A nyaralás és a fesztiválozás után végre újra visszaáll minden a rendes kerékvágásba: jön az ősz, indul az új színházi évad. Mi ezeket az előadásokat várjuk legjobban.
TÁP Színház: Babahajó, Trafó
(bemutató: szeptember 10.)
A független színházi szcéna egyik legmeghatározóbb csapata, a TÁP Színház ezúttal egy kortárs szerb darabot, Milena Marković Babahajó című drámáját mutatja be a Trafóban, Vajdai Vilmos rendezésében.
Egy festőnő történetét követhetjük nyomon, aki egyik kapcsolatból a másikba lép, és életét alkoholproblémái és gyermekkori traumái határozzák meg. A történetet a benne folyamatosan megjelenő mesei elemek gazdagítják: „az élet szörnyetegei mesefigurákká szelídülve, a mesefigurák pedig fenevaddá változva mutatják meg a társas élet színét és fonákját” – írja az előadás színlapja.
Szkéné Színház: Kohlhaas
(bemutató: szeptember 11.)
Kleist Kohlhaas Mihály-adaptációját (író: Gábor Sára) már láthatta a közönség nyáron, a Zsámbéki Színházi Bázison. A címszerepet Nagy Zsolt alakítja. Kohlhaas Mihály története a jog és a hatalom viszonyát boncolgatja, amely – bár most különösen aktuálisnak érezhetjük – egyetlen történelmi korban sem veszít aktualitásából.
Hegymegi Máté Horváth Csaba tanítványaként a fizikai színház eszközrendszerével teremt érvényes, új formát a történetmesélésnek. Az előadás tere a víz, amely nemcsak roppant asszociatív közeg, de még látványosabbá teszi a színészek komoly fizikai megpróbáltatásait a színpadon.
Kultúrbrigád: Makbett, Átrium Film-Színház
(bemutató: szeptember 24.)
A Kultúrbrigád produkcióit nem kell már bemutatni a magyar közönségnek, az Igenis, Miniszterelnök Úr! és Az Őrült Nők Ketrece című előadások magas színvonaluk és napi aktualitásuk miatt folyamatos teltházzal futnak.
Ezúttal Eugène Ionesco Makbett című drámáját mutatja be a produkciós iroda Alföldi Róbert rendezésében. Az előadás plakátja már önmagában provokatív: a nemzeti konzultációs, bevándorlós plakátok mintájára nyomtatták. Ebből és a színlapon olvasható szövegből - „a jelen nem képes legyőzni a múltat, ezért a jövő sokkal rosszabb lesz, mint bárki is gondolná” – ismét egy roppant aktuális, a jelen politikai kérdéseivel foglalkozó előadásra számíthatunk.
Mindezt pedig olyan kitűnő színészek prezentálják nekünk, mint Orosz Ákos, Hevér Gábor, Kerekes Éva, Parti Nóra, Fábián Szabolcs vagy Bányai Kelemen Barna, aki az egyik legünnepeltebb erdélyi színészünk – tehát a szerep idejére bevándorló.
Centrál Színház: Ma este megbukunk
(bemutató: szeptember 27.)
Ha valaki könnyed, vidám szórakozásra vágyik, akkor ajánljuk figyelmébe a Ma este megbukunk című produkciót a Centrál Színházban.
A Függöny fel! sikere után most ismét egy fiktív társulat életébe nyerhetünk bepillantást, amelynek tagjai majdnem összehoznak egy előadást. George Clooney is ott van a szereplőlistán, de az apró betűs részből megtudhatjuk, ő még vacillál a Centrál megtisztelő felkérése és egy Nespresso reklám között. Vajon melyiket választja majd?
Radnóti Színház: Lear király
(bemutató: október 4.)
A Radnóti Színházban szintén egy Alföldi-rendezést láthatunk, ott a Lear királyt állítja színpadra. Az előadásban Nádasdy Ádám fordítását hallhatjuk, amely friss, kortárs, 2015-ben is könnyen érthető szöveg.
László Zsolt az öreg Lear szerepében felettébb izgalmas választás, ahogy Kováts Adélnak is nagy ziccer lehet a Bohóc szerepe, minkét színésznek olyan színeit ismerhetjük meg most, amelyekkel ritkán vagy még egyáltalán nem találkoztunk eddig.
Az előadás plakátja is felettébb gondolatébresztő: fehér abroszos asztal látható rajta, gyűrött szalvéták, félig vagy teljesen kiürült poharak – mintha egy családi ebéd végét látnánk, amikor mindenki felállt már az asztaltól, de a szennyest még senkinek nem volt ereje elpakolni.
Orlai Produkciós Iroda: Száll a kakukk fészkére, Belvárosi Színház
(bemutató: október 7.)
Az Orlai Produkciós Iroda előadásai egyszerre képesek arra, hogy üzletileg sikeresek és színvonalasak legyenek. Minden bizonnyal így lesz ez a Száll a kakukk fészkére című előadás esetében is. Ken Kesey klasszikus bestsellere és a belőle készült Milos Forman-film méltán vált híressé és népszerűvé világszerte.
A Belvárosi Színházban most Znamenák István állítja színpadra, főbb szerepekben pedig Szabó Kimmel Tamást, Péterfy Borit és Kocsis Pált láthatjuk.
Katona József Színház: Az olaszliszkai
(bemutató: október 9.)
„Szögi Lajos tiszavasvári földrajz-biológia szakos tanár 2006. október 15-én Olaszliszkán elsodort az autójával egy roma kislányt, akinek semmi baja nem esett, de a feldühödött rokonság a tanárt – két lánya szeme láttára – agyonverte” - írja le az előadás színlapja az általunk is ismert történetet.
Vagy emlékszünk még egyáltalán erre a történetre? „Emlékezni munka. Sokszor kellemetlen, de muszáj” – olvashatók a szerző, Borbély Szilárd szavai ugyancsak a színlapon. Mindebből arra következtethetünk, hogy a magyar eseményekről a hangsúly a magyar emlékezetre helyeződik majd át a Katona Színház bemutatóján.
Krétakör: A harag napja, Trafó
(bemutató: november 30.)
„Ha a szabadpiacra épülő állam első számú szabálya, hogy mindenki magáért harcol, vajon ki védi meg azokat, akik e harcban elbuknak?” – olvasható A harag napjának színlapján a sokakat nyomasztó kérdés. Schilling Árpád legújabb rendezésében egy fiktív család történetén keresztül értelmezi „Európa marginalizálódott felének újkori történetét”, vagyis hogy pontosak legyünk: a mi magyar jelenünket.
A krétakör feltehetően a szokott, kíméletlen őszinteséggel vágja majd az arcunkba saját társadalmi mulasztásainkat és felelősségünket. Elszomorodni, meghökkenni, haragosnak lenni ér.