Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által rohammunkában kidolgozott, kísérleti tankönyveket ingyenesen hozzáférhetővé tették az intézet honlapján.
Mint arról többször beszámoltunk, a kormány teljesen átalakította a tankönyvpiacot, ennek részeként az iskolák gyakorlatilag tantárgyanként és évfolyamonként két tankönyvből választhatnak. Az egyik a – Hoffmann Rózsa volt köznevelési államtitkár egyik utolsó intézkedésével, az iskolákba kiküldött, a választható könyveket tartalmazó listával – helyzetbe hozott két kiadó, az Apáczai Kiadó és a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó valamelyik kiadványa, a másik pedig egy új, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által az utóbbi hónapokban kifejlesztett, úgynevezett kísérleti tankönyv.
Ez utóbbiakat úgy – ahogy egy igazgató fogalmazott a hvg.hu-nak: zsákbamacskaszerűen – kellett választaniuk az iskoláknak, hogy amikor a rendelést leadták, még készültek. A kiadványok kiszivárgott részletei alapján az OFI-s tankönyveket több szakmai bírálat is érte, sokan pedig arra hívták fel a figyelmet, hogy néhány hónap alatt nem lehet színvonalas tankönyvet kifejleszteni. Az ellenzék „emberkísérletről” beszélt ez ügyben.
A kiadványok, úgy tűnik elkészültek, az azt választó iskolákba már – némi kiszállítás anomáliával megfűszerezve – elvileg ki is szállították.
Sőt, mind a 62 darab OFI-s tankönyvet hozzáférhetővé, letölthetővé tettek itt. Így most már – néhány nappal a tanévkezdés előtt – már bele tud nézni a pedagógus, miből is kezdi meg hétfőn a tanítást. Nem kevés iskolát érint mindez, hiszen a hírek szerint 1501 iskolában kezdik használni a kísérleti tankönyveket.
Az ingyenes hozzáférhetőséget az teszi lehetővé a valasz.hu szerint, hogy azok szerzői közalkalmazotti jogviszony keretében dolgoztak, és emiatt a könyvek folyamatos javítására is lesz lehetőség – adott esetben akár az eredeti szerző hozzájárulása nélkül is, mivel a könyvek szellemi tulajdonjoga az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetnél van.
Az ingyenes letöltés felveti annak a lehetőségét is, hogy akár – bizonyos könyvek és nyilván a felsőbb évfolyamok esetében – e-book formátumban is használhatnák a diákok. Ehhez persze mindenkinek kellene e-book-olvasó, de valószínűleg ma már ez olcsóbb, mint évente megvenni a tankönyvcsomagokat.
Más kérdés, hogy szakmailag számos érv szól az egyentankönyvek ellen (a különböző szocio-kulturális háttérből érkező, különböző képességű, motiváltságú gyerekeket nem lehet ugyanúgy tanítani). Továbbá, hogy az új kiadványok mennyire válnak be, az csak a tesztelés időszakában derül ki. Kár, hogy ez tesztelés élesben – esetenként a gyerekek rovására – történik.