A főszereplő túlélte a világháborút, de szabolcsi hazatérése után sem talált nyugalmat. Az Anno Filmklub legutóbb a Fábián Bálint találkozása Istennel című filmet vetítette.
Fábián Bálint egy volt a Monarchia nyolcmillió katonája közül, akit besoroztak a több mint négy évig tartó háború idején. Azon hárommillió „szerencsés” közé tartozott, aki nemcsak, hogy túlélte a háborút, de nem is vált harcképtelenné és hadifogságba sem esett.
Fábián Bálint ugyanis poszttraumatikus stressztől szenvedett, mint ki tudja hányan a nagy öldöklés után. A többévnyi modernkori vérfürdőben követhetetlen számon tartani, ki hány rohamozó ellenséges katonát terített le puskával, gépfegyverrel, hányat öklelt fel kézitusában, és végképp lehetetlen a tüzérek esetében – a győzelmeiket legfeljebb a repülőgépek pilótái strigulázhatták akkurátusan.
Ám az arctalan gyilkolóiparból a katona időnként kilépett és szemtől szemben állt az ellenséggel, hogy aztán csak egyiküknek maradjon esélye a háború után viszontlátni a családját. Ez történt Fábián Bálinttal, aki a film alapjául szolgáló regény szerint legalább száz olasszal végzett – ám az az emlék, a folyóparti közelharc, a tőrével hasba szúrt olasz katona arca az, amely a háború rémségei közül kitörölhetetlenül beleégett agyába, hogy otthon is kísértse.
Anno Filmklub |
A Politikatörténeti Alapítvány és Intézet Anno Filmklubjának „1914 – 1918” című évada ezúttal az elmúlt száz év I. világháborút feldolgozó filmjeit mutatja be 14 részben. A tizenharmadik vetítésen Jablonczay Tímea irodalomtörténész volt a filmklub vendége, aki Fábri Zoltán Fábián Bálint találkozása Istennel című filmdrámáját követően beszélt az alkotásról. |
Igaz, Fábián Bálintra a háború felfordulása után otthon is felfordulás várt. Magyarországon, Oroszországban a forradalmak felülírták a kollektív emlékezetet: a háború helyett a forradalom – és ellenforradalom – lett a maradandó emlék, a történeti elbeszélésekben a háborúról gyakran mint a forradalmak előzményéről, az igazán nagy események felvezetőjéről esik szó.
A film 1980-as megjelenésekor Sipos Péter történész azon töprengett el, hogy a kollégái nemigen tudnak mit kezdeni a tömeg fogalmával, illetve akkor használják, ha el akarják leplezni, hogy nem tudják pontosabban meghatározni a fő cselekvőket. Illetve nem cselekvőket: „egy olyan mozgalmas, kiélezett periódusban, mint az első világháború, és a forradalmak kora, amikor százezres nagyságrendben mérhető a cselekvők, a résztvevők száma, akár csak egy nagygyűlésen, tüntetésen vagy más demonstráción való részvétel erejéig, még mindig milliók maradtak mozdulatlanul. Nem részvétlenül, érdektelenül, hanem inkább óvatos várakozással, kételyekkel figyelték a dolgok alakulását.” – írta.
Ezt az óvatos várakozást, bizonytalanságot, kételkedést mutatja Fábián Bálint is. Az 1918. október végi polgári forradalom nem különösebben kavarta fel falujának életét. Valaki körbejár egy csokor őszirózsával és osztogatja – akiknek adja nem is nagyon tudja, mit is jelent a forradalom Budapesten. A gróf megmarad, és ez a lényeg. A Tanácsköztársaság már alapos változásokat hoz Fábián Bálintéknál is, hívei is vannak az új rendszernek, amely földet ugyan nem oszt, nem is szándékozik ellentétben Károlyi Mihállyal, de lisztet, cukrot, bort – a kereskedő, a földesúr készletét – igen.
A falusiak a megszokott állapotok felbolydulását igyekeztek emlékeikkel összekötni – de csak két emléket találnak, azt is csak az öregek elbeszéléseiből. Egyrészt volt egy időszak, amikor gyújtogattak a faluban, akkor – valamikor az 1919-es idősek gyermekkorában – nagy izgalom volt. Másrészt – a Tanácsköztársaság előképeként – amikor úgy 30 éve az agrárszocialista mozgalom idején az urak ellen szervezkedtek, azonban annak (is) rossz vége lett, többeket megöltek.
Ám Fábián Bálint életében a nagy európai vérontás utáni otthoni forradalmak egy újabb – egyáltalán nem egyedi – csapással egészült ki. A hazatérőknek a családjukba is vissza kellett illeszkedniük, feleségüket, gyermekeiket évek óta nem látták, és nem tudhatták, ki hogyan birkózott meg a hosszú távolléttel. A falu azt beszéli, felesége összeállt valakivel a háború alatt, és ő nem tud szabadulni ennek a rémétől sem. A háborús trauma mellett biztonságosnak hitt családi élete is összeomlik – felesége meghal, ő pedig egyedül marad kétségeivel.
Fábián Bálint próbálja megérteni, miért omlott össze 1914 után régi, megszokott világa. Történelemmagyarázatában arra jut, hogy a háborús vereség oka, hogy nem volt elég magyar, mert a magyart a történelem viharai minduntalan igazságtalanul megrostálták. „Nekünk is azért kellett eljönnünk a talján frontról, mert nem voltunk elegen.” – próbálja megokolni a történteket. Világmagyarázatában ennél mélyebbre nem jut, addig sem, hogy azt már a háború elején is lehetett volna tudni, hogy nem vagyunk elegen. 1914-ben például az orosz hadsereg békelétszáma háromszoros, a mozgósítható hadiállománya kétszerese volt a Monarchiáénak – nem beszélve annak felszereltségéről.
Fábián Bálint a maga látószögéből nem találhat magyarázatokat az őt ért sorscsapásokra. Nem jut messzebbre, mint hogy a faluja biztos el van átkozva. Mert temetőre épült. De érzi, hogy ez nem magyarázat. Ezért akar Istennel találkozni – amihez véget kell vetnie életének.
Utrius |
A következő vetítés alkalmával – 2015. április 15-én – az Utrius című 1993-ban bemutatott magyar filmdrámát tekinthetik meg az érdeklődők az I. világháborús projekt keretében. |