2014. március. 28. 07:12 MTI Utolsó frissítés: 2014. március. 28. 10:36 Kult

Tényleg magyar festményt ad vissza a londoni Tate

Valóban Hatvany Ferenc gyűjteményéből származik John Constable angol művész Hajó partra vontatása Brightonnál című 1824-es festménye, amelyet a londoni Tate galéria a brit kormány javaslatának eleget téve visszaszolgáltat a jogos tulajdonosoknak - erősítette meg az MTI-nek az örökösöket képviselő ügyvéd, felidézve, hogy a második világháború végén elhurcolt kollekció számos további darabjának sorsa még mindig ismeretlen.

Hatvany Ferenc gyűjteményéből származik a Tate galéria által visszaszolgáltatandó festmény - közölte Peresztegi Ágnes, az örökösök ügyvédje. 

Azt mondta, a Mravik László által szerkesztett Sacco di Budapest című, a témában alapműnek számító kiadványban szerepel a Constable-festmény, így 1998 óta bárkinek feltűnhetett volna, hogy a Tate galériában lévő mű azonos azzal, amely a Hatvany-gyűjteményben volt.

Ez azonban csak 2011-ben történt meg, amikor egy művészettörténész összevetette az eltűnt képek listáját több angliai múzeum gyűjteményével, és észrevette, hogy a festmény a Tate kiállításán függ a falon. Ez azért is meglepő, mert a Sacco di Budapest szinte minden fontosabb múzeumnak megvan Európában, így a Tate galériának is - mondta Peresztegi Ágnes.

A kép történetét firtató kérdésre azt válaszolta, nem lehet tudni, hogy a festmény miként került ki a gyűjteményből, és azt sem, hogyan jutott Angliába az 1960-as évekre, de az biztos, hogy 1944-ben, a zsidóüldözés alatt tűnt el a gyűjteményből.

Az örökösök külföldön élnek, a képpel kapcsolatos terveik még nem ismertek. "Egyelőre annak örülnek, hogy a közeljövőben átvehetik a festményt" - tette hozzá Peresztegi Ágnes. Egyúttal emlékeztetett arra, hogy az egykori rangos gyűjteményből számos további kép, műtárgy sorsa ismeretlen - vagy ismert ugyan, de például Oroszországban vannak, ahonnan egyelőre nem sikerült visszakapni őket.