Kult Lukács Andrea 2011. február. 25. 17:43

Itthon egy év börtön, külföldön Oscar-díj járhat érte

A street-art külföldön mára a kultúra részévé vált, itthon azért még messze van ettől. Január óta pedig egy évre is bezárhatják azt, aki külterületre alkot engedély nélkül. Az utcaművészet egy hazai szakértőjét, Petykát és egy ex-graffiti művészt, Rupertet kérdeztük.

Fázik a kerítés? A street-art egyik legszelídebb formáját hozta Budapestre az az ismeretlen művész, aki a hetedik kerület egyes részein hagyta kézjegyét, méghozzá kötött formában. A rideg utcakellékekre puha, színes anyagokat applikált. A Hegedű és a Dob utca egy-egy elemét díszítették ideiglenesen a holmik; nem tudni, hogy hogyan és mikor kerültek fel, miként azt sem, ki távolította el őket.

Fázik a kerítés?
Lisa Quinn
Az utca művészei egyre kreatívabb ötletekkel rukkolnak elő, hogy színesítsék a város lepukkant részeit. Az urbánus alkotások egyik szakértője, Szabó-Lencz Péter szorgalmasan gyűjti a street-art legjobb darabjait. A budapestavangtard bloggere nem csak műkedvelő, hanem képzőművész is, akinek szívügye, hogy bemutassa és népszerűsítse a magyar és külföldi utcaművészetet.Szabó-Lencz, azaz Petyka szerint a graffiti és a street-art úgy viszonyul egymáshoz, mint a bogár a rovarhoz. A történelmét tekintve a graffiti volt előbb (már az ókorban is használták, amikor politikai lózungokat festettek a házfalakra), a street-art csak a nyolcvanas évek végén fejlődött ki, amikor a punk és a gördeszkás szubkultúra kreatívabbjai a lázadásukat az utcai felületeken élték ki. A festékszórós firkálás ekkor kezdett alkotási folyamattá válni, majd egyre bővülő eszköztárral nyomot hagyni a közterületeken. A street-artban mindegy, milyen kelléket használunk az utcai felületek dekorálására: a legelterjedtebb a matricázás és a stencilezés, de van, aki egy zacskó tapétaragasztóval és teleszkópos hengerrel járja a várost.
Stencil
Rupert

A nyomok

A street-artosok mindenhol otthagyják nyomukat. Az, hogy hol vannak a köztéri dekorálás művészi határvonalai, nehéz meghatározni. A falfirkák például az utcaművészek szemében nem sorolhatók a graffiti kategóriájába. Bombázásnak hívják például, ha vandálok frissen festett, vagy műemléki épületekre "rondítanak" mindenféle alkotói igény (és igényesség) nélkül - meséli az egyik ex-graffitis, Rupert.

Rupert a street-art életérzést megfogalmazva beszélt a tag-ek - azaz az alkotók kezjegyének, aláírásának - jelentőségéről: “Az egyik lényeges eleme a graffitizésnek, hogy figyeled, mások mit csinálnak. Milyen stílusok jelennek meg, milyen helyeken. És jobbat akarsz csinálni, jobb helyre, színesebbet” - meséli Rupert. Térkép a táj tehát a street-artos közösségnek, akiknek fontos, hogy tudjanak egymásról, és legfőképp, hogy tudjanak róluk.
A művészek aláírása - hol a határ a falfirka és a graffiti között?
hungarianstreets.ws

Aki tényleg felvállalja e korántsem veszélytelen művészi formát, számolnia kell az üldözöttséggel járó terhekkel. Rupert 2005-ben fejezte be az illegálisnak számító tevékenységet, és ma már kizárólag műhelymunkákat készít, vagy belső terekre, megrendelésre alkot. Elege lett a rendőrségi ügyekből. A fújást ugyanis egyre szigorúbban büntetik, miközben a törvényhozó nem képes és nem is hajlandó különbséget tenni falfirka és graffiti között: január óta egy kalap alá vesz minden nem engedélyeztetett, festékszórós tevékenységet, és akár egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntethet a rongálással okozott kár nagyságától függetlenül.

A hagyományos graffiti is street-art
Rupert

Válasz a városi életre

Petyka szerint a street-art konzekvens, szellemes és kreatív válasz a városi élet rákfenéire. “Lisszabonban például a városvezetők kérték fel a lelkes fiatalokat, hogy dekorálják ki a nem használt épülettömböket.” Itthon egyelőre csak a belvároson kívül eső, úgynevezett legál falakon élhetik ki magukat a graffitisek törvényesen. “Ezek is jó kezdeményezések, hiszen itt nyugodt körülmények között alkothatnak a művészek.” Ám az igazi kihívás az éj leple alatt létrehozni valami egyedit, méghozzá a város belső részein.

Lisszaboni utcakép
budapestavantgarde.blog

Az idehaza szigorúan kriminalizált tevékenység külföldön egyre elfogadottabb és népszerűbb. “Banksy hatását nem lehet vitatni. Thierry Guetta Oscar-díjra jelölt filmje a leghíresebb utcaművészről bemutatja, milyen körülmények között készülnek el az alkotások”, melyekért már akár milliókat is kipengetnek a műgyűjtők. Az Exit through the gift shop című dokumentumfilm az illegalitás izgalmait rögzíti, és persze heorizálja a legtitokzatosabb művészt. És közben eléri azt, hogy egyre népszerűbb ez a művészeti ág:  “Külföldön a street-art már egyértelműen a populáris kultúra része” - magyarázza Petyka.
Magyarországon korántsem ilyen rózsás a street-art művészek helyezte. “Maga a street-art gyerekcipőben jár. Meg kell ismertetni az emberekkel, hogy elfogadottabbá váljon.” Petyka mégis optimista, hiszen épp egy pécsi graffiti-versenyen vesz részt, melyet a helyi üzletház hirdetett meg. Három napon keresztül dolgozhat a tíz nevező, akik street-artos reklámot csinálnak a bevásárló központnak.

Hahner Klaudia, az üzletház igazgatója szerint azért esett a választásuk erre a műfajra, hogy valami különlegeset mutassanak. “Ezzel bevonzunk olyan embereket is a központba, aki esetleg nem jártak nálunk, fordítva pedig: megismertetünk a törzsközönségünkkel egy olyan a művészi formát, mely elől eddig esetleg elzárkóztak.”

A népszerűsítésre tehát vannak törekvések. Petykán weblapján kívül az interneten más fórumokat is találhatunk, például a Facebookon Budapest Street Art néven egy rajongói oldalt hoztak létre, ahol az eldugott utcadíszekről készült felvételeket oszthatják meg az utcaművészet kedvelői.

A Kétfarkú kutya formáció, ha nem politizál, akkor kültérre alkot
budapestavantgarde.blog