Robert Rodriguezzel pont ott tudta folytatni, ahol abbahagyta, Jessica Albától el van ájulva, az öreg Joseph Gordon-Lewitt karakterét pedig a színész ötletei miatt átírta. A csütörtökön moziba kerülő második Sin Cityben még bűnösebb lesz a város. A film alapját megálmodó képregény alkotója szerint hosszú, bonyolult történeteket is el lehet mesélni ebben a műfajban. Frank Millert telefonon értük el.
„Annyit elmondhatok, hogy a Sin City második része sokkal mélyebben mutatja be a várost. 2005-ben még csak a körvonalakat tudtam felrajzolni, be kellett mutatni az embereknek ezt a világot. Most lehetőségem volt mélyebbre ásni” - foglalja össze Miller röviden az Ölni tudnál érte újdonságait.
A nyolcvanas és kilencvenes években képregényrajzoló és -író szupersztárrá nőtt Frank Miller megkerülhetetlen és ellentmondásos figura. Batman, 300, Daredevil, Farkas, Sin City – a világait az elmúlt tíz évben nem lehetett kibekkelni. Sötét alakjaival hatással volt generációnyi olvasóra és filmesre, a noir tiszta, fekete-fehér stílusából kiindulva újragondolta a színesebb, gyerekeket célzó képregény műfajt.
„Az emberek felszínes valóságot próbálnak vinni a szuperhősök figurájába. Ez hülyeség. (...) Nem kell, hogy izzadságfoltokat lássak Superman karja alatt. Azt akarom látni, hogy repül” - mondta korábban.
Jellemzően krimiket ír, csak szuperhősökkel. És ez lenne a lényeg. Eső, kalap, kabát, fegyver és gyilkosság, vér, pusztítás, halál. Miller képregényeken nőtt föl, azt mondta, főleg az összetett történetmesélés lehetősége fogta meg. „A képregénnyel hosszú, bonyolult történeteket lehet elmesélni. A saját füzeteimen eleinte addig dolgoztam, amíg azt nem éreztem, hogy igazi regényt írok.”
Mind kutyapisa
Kritikát mostanában főleg a nők és a nem fehér bőrű karakterek ábrázolása kapott. A Sin City-ben a nők (veszélyes) prostituáltak vagy férfiakat elemésztő femme fatale figurák, a 300 kapcsán Irán-, a 2011-es Holy Terror képregény miatt pedig iszlámellenességről cikkeztek. Mindez Millert nem igazán érdekli. Júliusban a Verge-nek azt mondta, mivel túl érzékeny, inkább nem is olvassa el ezeket a véleményeket.
Az 57 éves rajzoló amúgy is szokott sarkosan fogalmazni. A San Diegóban évente megrendezett képregényes fiesztán, a Comic Conon például egyszerűen azt mondta a mostanában készült hollywoodi forgatókönyvekről, hogy mind kutyapisa.
Megkérdeztük, látott-e azért valamit San Diegóban, ami szerinte érdekes lehet. Azt mondta, igazából csak a Sin City és a 75. évfordulót ünneplő Batman-filmekkel kapcsolatban válaszolgatott kérdésekre, nem nézett körül: „Kicsit ijesztő volt a közeg. Nem láttam sok mindent, amíg ott voltam”. Az mindenesetre kiderült, hogy Rodriguezzel komolyan készülnek a harmadik Sin Cityre is. Anno 2005-ben, az első film után is azt mondták, mindjárt jön a második. Miller elmondása szerint az évek a hollywoodi bürokrácia gépezetében őrölődtek fel.
Családi körben
Most, hogy a közel tíz évvel ezelőtt bemutatott filmhez tértek vissza, a forgatásnak számára egyenesen családi találkozó feelingje volt. „Mindenki látta az első filmet és olvasta a füzeteket. A színészek ismerték és értették a karaktereiket, így az én dolgom is sokkal egyszerűbb volt. Mickey Rourke és Rosario Dawson a saját figuráikba (Marv és Gail – a szerk.) nüansznyit hoztak a saját élményeikből is és ettől gazdagabb, több lett mindkettőjük munkája. Jessica Alba is lenyűgözött. Teljesen letaglózott.”
A Sin City erősen stilizált, Rodriguez az első film forgatásán a rajzok alapján instruálta a színészeket. Millerre jellemező, hogy nem keresi a természetest, a reálist, tudatosan emel el. Ezt a zseniálisra rajzolt látásmódot pedig vagy sikerül filmre tenni, vagy nem. Zack Snyder a 300 első részével őrületes képeket vitt vászonra, a film egyenrangú tudott maradni az alappal. A márciusban bemutatott második rész viszont a sztorit és a párbeszédeket tekintve elviselhetetlenül hülyére sikerült, és ezt képek sem mentették meg. Sajnos. Rodriguez a tehetségesebbek és elborultabbak közé tartozik. Quentin Tarantino haverjaként és szellemtársaként olyan filmeket csinált, mint az El Mariachi, a Desperado, a Négy szoba vagy az Alkonyattól pirkadatig. Neki eddig elég jól ment a munka Millerrel.
„Robert és én… hát, figyelj, nekem három fiútestvérem van, most olyan, mintha négy lenne. Újra találkozni vele olyan volt, mint folytatni egy beszélgetést, amit sosem fejeztünk be. Egyszerűen vágtuk egymást.” Mikor megkérdeztük, ki tud-e emelni valamit Rodriguez munkásságából, erősen szabadkozott. „Ez nagyon nehéz. Annyi jó filmet csinált. Nem szeretném azzal megsérteni a többi alkotását, hogy egyet kiemelek. Imádom a munkáit.”
Ez egy bűnös hely
A második Sin Citybe több új vonal és karakter is került. Joseph Gordon-Lewitt (Eredet, A sötét lovag - felemelkedés) játssza a szerencsejátékos Johnnyt, aki az eddigi leírások alapján kicsit hasonlít A ravasz, az agy és a két füstölgő puskacső Eddy-jéhez. „Ő kísérletezett a legtöbbet a színészek közül. A fejemben volt a karakter története, de miután láttam a játékát, majdnem az egészet átírtam. Olyasmit vitt a figurába, ami előtte sosem volt benne. Még érzékenyebb, de ugyanannyira hősies maradt, aki félelem nélkül néz szembe a halállal. Folyamatosan ver a szíved, ahogy figyeled” - mondta róla Miller.
A sztori az első részhez hasonlóan darabos, több szálon fut. Marvval indít (Mickey Rourke), időben ott járunk, mikor Hartigan (Bruce Willis) feláldozza magát Nancyért (Jessica Alba). Ő úgy tűnik, ezt elég rosszul viseli. Aztán jön Dwight (arcátoperálás után Josh Brolin) nyomasztó története és Johnny (Joseph-Gordon Lewitt), aki egy szerencsétlenebben sikerült játék után csak életben próbál maradni. Ava Lord (Eva Green) karakteréről eddig annyi biztos, hogy férfiemésztő és pénznyerő vonalon akciózik.