk a jelenetre, egy-két jelből úgy tűnik, nem minden stimmel a sztorijával. Eleve az is gyanús, ahogy Butch anyukája bemutatja Koonst, mint "az elhunyt férje barátját". Mintha ő is megkönnyebülne, hogy a fia megtudja az igazságot.

Miramax Films

De több ellentmondásos rész van Koons szövegében. Egyrész túl részletes leírást ad az óra történetéről, nehéz elhinni, hogy ezt mind a katonatársa mesélte el neki. Másrészt az évszámok sem stimmelnek. Butch ötéves ennél a jelenetnél, Koons viszont azt mondja, barátja öt évig, ő pedig még két évig rejtette el az órát. Ezekből a jelekből sokan arra következtetnek, hogy Koons Butch apja, de így egyszerűbb neki tálalni a sztorit.

Nem a lábmasszírozás miatt ölte meg Marsellus Tony Horrort

Jules és Vincent arról folytat emlékezetes vitát, hogy Marsellus vajon féltékenységből dobta-e le Tony Rocky Hororrt a harmadik emeletről. Egy elmélet szerint azonban szó sincs arról, hogy Tonynak a Miának adott lábmasszírozásért kellett volna meghalnia.

Jules egy ízben kifejti, hogy Tony a transzvesztita mozihős után kapta a becenevét. És az is elég hangsúlyos mondat tőle a film egy másik pontján, hogy "Marsellus Wallace senki mással nem szeret b*szni, csak a feleségével, Mrs. Wallace-szal."

Mrs. Wallace, azaz Mia annyit mond az ügyről, hogy ami történt, az csak Marsellusra és Tonyra tartozik. Ugyanígy fogalmaz Marsellus is egy ízben, miután a fegyverbolt pincéjében megerőszakolják, és Butch kettejük jövőbeli viszonyáról érdeklődik: "Erről nem beszélsz senkinek! Ez a dolog megmarad köztem, közted és eközött a tökönlövötten döglődő, mindjárt kifingó csatornatöltelék között!"

Ezekből a jelekből állt össze az a teória, hogy Tonynak azért kellett meghalni, mert bizony bepróbálkozott Marsellusnál.

Tarantino-rangsor: tényleg a Ponyvaregény a legjobb?

A Ponyvaregény óta nem csinált semmi extrát, és már akkor is csak újrahasznosított. Vagy épp ellenkezőleg, a kezdeti szárnypróbálgatások után későbbi filmjeivel még jobb lett. De hát nem is csinál mást, csak összevissza lopkod a filmtörténet elfeledett műfajaiból.

Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!