A menekültválság mellett is bőven találtak fogást a magyar közéleten és aktuálpolitikán az ARC idei pályázói – a "Magyar álom" jeligére érkezett plakátok közt a tömegközlekedési káosztól a korrupcióig rengeteg témát feldolgozó mű van, de Orbán-, Vona- és Habony-arcmásokkal is üzentek a jelentkezők. Megnyílt a 15. ARC kiállítás az Ötvenhatosok terén, mutatjuk a nyertes plakátokat.
"Miről álmodsz, és mekkorát? Lottóötösről vagy társadalmi igazságosságról? Egy jobb munkáról vagy egy szebb szeretőről? Arról, hogy a magyar foci méltó lesz régi nagy híréhez, vagy hogy minden korrupt fazont elszámoltatnak egyszer? (...) Van olyan, hogy magyar álom? 10 millió személyes álom, vagy az 15 millió? Van egy közös is? Vagy pont azt kéne kitalálni végre, hogy mit álmodjunk meg együtt? Vagy egyáltalán nem álmodozni kéne, hanem felébredni?" – A 2015-ös ARC kiállítás középpontjában "a magyar álom" áll.
Az idei kiállításra bekerült pályamunkák közt ugyan már találunk a menekültválságra reflektáló plakátokat, de a viszonylag friss téma mellett egyéb közéleti, aktuálpolitikai események is megihlették a jelentkezőket.
Az első helyezett Magyar feeling című alkotás Kelemen Orsolya műve, akinek három pályamunkáját is beválogatták a mezőnybe. A győztes alkotás egy gyermekével a kezében a határkerítésen átugró anyát ábrázol, a gátfutókat idéző pózban, míg a jobb felső sarokban NATO-szögesdrótból kirakott olimpiai karikák hirdetik a hőn áhított budapesti játékok megrendezését.
Második helyen Faragó Sándor Merj nagyot álmodni! című munkáját díjazta a zsűri. A BKK információs plakátjainak stílusában elkészített mű azt a mémmé vált márciusi esetet dolgozza fel, amikor egy csuklós busz a Margit-híd közepén próbált meg visszafordulni, ezzel gigadugót eredményezve.
Az eredetileg rendszergazda végzettségű, de a grafikáért mindig is rajongó alkotó 2012 óta minden évben pályázik az ARC-ra, de most először került be, egyből két pályamunkával.
A harmadik díjat a Kiss Ferenc nevű grafikus érdemelte ki, aki már a legelső ARC-ra is pályázott. A nemzetközi plakátversenyeken is megforduló szerző Ismeretlen festő című munkája a Refugee-sorozat egyik darabja – ez a széria a szegedi árvízvédelmi töltésen bekövetkezett drasztikus változásokat dokumentálja.
Ferenc évek óta itt fut, most pedig menekültek ezrei járják ezt az utat – és itt található az a kormányplakát is, amit valaki egy adag fehér festékkel kínált meg.
Péntek reggel az eső ellenére már voltak aktív kiállításlátogatók, az egyik, tavalyról kint maradt interaktív plakátra, amelyre a "Te miben hiszel?" szlogen van felírva, már érkezett egy válasz: Corvinus Budai Campus.
Az idei kiállítás megrendezése – már-már mondhatni, szokás szerint – nem volt garantált, az egyik alapító-szervező Geszti Péter júliusban még azt nyilatkozta, hogy "egyre kevesebb nagyvállalat támogatja a kiállítást, ezért hiába a rengeteg pályázó és néző, egyelőre nincs elég pénz a tárlat megrendezésére". A szervezők a közösségi finanszírozásban látták meg a kieső támogatások pótlásának lehetőségét, de az Indiegogo-kampány sikertelen volt – mindenesetre úgy tűnik, találtak más megoldást.
2015 azért is fontos állomás a kiállítás történetében, mert ez az év gyakorlatilag az óriásplakátokról szólt. A kormány először júniusban, a bevándorlással kapcsolatos nemzeti konzultációra való figyelemfelhívásként szórta tele az országot "Ha Magyarországra jössz" kezdetű üzeneteivel, amire a Kétfarkú Kutya Párt szinte egyből válaszolt, és adományokból finanszírozott ellenkampányt indított.
"A magyar reformok működnek" szlogennel július közepén újabb kormányüzenetekkel találkozhattunk az utcákon, de hamarosan már külföldön, a menekültek balkáni útvonalán is olvasható lesz a magyar állami információ, ezúttal angol nyelven. Az ARC-szervezők üdvözölték a Kétfarkúak kezdeményezését, Bakos Gábor például ezt mondta az esetről: „A szabadság szele járja át az utcákat, ahogy a mi kiállításunk is minden évben hozta ezt a szabadságélményt. És ez, valljuk be, mostanában nem oly gyakori".
A 15. ARC kiállítás szeptember 27-ig tekinthető meg 0-24 óráig, az Ötvenhatosok terén.