Az RTL-en és a TV2-n akkor is reklám van, ha nem úgy tűnik
A kereskedelmi tévék a műsoraik több mint felében különböző márkákat népszerűsítenek. Három hónap alatt 1600 márkát akartak ránk sózni a reklámblokkokon kívül.
Ezerhatszáz márkát népszerűsítettek termékmegjelenéssel a két piacvezető kereskedelmi televízió műsoraiban a reklámblokkokon kívül. Egy-egy márka átlagosan háromszor tűnt fel – írja a Médiatanács blog, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2013 második negyedévét vizsgáló legújabb jelentéséből.
Mi az a termékmegjelenítés? |
A termékmegjelenítés nem hirdetés, hanem olyan típus a kereskedelmi üzenetek között, ahol a termék vagy szolgáltatás, illetve a védjegy úgy szerepel egy műsorszámban, hogy az a cselekmény vagy a tartalom részét képezze, ugyanakkor azonban nem hív fel közvetlenül áru vagy szolgáltatás vásárlására. Nem befolyásolhatja a szerkesztői függetlenséget, nem torzíthatja a műsor indokolatlan hangsúllyal, a nézőket pedig előtte tájékoztatni kell a termékmegjelenítés tényéről. Tilos alkalmazni hír-, politikai, vallási tartalmú vagy nemzeti ünnepekről tudósító műsorokban, illetve 14 éven aluliaknak szóló műsorokban, és nem szabad ilyen módon dohányterméket, illetve csak orvosi rendelvényre kiadható gyógyszert népszerűsíteni. |
A TV2-n 2810, míg az RTL Klubon 2079 termékmegjelenítés volt látható a vizsgált időszakban, amely a két csatorna között 15 százalékos eltérést jelent. Mindkét kereskedelmi tévé műsorkínálatának több mint felében volt termékmegjelenítés: a TV2 műsorainak 69 százalékában, míg az RTL Klubon a programok 51 százalékában. Tehát a reklámblokkok mellett az adások többségében további olyan kereskedelmi üzenetekre is számíthat a néző, amelyek tévéműsorokban bukkannak fel.
A leggyakrabban felbukkanó márka az Update volt, kereken száz esetben, valamennyi a TV2-n volt látható. Az RTL Klubon a szallas.hu márkája bizonyult a legaktívabbnak, amely hatvanszor jelent meg a műsorokban – ez az összesített listán csupán a negyedik helyre volt elég. A Telekom ugyanis 94, az Adidas 76 alkalommal volt jelen a csatornák műsoraiban.
Idén április és június között a tematizált, és a szolgáltató magazinműsorokban, valamint a realitykben volt a legtöbb termékelhelyezés. A TV2-n az Mokka, az Aktív műsorok, valamint Nagy vagy! tévés verseny volt a legnépszerűbb, míg az RTL Klubon a Reflektor, a Fókusz és a Brandmánia magazinok.