Végre felvidult a Berlinale közönsége
A chilei versenyfilm, a Gloria végre felderítette a kritikusokat és a közönséget is a kissé döcögősen indult Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, amelynek vörös szőnyegén a hét végén már olyan sztárok vonultak, mint Anne Hathaway, Isabelle Huppert, Til Schweiger és a brit Oscar-díjas rendező, Tom Hooper.
A napjaink Santiagójában játszódó film, amely egy szerelemre és igazi társra vágyó középkorú nőről szól, nem tartozik a vígjátékok közé, a Berlinale közönségét azonban mégis többször nevetésre fakasztotta a témából eredő helyzetkomikum.
Sebastian Lelio rendezésében Paulina Garcia alakítja az 58 esztendős főhőst, akinek gyermekei már kirepültek, ő maga pedig esténként diszkókban ismerkedik, táncol és flörtöl, miközben megpróbál tudomást sem venni a fölötte eljárt évekről. Amikor összefut Rodolfóval, a hatvanas éveiben járó egykori tengerésztiszttel, a sármos férfi teljesen leveszi a lábáról, és Gloria azt gondolja, talán komolyra is fordulhat kapcsolatuk. Ám hiába próbálják szorosabbra fűzni kettejük viszonyát, előző életük folyton közbeszól. A filmben ábrázolt se veled, se nélküled állapotot a kritikusok a Pinochet diktatúrája után éledező Chile metaforájaként értékelték.
Mint a rendező elmondta, személyesen édesanyja, illetve az az idősebb nemzedék inspirálta, amelyhez anyja tartozik, és amellyel ritkán foglalkozik a fiatalok érdeklődésére építő filmipar. "Mindannyian szembenézünk azzal, amivel Gloria, a különbség csak annyi, hogy valaki előbb, más később. Mindannyiunk életében előfordulnak keresztutak, és rajtunk áll, hogy megfutamodunk vagy kiállunk a táncparkettre" - hangsúlyozta. Lelio szerint Gloria olyan, mint Rocky Balboa: padlóra küldi az élet, de mégis talpra áll, és emelt fővel folytatja.
Hozzátette, hogy filmjének mondanivalója épp úgy tekinthető univerzálisnak, mint a chilei társadalom portréjának. "Megnőtt a várható élettartam, ha valaki betölti a hatvanat, az már nem ugyanazt jelenti, mint régebben. Új fejezet kezdődhet az életében, ez az, amit be akartam mutatni. Ez nem csupán Chilében van így, rengeteg országra jellemző a világon" - fogalmazott.
A Gloria a Berlinale versenyprogramjának hetedik bemutatója volt. Az első hat alkotás azonban nem hatotta meg túlságosan a kritikusokat, a nagy várakozással fogadott amerikai Promised Land és a The Necessary Death of Charlie Countryman című produkciók sem váltottak ki osztatlan tetszést. Holott utóbbi abból a szempontból is különleges, hogy Til Schweiger, a közkedvelt német filmsztár debütált vele a Berlinalén. A 49 éves Schweigernek ezt megelőzően nem szerepelt filmje a berlini filmmustrán.
A korábban reklámfilmeket rendező svéd elsőfilmes, Fredrik Bond akciókomédiájában a német színész brutális gengsztert alakít. Mint Schweiger mesélte, nagyon tetszett neki a forgatókönyv, és jó hangulatban folyt a forgatás. A szereposztásban a Charlie Countrymant játszó Shie LaBeouf mellett Mads Mikkelsen és a Harry Potterben megismert Ruper Grint is feltűnik.
A hét végén vetítették a Denis Diderot 18. századi francia filozófus szatirikus művéből készült, La religieuse (Az apáca) című Arany Medve-díjért versengő filmet is, amelyet rendezője, Guillaume Nicloux "a szabadság ódájának" nevezett. Isabelle Huppert rendfőnöknőt alakít a drámában, amely egy zárdába kényszerített fiatal nő küzdelméről szól, aki az őt ért tortúrák ellenére sem törik meg, és mindent elkövet, hogy kiszabaduljon a kolostor falai közül. A francia sztár a film sajtótájékoztatóján elárulta, hogy nem volt nehéz dolga a szerepével, mivel a rendfőnöknőhöz, akit játszott, nagyon is közel álltak a földi hívságok. Az apáca szerepét a fiatal belga színésznő, Pauline Etienne formálta meg.
A berlini vörös szőnyegen szombaton A nyomorultak című musical rendezője Tom Hooper, valamint két főszereplője, Ann Hathaway és Hugh Jackman is felvonult. "Szeretem Berlint" - mondta Hooper németül a film bemutatója előtt. Az Oscarra is jelölt produkcióért Hathaway vasárnap megkapta a Brit Film és Televíziós Akadémia (BAFTA) díját.