Merész ruhátlanság, kizökkentett nézők és udvari kobzosok – Hód Adrienn nemzetközi hírű társulatának hála két napon keresztül virágzik majd a finoman provokatív kortárs tánc Budán.
"Csak a hazai támogatásokból nem tudnám eltartani a társulatot, de magamat sem, szükség van a külföldi munkáimra. Igazából egyik nélkül se menne" – vázolja fel saját példáján keresztül a kisebb magyar társulatok financiális helyzetét Hód Adrienn koreográfus, a nemzetközi hírű Hodworks kortárs tánctársulat vezetője a hvg.hu-nak. Hód szívéhez – bár sok külföldi megrendelője kéri fel például reklámok koreográfiájának megtervezésére – értelemszerűen a saját társulata által képviselt kitekintő, kísérleti tánc áll a legközelebb.
A Hodworks tánckollektívája az elmúlt években komoly nemzetközi sikereket könyvelhetett el: 2013-ban bemutatott, Pirkad című előadásukat 419 darab közül beválogatták az egyik legrangosabb, idén Svédországban megrendezésre kerülő Spring Forward kortárstánc-fesztiválra is. Hód műveivel olyan tabuknak fut neki, mint a nézők teátralitáson túlmenű bevonása a darabba, vagy épp a naturális meztelenség.
Mind a két törekvés szépen megfigyelhető a hétvégén a MU Színház színpadára költőző az Ahogy azt az apám elképzelte című darabban. "A fő feladat, hogy megpróbáljuk nézőt egy térbe emelni a színpadon való történéssel, hogy a megfigyelőből hirtelen megfigyelt lehessen" – mesél Hód, aki szerint az effektus korántsem nyomasztó, bár azt azért elismeri, mindenki máshogy reagálja le a kifordított szituációt. A darabban nem csak a jelenetszerű váltások hiánya, de az inverz, a létezéssel is a hiányt kifejezni akaró koncepció is a klasszikus néző komfortzónájából való kifordulását szolgálja, melyben a meztelenség is kulcsszerepet játszik. "A ruhátlanság kérdése, a testrészek látványa, vagy épp láthatatlansága nagyban befolyásolja, hogyan viszonyul az ember ahhoz, amit lát" – állítja Hód.
A szintén előadásra váró Basse danse előzménye Hód bevallása szerint egy őt és társulatát is érintő 2010-es alkotói és financiális mélypont. "Úgy éreztem muszáj kimásznom a produkciós kényszer csapdájából" – mondja Hód, aki azt is elárulja, az improvizációt új szintre emelő táncmű egyik alappillérét alkotó XV. századi udvari zene felkutatása korántsem volt egyszerű feladat. "Olyan zenére volt szükségünk, amely nem vonja el a figyelmet és sokkal inkább funkcionál háttérként, mintsem önálló műként. Mizsei Zoltánnal közösen sikerült megtalálnunk azt a műfajt, amely összességében leginkább talán csak egy akkord kibontásához hasonlítható." Az Ahogy azt az apám elképzelte és a Basse danse április 4-én és 5-én látható a budai MU Színházban.