Ázsiában is elkezdtek moziba járni
2012-ben Kína lett Észak-Amerika után a második legnagyobb piac, az ázsiai országban egy év alatt 36 százalékkal nőtt a jegyeladások összege. Mindekötben az Egyesült Államokban és Kanadában is nőtt a moziforgalom.
Rekordnagyságú, 34,7 milliárd dolláros (8258 milliárd forintos) bevétellel zárta a tavalyi évet a globális mozikassza: a világ mozijegyeladásai az előző évhez képest hat százalékkal nőttek, ami elsősorban az ázsiai közönség megélénkült érdeklődésének, valamint a szenvedélyes észak-amerikai mozirajongóknak köszönhető.
Az Amerikai Mozgóképszövetség (APAA) adatai szerint 2012-ben Kína lett Észak-Amerika után a második legnagyobb piac, az ázsiai országban egy év alatt 36 százalékkal nőtt a jegyeladások összege, és elérte a 2,7 milliárd dollárt (642 milliárd forintot).
A teljes ázsiai térséget tekintve a mozijegyeladások 15 százalékos növekedést mutattak, az összbevétel 10,4 milliárd dollárra (közel 2500 milliárd forintra) emelkedett. Közben Európában, a Közel-Keleten és Afrikában egy százalékos visszaesés következett be, így az összesített jegybevétel 10,7 milliárd dollár (2550 milliárd forint) lett a három térségben. Latin-Amerikában viszont ugyancsak nőtt a forgalom: a hatszázalékos növekedés mellett 2,8 milliárd dolláros (666 milliárd forintos) jegybevételt könyveltek el.
Az Egyesült Államok és Kanada moziforgalma szintén hat százalékkal nőtt, elérve a 10,8 milliárd dollárt (2570 milliárd forintot). Az APAA szerint ez főként a mozirajongók kemény magjának köszönhető - azoknak, akik legalább egyszer vagy többször járnak havonta filmszínházba. Ezek a "szuperrajongók" csupán a népesség 13 százalékát képviselik, ugyanakkor ők vásárolták a mozijegyek 57 százalékát. A réteg aránya a népességen belül egy év alatt 2 százalékponttal nőtt. Az amerikaiak és kanadaiak kétharmada egyébként legalább évente egyszer megnéz egy mozielőadást.
A térhatású filmek iránti kereslet tavaly változatlan maradt. A kilenc százalékkal több 3D-s vetítőterem ellenére Észak-Amerikában a háromdimenziós filmek bevétele nem ment 1,8 milliárd dollár (430 milliárd forint) fölé. A háromdimenziós vetítők száma tavaly világszerte 27 százalékkal nőtt és elérte a 45 ezret.
A halvány 3D-s teljesítmény részben annak tudható be, hogy az Amerikai Mozgóképszövetséget alkotó hat nagy hollywoodi stúdió - a Sony, a Universal, a 20th Century Fox, a Disney, a Paramount és a Warner Bros. - az előző évinél kevesebb, összesen 36 térhatású filmmel állt elő. A megelőző évben 45 3D-s filmjük került a mozikba.
A statisztikák szerint a térhatású filmeket főleg a kamaszok nézik, a náluk idősebb korosztályokban viszont gyorsan csökken a 3D-s produkciók iránti érdeklődés.