Kult B.Zs. 2015. szeptember. 15. 18:50

Meryl Streep legújabb haknija csak a nosztalgia miatt működik

Kiszámítható és felszínes film lett a Meryl Streepet rocker anyukaként felvonultató Dübörög a szív, de a színészekből áradó nosztalgia megmentheti a filmet az arra fogékonyak számára. Az anya-lánya kapcsolatot boncolgató alkotásban ráadásul tényleg a saját lányával együtt szerepel a három Oscar-díjjal rendelkező Streep.

A mindenféle jelzőkkel leírhatatlan, fokozhatatlan színészistencsászárnő Meryl Streep 35 év kemény munka után úgy döntött, nem kell már neki ez a konstans stressz, amit a három Oscar-díjából fakadó, vele szemben támasztott elvárás jelent – legalábbis az utóbbi években minden Vasladyre jut egy Amit még mindig tudni akarsz a szexről, minden Augusztus Oklahomábanra egy Az emlékek őre. Legutóbb a meglehetősen közepes Vadregényben remekelt, úgyhogy ideje volt már, hogy jöjjön egy kevésbé jó alakítás.

A gyakorlatilag minden megközelítésben értelmezhetetlen magyar címet kapó Dübörög a szív eredeti címe Ricki and the Flash, ami Streep karakterének filmbeli zenekarának neve. Streep egy pénztárosként dolgozó, de művésznevet használó, zenekarával kaliforniai kocsmákban pár tíz ember előtt fellépő, aztán a zsúfolt mini-albérletébe hazatérő nőt játszik, aki Indianapolisban élő három gyermekét és ex-férjét évek óta nem látta. Amikor az ex-férj (Kevin Kline) felhívja, hogy egyetlen lánya (Mamie Gummer) öngyilkosságot kísérelt meg, úgy dönt, újra felveszi a kapcsolatot egykori családjával.

Rick Springfield és Meryl Streep a Dübörög a szív c. filmben
Intercom

A klisék tárháza végtelen: az egykori férj öltönyös, gazdag figurája, a férje által megcsalt és elhagyott, totál depressziós, magát külsőleg is teljesen elhagyó lányuk, az ex-házaspár újra fellángoló érzelmei, a főhős két férfi közt való őrlődése, stb.

Csakhogy ezek a klisék akármennyire is, hát, klisések, többnyire elmondható róluk, hogy a való életben is előfordulnak. Ha hozzávesszük azt, hogy a szereplőkkel nem nagyon lehet azonosulni (rossz anyuka, felszínes apuka, kiállhatatlan lány), motivációik pedig minimum kérdésesek (az anya miért hagyta el a családot? A Rick Springfield által játszott új pasi mit eszik a vele nem nagyon törődő nőn?), akkor onnantól kezdve egyetlen dolgon múlik az, tetszik-e a film: hogy bejön-e a színészek által biztosított nosztalgiafaktor.

Mamie Gummer és Meryl Streep a Dübörög a szív c. filmben
Intercom

Merthogy ebben az életidegen szerepbe bújó Meryl Streepben, valamint Kevin Kline-ban úgy en bloc semmi aktuális nincsen. De ha valaki fenntartások nélkül élvezi a két színész játékát, akkor egész élvezetes tud lenni ez a film.

Aztán nem lehet elmenni amellett sem, amire tulajdonképpen az egész marketinget felépítették: ugyanis – dobpergés – a Meryl Streep lányát játszó Mamie Gummer valóban Meryl Streep lánya! Micsoda fordulat. Szerencsére ezt a kapcsolatot azonban nem futtatták ki ilyen meta-utalgatós, bennfenteskedős személyeskedésre, sőt még jót is tett a filmnek a kettejük közt lévő alapvető családi kémia.

A sztori persze nem áll meg az anya-lánya kapcsolatnál, bezavar a képbe az ex-férj új házastársa, és a két fiúgyerek is fokozza a bonyodalmakat – egyikük a republikánus anyuka minden reménye ellenére meleg, másikuk pedig az esküvőjére készül, amire nem hívta meg az életükbe hirtelen újra belépő anyukát.

Rick Springfield, Meryl Streep és Mamie Gummer a Dübörög a szív c. filmben
Intercom

Szóval egy teljesen kiszámítható, részleteiben hátradőlősen élvezetes darabról van szó, ami önmagában ugye nem baj, mindig elfér a választékban egy-egy limonádéízűbb darab, akkor válik csak bosszantóvá a jelenség, ha figyelembe vesszük a közreműködők névsorát. Az ehhez hasonló könnyed, tucat családi- és/vagy love-sztorikat általában feltörekvő írók, rendezők jegyzik, akik a nagy színészekben bíznak, hogy elfedik majd a középszerű történet hibáit. Itt nem erről van szó.

A rendező ugyanis az a Jonathan Demme, akit leginkább az egyetlen Oscar-díjáért felelős A bárányok hallgatnak című film miatt ismerhet az olvasó, de korábban megrendezte a Melvin és Howardot és a Valami vadságot, később pedig a Philadelphiát és a hozzánk eljutó legutóbbi filmjét, a hasonló témákat (diszfunkcionális család egy esküvő küszöbén) feszegető 2008-as Rachel esküvőjét. A forgatókönyvet pedig az a Diablo Cody jegyzi, aki a 2007-es Junoért kapott Oscart, azóta viszont csinált egy szimplán jó (Pszichoszingli) és két bűnrossz filmet (Ördög bújt beléd, Kitérek a hitemből).

A nosztalgia miatt ugyan működhet a Dübörög a szív, de ez nem az az irány, amerre két akkora tehetségnek tartania kéne, mint Meryl Streep és Kevin Kline. Ha másra nem, arra jó ez a film, hogy az édesanyja árnyékából kilépni vágyó Mamie Gummert egy fokkal jobban megismerje a közönség, és megmutathassa azt a tehetségét, amit itt még talán túlságosan bizonyítani akar, kissé színpadias megoldásokba bonyolódva.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.