Lengyelországban megindult az aranyláz. Helyi forrásaink szerint vasárnap este már tűz ütött ki abban a Walbrzych közelében lévő erdőben, ahol sokan a feltételezett (de egyáltalán nem biztos, hogy létező) „náci aranyvonatot” keresik. A lengyel illetékesek erre bejelentették hétfőn, hogy a korábbi nyilatkozatok ellenére nincs új, a korábbinál erősebb bizonyíték az aranyvonat létezésére. Ezzel egyidejűleg lezárták az „érintett” vagy „érintetlen” terület nagy részét, és felkérték a hadsereget a térség átfésülésére.
Az alsó-sziléziai, Walbrzych környéki, feltételezett „náci aranyvonatról” évtizedek óta keringenek pletykák a környéken. Ám eddig nem tudta senki biztosan, hogy hol van „elásva”, elrejtve. Bányában? Földalatti járatban? Hegyoldalba vágott vasúti pályán? Esetleg bárhol másutt a környéken?
Augusztusban azonban új hír érkezett: állítólag ismeretlenek megegyeztek a lengyel állammal, hogy felfedik a „náci aranyvonat” feltételezett helyét, és cserébe a rajta lévő értékek 10 százalékát megkapják. Az aranyvonat lokalizálását az tette lehetővé, hogy a halálos ágyán állítólag egy valamikori német katona elárulta, hol található a szerelvény. Ám valódi bizonyítékból továbbra sem látott senki semmit.
Így viszont tömeghisztéria tört ki a környéken, és a hatóságoknak most már emiatt kellett intézkedniük. Legutóbb például lezárták a Walbrzych környéki erdők „legkritikusabb” részét, hogy megakadályozzák az „amatőr régészek” aranylázát. Ugyanis a hét végén tűz ütött ki a város körüli erdőségekben – erről egy helyi újságíró tájékoztatta a hvg.hu-t hétfő délután. Sőt, a térség kormányzója immár a hadsereget is felkérte: igyekezzen felderíteni az esetleges náci aranyvonat helyét, ezzel is megelőzve, hogy további amatőr régészek fémkereső detektorokkal bandukoljanak a vasúti sínek mellett, állandó balesetveszélyt okozva.
Válságstábot kellett összehívni
Tomasz Smolarz, Alsó-Szilézia tartományi (vajdasági) vezetője azt állította hétfőn, hogy a rejtélyes vonat létezésére a korábbi évtizedekben emlegetett bizonyítékoknál nincsenek erősebbek, újabbak. Ezzel a lengyel hatóságok visszakoztak a múlt heti szenzációs bejelentéshez képest, amikor Piotr Zuchowski, a kulturális miniszter helyettese azt mondta: 99 százalékos a valószínűsége annak, hogy egy száz méternél hosszabb vonatot látott egy georadar-képen.
Valószínűleg a hatóságok riadalmának tudható be forrásunk szerint a legfrissebb hétfői bejelentés is, amelynek lényege: „nincs itt semmi keresnivaló”, nincs igazi bizonyíték a feltételezett „aranyvonat” létezésére Alsó-Sziléziában. Erről egy helyi válságstáb ülése után beszélt Smolarz, minthogy a hatóságokat alighanem váratlanul érte a kincsvadászok özöne.
Az „amatőrök” természetesen a helyi vasútvonalak környékén ásnak, az állítólagos vonat megtalálására sokan indultak a helyszínre. Helyi forrásunk szerint a hatóságok ezért hívtak össze válságstábot hétfőn a cseh-lengyel határ közelében lévő városban, Walbrzychban. Ehhez a településhez tartozik a „Zamek Ksiaz” (Schloss Fürstenstein), amelyet lengyelül „Zamek Ksjonzs”-nak kell ejteni, amely alatt a legtöbben az „aranyvonatot” sejtik. Ez Szilézia legnagyobb (Lengyelországban harmadik) várkastélya.
A titokzatos kastély, amely náci főhadiszállás volt
Szilézia több országhoz tartozott korábban. Ausztria az osztrák örökösödési háborúban vesztette el a területet. Az 1740-ben trónra lépő Mária Teréziának ekkor, a poroszokkal vívott háború idején ajánlották fel a magyar rendek „életüket és vérüket” (de zabot nem, azaz adót nem akartak fizetni a legenda szerint). Ám hiába hadakoztak kétszer is a területért az osztrákok, végül a poroszoknál maradt Szilézia. Így a porosz uralkodót, Nagy Frigyest is hiába fricskázta meg Hadik András, és sarcolta meg huszárjaival Berlint is az osztrák szolgálatban álló magyar hadvezér.
Alsó-Szilézia Poroszország részeként került a XIX. században egyesülő Németországba. Ami a walbrzychi Ksiaz-kastélyt illeti, a létesítmény honlapja szerint állítólag Hitler egyik főhadiszállását akarták itt a németek kiépíteni a második világháború idején. Mindenesetre ekkor épültek föld alatti járatok is a kastély alatt.
Ez azért érdekes, mert 1945-ben, amikor állítólag az „aranyvonat” eltűnt, döntően németek lakták ezt a térséget. Alsó-Sziléziából azonban a második világháború után a németeket Sztálin parancsára kitelepítették, a területet Lengyelországhoz csatolták. Így Sztálin tulajdonképpen Nyugatra tolta Lengyelországot, mert keleten, Ukrajnában terjeszkedett a Szovjetunió. Az Alsó-Sziléziából kitelepített németek helyére pedig Ukrajnából telepítettek át nyugatra ott élő lengyeleket.
A mai Lengyelország így a két világháború közötti országhoz képest nyugatabbra tolódott, és a nyugati részeit a tulajdonképpen a legkeletebbi lengyelek lakják. Ez lehet a kultúrtörténeti oka annak, hogy Walbrzych térségében a németekre utaló nyomok legendává váltak. A lakosság jelentős részének kicserélése miatt keveseknek van valódi, megbízható emlékük a települések múltjáról. Az egykori sziléziai németek helyére döntően ukrajnai lengyelek költöztek, a történelmi emlékezet pedig megszakadt. Ebbe a vákuumba csapott bele a hír, hogy most megtalálhatták a legendás vonatot.
Mi lehet a szerelvényben?
Ugyanakkor a szakértők azt hangsúlyozzák, hogy az aranyvonat létezése továbbra is kérdéses. De még ha létezne is, korántsem biztos, hogy valóban „aranyvonatról” van szó. A németek számos szerelvényen sokféle tárgyat menekítettek a második világháború végén Lengyelországból. Így nem lehet tudni, hogy a vonaton éppenséggel csak írott dokumentumok vannak-e, vagy rablott műkincsek, esetleg nemesfém, arany. De lehet az is, hogy a páncélvonaton fegyverek és robbanószerek vannak – erről Mitrovits Miklós történész, polonista is nyilatkozott hétfőn az M1 tévé Ma reggel című műsorának.
Az aranyvonatról helyi szakértőnk szerint hosszú évtizedek óta terjengenek pletykák a környéken. Eddig azonban senki sem akadt a vonat nyomára, és perdöntő bizonyíték sem került elő. Ráadásul a Schloss Fürstenstein, azaz a Zamek Ksiaz környékén két eltűnt vonatról is pletykálnak az emberek – ezt is helyi forrásunk erősítette meg. De természetesen ezeknek a híreszteléseknek sem biztos, hogy több alapja van, mint az egyetlen aranyvonatról szólóknak.
Ugyanakkor a náci aranyvonat mindenképpen aranyat ér – na, nem az eddig inkább csak ócskavasat találó fémdetektoros amatőr régészeknek, hanem Walbrzych városának. Az angol nyelven beszélő turistáknak immár túrákat ajánlanak a környékre az utazási irodák, és a város tulajdonában lévő kastélyban, az ott működő hotelben is háromnapos „all-inclusive” programokat ígérnek a szervezők.