2013. június. 07. 18:23 Stemler Miklós Utolsó frissítés: 2013. június. 07. 18:52 Kult

Az utolsó nagy Alföldi–Vidnyánszky párharc az idei POSZT-on

A Nemzeti Színház éléről távozó Alföldi Róbert és a viharos módon érkező Vidnyánszky Attila „párharca” kapja valószínűleg a legnagyobb figyelmet az idei Pécsi Országos Színházi Találkozón. A végre szakmai keretek között zajló vetélkedés mellett langyos versenyprogram és az előbbinél izgalmasabbnak ígérkező OFF program várja a nagyérdeműt Pécsett.

Óriási kritikai és közönségérdeklődés várta a Nemzeti Színház versenydarabját, a Gothár Péter rendezte Amphitryont az idei POSZT-on, amely két előadására a közönség néhány óra leforgása alatt elkapkodta a jegyeket. Az érdeklődés nagy valószínűséggel nem csupán a remekbe szabott előadásnak szólt, hanem egy sikerekkel teli korszak végének is: az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színház ezzel búcsúzott a Pécsi Országos Színházi Találkozótól, és a darabot többet a két hétig még Alföldi vezetése alatt álló Nemzetiben sem játsszák.

Isteni Alföldi

Míg a 2011-es POSZT legjobb előadásának bizonyuló Alföldi-rendezés, a Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból fő témája a szörnyű bűnökhöz vezető megalkuvás és a másság miatti kirekesztettség volt, a tavalyi Egy lócsiszár virágvasárnapja pedig a törvény álcája alatt megbúvó önkényuralom természetét mutatta be.

Az Amphitryon szinte teljesen mentes a kortárs áthallásoktól, „csupán” egy elsőrangú rendezés kitűnő színészi teljesítményekkel. Bár a darab műfaji megjelölése vígjáték, és az alapszituáció – a kéjsóvár Jupiter egy 17 órásra nyújtott éjszakára Amphitryon, a hős thébai hadvezér bőrébe bújik, hogy meghódíthassa annak gyönyörű feleségét, Alkménét – is bővelkedik a komikus lehetőségekben, Heinrich von Kleist drámája jóval inkább az élet és boldogság törékenységéről és az emberi identitás illúzió mivoltáról szól.

Az Alkméné szerelmére vágyó Jupiter nem elégszik meg az ellopott 17 órával, és fokról fokra megsemmisíti a győzelme révén épp élete csúcsára érő Amphitryont, aki azzal szembesül, hogy felesége, hű szolgája és a thébai nép számára is szélhámosnak tűnik, az „igazi” Amhpitryion hitvány másolatának. A frusztrációból fakadó isteni önkény elsöpri a szerelmespár boldogságát és életét: a darab zárójelenetében Amphitryon és Alkméné magatehetetlenül a földön hever, miközben a számukra jelentéktelen kaland után Jupiter és Merkúr visszatér az égbe.

Alföldi Róbert Jupitere egyszerre kéjsóvár, hiú, idegen és időtlen, Nagy Zsolt tökéletesen ábrázolja a magát a világ urának hívő Amphitryon elbizonytalanodását, majd emberi ronccsá válását, Tenki Réka szenvedése pedig szívet szaggató a szerelmi háromszög közepén. Az Isten és a magát istennek képzelő ember tragédiáját egy másik szerelmi háromszög, a Sancho Panza-szerű hű szolga (Znamenák István), perlekedő felesége (Nagy Mari) és az örök bajkeverő Merkúr (Udvaros Dorottya) vásári komédiát idéző jelenetei ellensúlyozzák.

Bár a jobboldal szellemi kihívásokkal küzdő fertályain a mostani Nemzeti Színház már csak Alföldi Róbert személye miatt is az ördögtől való, talán van még remény a totális elhülyülés megállítására, legalábbis erre utal, hogy az előadást a Fidesz egyik szóvivője, Hoppál Péter is lelkes vastapssal méltatta.

Fékezett habzású POSZT

A Nemzeti Színház jelene, egyre inkább múltja után jött a jövő, végre buzizás nélkül: a nemsokára munkába álló új igazgató, Vidnyánszky Attila még egy debreceni rendezésével, a Bolha a fülbe című Feydeau-bohózattal versenyzik.

A versenyprogramból ezen a két előadáson kívül még a tavaly a legjobb előadás díját megérdemelten elhozó marosvásárhelyi Sebestyén Aba idei produkcióját, a Bányavíz trilógia második darabját képező Bányavakságot, illetve Mundruczó Kornél rendezését, a Szégyent érdemes kiemelni.

A 2011-ben inkább még a független társulatok, illetve az ereje teljében lévő Nemzeti előadásaira építő versenyprogram válogatását tavaly szervezték át, hivatalosan azzal a megfontolással, hogy a vidéki színházak is több lehetőséget kapjanak, ám ezzel az igazán izgalmas, kísérletező kedvű független előadások egy-két kivétellel ki is szorultak a programból. Az igazi csemegéket tehát az OFF programban, azaz a fesztivál melletti fesztiválban érdemes keresni.

Kifejezetten érdekesnek ígérkezik a magyar közélet egyik fekélye, az ügynökkérdés színpadi feldolgozásairól szóló vita a Nyílt Fórum szervezésében, lesz Erdős Virág drámabemutató, azok pedig, akik nem férnek be a tavalyi győzelem után igen kapós Sebestyén Aba rendezésre (azaz az érdeklődők mintegy 95 százaléka), azok a Bányavíz trilógia harmadik részének felolvasószínházas előadásán vigasztalódhatnak.

A POSZT idei díszvendége Bodrogi Gyula, aki a Merkúr szerepében brillírozó Udvaros Dorottyával beszélget szombat este, Veiszer Alinda a női színházvezetők esélyeit latolgatja a debreceni Csokonai élére Vidnyánszky után érkező Ráckevei Annával.

Gazdaság Tiszai Balázs 2024. december. 04. 17:30

Dél-Korea elmúlt 24 órája: amikor annyira utál mindenki, hogy csak az önpuccs tűnik megoldásnak, de még az se sikerül

Jun Szuk Jeol elnök a hadiállapot kihirdetésével majd visszavonásával néhány óra leforgása alatt szilánkjaira zúzta szét azt a képet, ami a nyugati világ lakosainak többségében élt Dél-Koreáról, miközben saját népe elé véres és traumatikus képeket rángatott elő a kollektív emlékezetből. A villámgyorsan hamvába hullt önpuccsból akár halálos ítélet is születhet, a dél-koreai kormány bukása már csak formaságnak tűnik.