Olcsó videoklippel is lehet tarolni. Erre bizonyíték Fluor Tomi Mizu című, állítólagosan fapados költségvetésű kisfilmjének sikere. Utánajártunk, hogy pontosan mit jelent a "fapad" a zeneiparban, és megkérdeztük a Belmondo rockzenekar frontemberét is, aki következő klipjükre a rajongóktól gyűjti a pénzt.
„Ez egy egyedülálló klip, mert Magyarországon ilyen szöveggel, ilyen dalhoz, ilyen klip még nem készült” – tudjuk meg Fluor Tomitól a Mizu című videójának werkfilmjében. Manapság a csapból is ő folyik, a hivatalos videót például a Youtube-on cikkünk megjelenésekor már több mint hatmillióan nézték meg a januári feltöltés óta, de az adat óránként ezerrel módosul.
"Telitalálat!"– véleményezi Czutor Zoltán, a Belmondo zenekar frontembere a produkciót, aki pályafutása alatt már több mint ötven videót forgatott. 2009-ben például a Rocksztár című dalt képesítették meg olyan színészek közreműködésével, mint Szabó Győző, Nagy Ervin és Csányi Sándor. Kérdésünkre Czutor elárulta, hogy a kisfilm költségvetése akkoriban nettó 800 ezer forint volt, a rendezőként közreműködő Szabó Győző ugyanis a két éve még különlegesnek számító, Red típusú kamerát használta a felvételekhez.
„A technikán és a szállítási költségeken nemigen lehet spórolni” - véli Czutor, amikor a videoklipek költségvetéséről kérdezzük, szerinte minimum 200 ezer forint kell egy valamirevaló film elkészítéséhez. Ha a zenekar kihasználta minden szívességi keretét, akkor ez az összeg egyre magasabbra szökik. Eleinte ugyanis még „puszira” megcsinálnak mindent a haverok, csak az idő elteltével kezdik benyújtani a számlát.
Most a Belmondo is ezt teszi, méghozzá a rajongók felé. A Mikor című daluk képi megjelenítéséhez gyűjtenek pénzt, ami egyedülálló kezdeményezés Magyarországon. „Külföldön már működik, és nem kuncsorgásról van szó”- magyarázza Czutor, „a befizetett összeg ellenében szolgáltatást biztosítunk”.
Hogy mi lenne az? Összeghatáronként változó: aki ötezer forintot utal, az megkapja a klipet egy dedikált DVD-n, aki 25 ezret szán rá, az szerepelhet a videóban, sőt, ha 50 ezret fizet, akkor kap egy személyre szóló unplugged (azaz akusztikus) Belmondo-koncertet házhoz szállítással, és meghívhatja tizenöt barátját a bulira. A rockbanda a Foo Fighters-től vette az ötletet, a volt Nirvánás Dave Grohl ugyanis ugyanezen az elven garázskoncerteket kínál az Egyesült Államokban.
A Belmondo idehaza teszteli a rajongói hajlandóságot a kedvenceik finanszírozására, az apropó pedig a Mikor rádiós népszerűsége, illetve a hallgatók felől érkező presszió: készüljön végre videoklip a romantikus számhoz. A dalt a Facebookon eddig tizenkétezren osztották meg, a Youtube-on pedig máig százezren töltötték le a zenekari fotókból összetákolt képes verziót.
Czutorék három hétig gyűjtik a pénzt, és szeretnének minimum 500 ezer forintot összeszedni. "Bár egy igazán jó klipet egy-másfél millió forintból lehetne megcsinálni" - teszi hozzá.
Mizu?
Kíváncsiak voltunk, mennyiből hozták ki a Mizu videóját, a werkfilmben a rendező (SP, azaz Éder Krisztián) ugyanis azt állítja, hogy „low budget” állt rendelkezésükre. Kérdésünkre elárulta: 600 ezerből készült a film, amelyet három helyszínen vettek fel: az egyik egy stúdió, a másik egy konyha, a harmadik egy raktárépület, ahol gyorsan kellett végezniük, mert nem volt forgatási engedélyük (utóbbinál arra hivatkoztak, hogy diplomamunkát készítenek).
A diákigazolványos aduászt sokan kijátsszák, akár a technikai költségek csökkentése érdekében. Nagy Gergely, a néhai Kimnowak zenekar basszusgitárosa is erről mesélt. A trió a Gyémánt című dallal robbant be a köztudatba a kilencvenes években. Híres számuk klipjét az egyik barátjukkal vették fel külföldön.
„Épp Amszterdamban végezte a filmfőiskolát, így a technikai háttér ingyenesen állt rendelkezésére” - meséli Nagy,„a szállítást pedig villamoson oldottuk meg” – folytatja. „Csak a repülőjegyet kellett állni, bár az nem volt olcsó, mivel 1995-ben még nem voltak fapados járatok” – meséli a zenész. Az utazást a kiadó finanszírozta, az akkori gyakorlat szerint ugyanis az albumból egy szám megfilmesítéséhez biztosítottak még némi pénzt a lemezcégek.
Manapság ritka, hogy bizalmat fektetnének a kiadóvállalatok az előadókba - véli Nagy, amit Czutor is megerősít. Leginkább az utófinanszírozás működik, azaz: forgassák le a klipet az előadók saját zsebből, ha bejön, akkor kifizetik.
A zenészek tehát magukra maradtak, bár sajnálkozásra semmi ok. A közösségi hálózatok és az ingyenes videomegosztó lehetőségeit ügyesen ki lehet aknázni, sokkal szélesebb közönséget elérve ezzel, mint pár évvel ezelőtt. A kreativitásnak ma már csak az szab határt, hogy mennyiért tudják „összelegózni” az elképzeléseket.
Győry Balázs a Röyksopp videoklip-versenyére például 8 ezer forintból készítette el győztes anyagát, amivel ezer dollárt, azaz körülbelül 180 ezer forintot nyert. A Fear című klipet eddig 14 ezren nézték meg a Youtube-on, és Győry azóta tárgyalásokat folytat magyar előadókkal. A fapad a fiatal filmes szerint is 200 ezernél kezdődik. A választott helyszíntől függően a világítás, a szállítási és egyéb technikai költségen felül Győry a minőségi utómunkát is komolyabb költségtényezőként említi.