Táncos, koreográfus, hang-, kép- és fénytervező. Művei egyszerre minimalisták, radikálisak, finomak, erőszakosak és erősen gyökereznek a mai Japánban.
A 200% tánc névvel fémjelzett sorozat 2008 óta programról-programra világhírű koreográfusok táncelőadásait mutatja be: olyan darabokat, amelyekben nem a kísérletezés, a műfajok közti átmenet, hanem a tiszta tánc szépsége dominál. A tökéletes kompozíció, a kidolgozott látvány, a mozdulatok dinamikája, a zene atmoszférateremtő ereje, az érthető, átgondolt forma.
Az elmúlt években a sorozat részeként érkezett a Trafóba a kanadai Compagnie Marie Chouinard és Louise Lecavalier, az izraeli Batsheva társulat, az Akram Khan, Russel Maliphant, a Kidd Pivot, vagy épp Emanuel Gat, és két alkalommal nyűgözött le minket a Rosas.
Az idei évadban elsőként a japán butoh legenda, a Sankai Juku kalauzolt el bennünket egy számunkra teljesen ismeretlen és titokzatos világba. A sorozat folytatódik: november 30-án és december 1-jén a szintén japán Hiroaki Umeda érkezik Budapestre: a művész egy este két előadásban mutatja be az erőt, a látványt és az elképesztő dinamikát egyesítő koreográfiáját.
A 2008-ban született Hapticben Umeda más úton jár, mint többi darabjában: nem használ sem komputert, sem projektort, a fényekre és a színekre koncentrál. Ahogy ő mondja, a fény érzékelésének fizikai aspektusaira figyel, és ezúttal nem csak a meg- és felmutatás vezérli, hanem a vágy, hogy tartalommal töltse meg, hogy demonstrálja a színek és a tánc kapcsolatát.
A 2.repulsion azt vizsgálja, milyen a hatása a természetet kontrolláló fizikai erőknek. Ebben a darabban Umeda a saját táncnyelvét közelíti a hip-hophoz: három táncosával eljut az absztrakcióhoz, az erővel szembenéző erőhöz.