Szombaton megláthatjuk, milyen produkciókkal készültek a magyar zenészek az Eurovíziós Dalfesztiválra: a húsz elődöntősből tíz lép színpadra január 28-án. A műsor előtt megkérdeztünk két szakértőt - egy profit Geszti Péter személyében, valamint Klész Imrét, a magyar eurovíziós honlap hobbi-főszerkesztőjét - a siker titkáról.
Jó ok! – a VIVA tévén tegnap a Sophistic korántsem szofisztikált lányhármasának videoklipjére lettünk figyelmesek. E dal - mely az Eurovíziós Dalfesztivál egyik magyar indulójelöltje - klipjében azt énekli a három kellemes külső adottságokkal megáldott lány, hogy „ne csak a testem kérd, egyedül engem láss”. Előtte azonban azt is közlik, hogy bármit megtesznek, és már alig várják, hogy egy férfi vágyait teljesítsék, akire könyörtelenül ráhajtanak, ha megtetszik nekik.
Fogjuk a fejünket, vagy szálljunk le a magas lóról, és próbáljunk egy szimpla, mutatós és könnyen dúdolható produkciót küldeni? Ki tudja, talán az lesz a nyerő, ha nem komplikáljuk túl a dolgot, és e három csinibaba képvisel majd minket a nemzetközi versenyen. Legalábbis valami ilyesmire mutat rá Klész Imre, a magyar eurovíziós oldal főszerkesztője, amikor azt mondja: a cukiságfaktor a siker titka az Eurovíziós Dalfesztiválon.
És tényleg! Tavaly egy aranyos párocska nyert, előtte tündibündi Lena, de Klész régebbről is talál bizonyítékot: 2005-ben a görögök Helena Paparizou-t küldték, aki férfiszemmel bizonyára cuki, de szexi szoknyácskájában ellejtett szimpla koreográfiája még az irigy női szíveket is meglágyította, a következő évben pedig a Lordi szörnyecskés fizimiskáját találták szeretetre méltónak a népek.
És pontosan ez az, ami Klész szerint a döntő: „nem hiszek abban, hogy a politika és az országok közötti diplomácia lenne a meghatározó, az emberek vidámságot szeretnek látni a színpadon” - szögezi le a 33 éves dalversenyrajongó. Legalábbis a nagy többség. „Az, hogy mi tavaly Izlandnak adtuk a legtöbb pontot, megmutatja, hogy nálunk a szomorúság a szeretnivaló”. Az izlandi csapat ugyanis azzal lopta be magát sokak szívébe, hogy egy elhunyt barátjuknak ajánlották a dalt. Megható! Mégsem elég: cuki kell a millióknak!
Lena Meyer-Landrut kétszeresen is bizonyította ezt: aranyos, egyszerű, akcentusos szerelmes dala, melyet a szekrényben talált fekete ruhácskájában és találomra felhúzott cipőcskéjében, koordinálatlan táncikálásával adott elő, toronymagasan nyert, míg a következő évben már profi csapattal a háttérben, koordinált koreográfiával, dögös sminkkel, kiképzett hanggal és kicsiszolt angolsággal csak a 16. helyre futotta.
Az amatőr szaki és csapata |
Klész Imre 2005-ben döntött úgy, hogy önerőből létrehoz egy hazai online fórumot az Eurovíziós Dalfesztiválnak, ahol összegyűjti az összes releváns információt. A hétköznap nyomdászként tevékenykedő férfi többedmagával azóta is ingyen dolgozik az ügyért, sem az MTVA-tól, sem a nemzetközi szervezőbizottságtól nem kap támogatást. Két alkalommal a döntőre is elment, és betéve tud mindent az utóbbi hét év történéseiről. Ezért talán Klész az, aki leginkább átlátja, és nem csupán magyar szemmel tudja nézni a fesztivált. „Az a baj, hogy akkora drukk van bennünk minden alkalommal, hogy hozzuk az eredményt, hogy mindig csalódunk”. |
A Sophistic egyszerűsége és közönségesnek tetsző fenékrázása akár nemzetközi közönségkedvenc is lehetne? A magyarokat eddig nem győzték meg, látatlanban - azaz az elődöntők előtt - Caramel Vízió című számát szeretik a legjobban itthon, legalábbis erről tanúskodnak az eurovíziós fórumok.
A Klészék honlapján folyó szavazáson 34 százalékkal a Megasztár-győztes a nyerő, de az induló dal YouTube-ra feltöltött klipje is az egyik legsikeresebb: már 150 ezernél jár a látogatottsága. A szavazók következő kedvence a Compact Disco 25 százalékkal (bár YouTube-on még csak 47 ezernél jár), míg a három leányzó csupán két százalékot győzött meg, és a videomegosztón 22 ezren voltak rájuk kíváncsiak.
Így látja a profi: komponálni kell
Megkérdeztük Geszti Pétert is, aki a tavalyi Eurovíziós Dalfesztivál magyar szereplésének aktív részese volt, hogy vélekedik az idei esélyeinkről és indulóinkról. „Van jó pár tetszetős, és persze néhány zsenge dolgozat is” - értékelte a dalokat Geszti anélkül, hogy konkrét véleményt mondott volna a húsz dalról.
Geszti 2011-ben Wolf Kati dalának szövegéért volt felelős, most azonban teljesen kimarad a versenyből, ugyanúgy, ahogy az RTL Klub sem mutat túlzott érdeklődést a tavaly annyira propagált nemzetközi dalverseny iránt. „Tavaly érdekes konstelláció alakult ki, hisz az első X-faktor a kereskedelmi csatornán éppen megelőzte az eurovíziós készülődést, a mentor szerint pedig nagy szerepe volt az RTL-nek abban, hogy a dalfesztivál eddig soha nem tapasztalt figyelmet kapott.”
„Ettől függetlenül azonban talán nem volt elég idő az alapos felkészülésre. Pedig az Eurovízión a produkciónak nemcsak hangilag, de képileg is rendben kell lennie. Ezen idén mindenképpen lehet javítani” - értékeli Geszti a Szerelem, miért múlsz körítését. „Meg kell komponálni az előadást. A sikerhez szerintem szükség van arra, hogy komolyan tervezzük az eurovíziós fellépéseket, illetve elemezzük: vajon mi tetszhet a százmilliós közönségnek.” A producer, szövegíró, reklámszakember úgy értékeli, hogy a németek Düsseldorfban tavaly olyasmit vittek véghez a színpadi showban, mint Kína a pekingi olimpián 2008-ban. „Paradigmaváltás történt a látványvilágban, a németek magasra tették a lécet. Ehhez azonban az egyes nemzeti produkcióknak is alkalmazkodniuk kell.”
Hogy idén jobban fel tudunk-e készülni? „Nehéz, hiszen a magyar popbizniszt a totális alulfinanszírozottság jellemzi - tisztelet a kivételnek, a legtöbb együttes és zenész céhes keretek között működik” - jellemzi Geszti a hazai helyzetet, s arra számít, hogy Azerbajdzsán is rengeteget fog költeni a dalfesztiválra, „hisz nekik ez egyértelműen rendkívül fontos az országimázs-építésben”.
Geszti szerint Magyarországnak ugyancsak jót tenne, ha újra az élvonalban lennénk. „Nem csupán a saját önértékelésünknek tenne jót, de a külső megítélésünkön is változtatna, pozitív irányban.”
A Dal című műsor első elődöntőjét 20 óra 15-kor vetíti az m1 és a Duna World. A húszból tíz produkciót láthat a közönség, ebből hármat a nézők szavazatai, egyet pedig a zsűri juttat be a döntőbe, melyre február 11-én kerül sor, a második elődöntő után egy héttel.