Leharcolt prostinak öltözött színésznők egy westernt idéző, kietlen helyszínen: véget ért a Kút, Gigor Attila régóta várt második játékfilmjének forgatása. Korábban mi is ott jártunk a szó szerint a puszta közepén álló benzinkútnál, ahova Gigor újabb, műfajok feletti filmet álmodott. A színészek szerint A nyomozóhoz hasonló, fekete humorú mozi lesz a Kútból, amelyben rutinos színészek (László Zsolt, Pokorny Lia) melett fiatal tehetségek is feltűnnek majd.
Tábla figyelmeztet minket az útvonalunkat keresztező bikákra: még meg sem érkeztünk a helyszínre, máris egy (soha el nem készült) magyar neo-westernben érezhetjük magunkat. Csak az ördögszekér hiányzik. A Kút forgatásán járunk, és az elmúlt években több műfajba is belekóstoló rendezőtől nem is lenne meglepő, ha feszült párbajokkal és szénfekete humorral teli westernt rendezne a Csákvárhoz közeli pusztában.
Western helyett azonban már-már túlvilági hangulat fogad minket a díszletben: egy lepukkant, elhagyott benzinkút és néhány nem túl hívogató melléképület a semmi közepén. Gigor új filmjének szereplői végig ebben a térben mozognak majd a történet szerint. Valahol kelet és nyugat között, az osztrák-magyar határ közelében.
De milyen cselekményt álmodott ebbe a kietlen környezetbe a forgatókönyvet jegyző rendező Gigor Attila? Ezt valószínűleg A nyomozóban megismert pénztáros jobban és frappánsabban körbe tudná írni, de inkább a szereplőket kérdeztük a forgatás ebédszünetében.
Furcsa kombó lesz ez is, mint A nyomozó
A történet szerint a benzinkút egy kétes üzletekkel foglalkozó vállalkozó tulajdonában áll, aki többek között lányokat is közvetít Svájcba. Egy csapat lány azonban a benzinkúton ragad, és ha ez nem lenne elég, egy apa-fiú dráma is kezdetét veszi a lepukkant helyszínen. A bonyodalmak végig a benzinkút környékén összpontosulnak majd, ebben a miliőben mindez úgy hat, mintha Gigor egyfajta szakadt, mocskos valóságshow-t forgatna.
De Gigor Attilánál nehéz kiszámítani, hogy pontosan milyen hangulatú mozira is készül. Első egész estés filmje, A nyomozó is kicsúszott mindenféle műfaji behatárolás alól. Az a mozi az elmúlt évek magyar filmtermésének nagy talánya volt - jó értelemben (meg is választottuk a XXI. század legjobb magyar mozijának). A kriminek induló, thriller-elemekben bővelkedő dramedy után másodjára joggal vár a közönség és a szakma egy újabb egyedi humorú, nehezen besorolható művet a rendezőtől.
Azonban félrevezető lenne a Kútat második nekifutásnak tekinteni. Gigor A nyomozó óta eltelt hét évben a színházban (dolgozott például a Nemzetiben és Szputnyik Hajózási Társasággal is) és a televízióban (Terápia) is emlékezetesek alkotott. Ráadásul még lehet, is jót tett a másfajta környezet az alkotónak.
„Érdekes módon én már privát emberként is sokkal több sorozatot nézek. Ez a szokás későn kezdődött nálam, de ahogy a Terápia miatt bevonódtam, nagyon beszippantott ez a világ. Befogadóként is sokkal izgalmasabb most sorozatokat nézni. Ha a mindig meghatározó amerikai felhozatalt nézzük, akkor például a mozifilmek többségét már halálosan unom, ugyanakkor egy rosszabb sorozat is simán leköt. Ott összpontosul most igazán kreatív energia” – elemzi a mai filmtermést Gigort, aki hozzáteszi, a Kút forgatásán az HBO-s, színházi munkák miatt nem érez kihagyást a pályájában.
De mit mentett át például a Terápiából mostani filmes víziójába? „Talán azt, hogy itt is sorozattempóban kell forgatni" – mondja nevetve a rendező. Aztán komolyabban folytatja: az biztos, hogy "a Terápia felvételei során nagyon tanulságos volt, amikor egy ember monológokban reflektált a saját életére. A Kútnak ugyanis valahol a lényege lett, hogy egy ember hogyan meséli el a saját történetét. Vagy ha nem ő, mások hogy mesélik el. A film fő témája így maga a történetmesélés.”
A film producere, egyben egyik szereplője, Pusztai Ferenc (korábbi interjúnk vele) is megerősíti, Gigor esetében nincs szó nagy kihagyásról, és ezúttal is úgynevezett crossover, tehát több műfajt magába olvasztó mozit várhatunk tőle. „Lesz ebben a filmben dráma, humor, megvannak benne a szerethető elemek. Furcsa kombó lesz megint, amely több irányba is tud működni” – jellemzi a film stílusát Pusztai.
A producer - aki már többször is cameózott korábban – nem élvezett kivételt, a mellékszerepért, a lányokat kísérő/őrző Mihály megformálásáért ugyanúgy végigment a casting folyamatán.
A Kút szereposztásában is ígéretesnek tűnik, hiszen Gigor olyan csapatot hozott össze, ahol a filmforgatáson rutinos és az ekkora produkcióban először játszó színészek is megtalálhatók. Előbbi csoportba tartozik László Zsolt is, akit rég láttunk utoljára egész estés magyar moziban.
Kislányos bájtól a perverz dögig
A tornacipőben és öltönyben feszítő alvilági figurát alakító László elmondta, úgy válik kulcsfigurává a filmben, hogy nagyon sokáig meg sem jelenik a vásznon. „Szerepem szerint a nagyfőnököt, a kút tulajdonosát alakítom, aki amolyan problémamegoldó emberként érkezik meg a helyszínre. Azt is mondhatjuk, ő az, akinek az érkezését mindenki el szeretné kerülni” – meséli László, aki hozzáteszi, nagyon meghatotta, hogy Gigor próbafelvétel nélkül, azonnal őt hívta a szerepre.
A Kútban mellékszerepekben feltűnő Pokorny Lia és Udvaros Dorottya mellett Jankovics Péter azonban egészen más irányból, a független színházak világából érkezett a forgatásra, számára ez lesz az első nagyjátékfilmes szerep. Jankovics még az azóta megszűnt Szputnyik társulatban dolgozott együtt Gigorral, és a rendező szerint a Kút írása közben már egyértelmű volt, hogy az egyik szerep Jankovicsé lesz a filmben.
„Szerintem Attilának azért jó a híre a szakmában, mert nagyon nyugodt légkört teremt maga körül. Ez főleg a felkészültségéből fakad, hiszen szinte kész tervekkel érkezik. Én kifejezetten szeretek ilyen hangulatban dolgozni” – árulkodott Gigor munkamódszeréről Jankovics, aki szerepe szerint különleges indítattásból érkezik a benzinkúthoz. „Egy harmincas évei elején járó, zűrős életű férfit alakítok, aki nehéz találkozásra készül. Kiskora óta nem látott édesapját keresi fel ezen az isten háta mögött helyen.”
Gigor filmjében azonban úgy tűnik nem a férfi, hanem a női szereplők lesznek az igazi bajkeverők. A forgatásról érezhetően felspannolt állapotban érkező Trokán Nóra és Kurta Niké is nagy élvezettel mesélnek a forgatásról, szerepükről. Nem is csoda, hiszen mindketten olyan szerepet kaptak, amelyek jóval árnyaltabbak a filmekben megszokott prosti-karaktereknél. „Egy gátlástalan, fiúsan viselkedő, mindenkinek beszóló roma csajt játszok, aki azonban csak kifelé mutatja ezt az álarcot. Belül jóval érzékenyebb ennél” – meséli Trokán Nóra, akire aztán Kurta Niké licitál rá.
A legtöbb néző számára a Terápiából ismerős színésznő már nehezen megfejthető outfitjével is arról árulkodik, összetett szerepet formál a Kútban. „Ha jellemeznem kéne a karakteremet, akkor inkább megmutatnám, hogy most épp milyen ruhában vagyok: ez egy iszonyú mocskos mennyasszonyi ruha, hozzá egy áttetsző rikító, szivárványszínű bugyi, punkosan felnyírt hajjal megspékelve. Úgy gondolom, ebben minden benne van a kislányos bájtól a perverz dögig. A karakteremben is ehhez hasonló ellentmondások feszülnek: a felszínen egy álmodozó kislány, aki azonban elég rosszul játssza ezt a szerepet.”
Végighallgatva a színészeket azzal a benyomással hagyjuk ott a Csákvár melletti pusztát, hogy Gigor ezúttal is A nyomozóhoz hasonló trükkös forgatókönyvet írt, ahol a szereplők nem azok, akinek mutatják magukat. A néző pedig lehet csak a film végén ébred majd rá, hogy egészen más történetet látott, mint amit az első percek után gondolt. Hogy is mondta A nyomozó pénztárosa? „Menjen inkább színházba. A filmművészet haldoklik .” Bízunk benne, hogy Gigor a Kúttal újra életet lehel a haldoklóba.
A Kút bemutatója 2016 tavaszára várható, a film forgalmazója a Vertigo Média lesz.