2009. január. 14. 12:50 Utolsó frissítés: 2009. január. 14. 13:42 Kult

Melegedjen kultúrával!

Fédra a fitnessteremben, sokkopera a MüPA színpadán, forró fürdő a hideg napokon a CineTrippel, jég kint az utcán és bent a színházban, egymást fotozó japán művészek, túlvezérelt rock and roll az állóhajón. Lélekmelegítő programok egy hétre valamint nyereményjáték a hvg.hu-tól!

És egy, és egy, egy-kettő-egy...
Fédra Fitness
A KoMa és az ALKA.T társulatok közös bemutatója

© Szkárossy Zsuzsa
A Fédra Fitness című előadás helyszíne különleges: korunk bálványimádó fiatalság-szépség-egészség kultuszának jellegzetes high-tech környezetében, egy fitnessteremben játszódik az előadás. Akik pedig játsszák: az új , magyar nem-kőszínházi világ két izgalmas társulatából alakult csapat.

Tasnádi István Fédra Fitnesse, bár határozottan mai mű, nem „teszi át” egyszerűen a XXI. századba a királynő tragikus szerelmének történetét. Úgy jeleníti meg az ősi legendát mai élettörténetként, hogy egyben hangsúlyozottan össze is köti mítikus gyökereivel: a klasszikus formák és a kortárs nyelv, az archetipikus emberi viszonyok és a mából ismerős figurák, az antik színház megoldásai és a „posztdramatikus” színházi eszközök együttes alkalmazásából, kölcsönhatásaiból és összeütköztetéséből keletkező szöveg kettős fénytörésben mutatja tárgyát, egyszerre nyújtva belátást és rálátást, egyidejűleg ábrázolva a mítoszt, és mai viszonyulásunkat hozzá. 

Phaidra, a szépséges királynő beleszeret a mostohafiába, és amikor az visszautasítja, bosszúból bevádolja férjénél, hogy erőszakot követett el rajta – ez a minden érintett számára tragikusan végződő eset az emberiség egyik mítikus eredetű alaptörténete.

Az 1970-es születésű Tasnádi a mai drámaírók középnemzedékének egyik legsikeresebb és kétségkívül legfoglalkoztatottabb tagja. Több mint húsz darabját mutatták be számos színházban Magyarországon, a Vígszínháztól a Krétakörig, Nyíregyházától Zalaegerszegig.

 
január 17., 18., 20.30. Bp., III.ker., Euro Center II. emelet, Club Fitness 

Babaszobaszínház
Jógyerekek képeskönyve


© MüPA
A Tiger Lillies (szerkesztőségünk alig titkos kedvence) egy arcátlan projekt. Kabaré, vaudeville, Weill-Brecht, punk, nyalókapop és színház perverz elegye. Most operát írtak, amely nálunk is látható. Két előadásban a MüPA-ban, után az Örkény Színházban.

Ivarérett 14 éven felülieknek ajánlja Ascher Tamás rendező a Jógyerekek képeskönyve című, az Örkény Színház művészei által színpadra állított sokk-operát. Az eredeti, gyermekrímekbe ágyazott, kissé brutális történet hatását csak fokozza Parti Nagy Lajos fordítása, és ahhoz is szükséges némi érettség, hogy a fordított szereposztást, azaz a női szerepeket alakító férfiszínészek és a férfiak „bőrébe” bújt színésznők játékát, a maszkok, az erőteljes smink szerepét a nézők értelmezni tudják. (Konrádkát például Pogány Judit, a mamát pedig Széles László alakítja.) A kegyetlen, cinikus, gyakran groteszk szöveget ugyanakkor könnyed, egyszerű, gyorsan megjegyezhető és bárki által elénekelhető dalok szakítják meg. Nem is igazi operát, hanem kiélezett, fekete humorú, zenei betétekkel gazdagított színpadi művet, különösen szórakoztató előadást ígérnek az alkotók.

A németség egyik emblematikus figurájának (Struwwelpeternek) szellemesen rímelő, rajzos történetei a szófogadatlan gyermek és az őt szigorral fegyelmező szülő alapképletén nyugszanak. Az 1989-ben alakult angol Tiger Lillies zenekar 1998-ban írt ebből a junk-operát (szemét-operát) Shockheaded Peter címmel, amit a Struwwelpeter angol fordítása ihletett. A darabot a Julian Crouch és Phelim McDermott rendezőkből álló Cultural Industry állította színre, a zenéjét pedig Martin Jacques, a Tiger Lillies zenekar „frontembere” komponálta. A Shockheaded Peter színpada egy viktoriánus babaszoba, amelyben a gyerekeket bábokkal játsszák el, míg a felnőtt szereplőket színészek alakítják.

jan. 17., 18., Bp. MüPA



Forró buli
CineTrip


 
 
Az egyik legjobb hely, ahová mínuszok idején menekülhetünk, az a fürdő. Ha még zene és fények is vannak, pláne. A január elsejei születésnapi Sparty után egy újabb éveleji meglepetéssel jelentkezik a gyógyfürdős partikúra, a Cinetrip. A Special Editon az új évi zimankóban meglepetés helyszínen és látvánnyal kínál menekülést a forró gyógyvízbe, mely e borús hónapban a fény köré építi koncepcióját.


Az 1918-ban nyílt Gellért gyógyfürdő és szálloda elegáns palotája 2009 januárjában elvarázsolt szecessziós tánc- és fény-forgataggá válik. A CinTrip most a Rudas (képünkön) után szecessziós közegbe költözik, a Gellért falai és medencéi közé. Szecesszió, jugendstil, art nouveau - ahogy tetszik, mindenesetre a Gellértbe beúszik a kortárs partykultúra! 

Bent vagyunk a kvízben!

Játsszon és nyerjen CineTrip jegyeket!
Egyetlen kultúrtörténeti kérdésre kell választ adnia,
hogy megmerítkezhessen a hétvégi buliban.
Melyik a szecesszió olasz megfelelője?
a. stile Liberty
b. stile gnocchi
c. mindkettő
A megfejtéseket a cinetrip@hvg.hu mailcímre küldjék be, január 15-én, csütörtökön éjfélig.
5x2 db 6000 Ft értékű jegyet sorsolunk ki a szerencsés megfejtők között!


A harmadik évezred első évtizedében felújított épületet, a művészi  mozaikokkal díszített teret a Cinetrip speciális installációi Magyarországon még sohasem látott technológiával változtatják megannyi gombnyomásra egyetlen, ezerarcú XXI. századi csodafürdővé. Január második szombatján különleges táncok, performanszok, chill-out és deep, bugyogó house varázsában engedheted ki a gőzt, melengetheted át csontjaid, ámulhatsz szájtátva.

jan. 17., Bp. Gellért Gyógyfürdő

Hideg rövü
Jégszínház

© Jégszínház
Az utcán zajló jégrevüre adott adekvát válasznak is tekinthető a Jégszínház előadása. A Jégszínházban decemberben sikerrel futott Diótörő jégbalett előadások után januárban ismét van oka ünnepelni a társulatnak. A Pinokkió jégmese 350-ik a Zorró jégkaland 100-ik előadása közeleg.  Mindkét műsor felújítva kerül újra a hazai közönség elé.

A Jégszínház társulata produkcióival többször járt már többek között az Egyesült Királyságban, Dániában, Csehországban, Bahrainban és Dubaiban, Törökországban, valamint Horvátországban. A több hónapos európai turné után újra a hazai közönség előtt lépnek jégre.

jan. 17., 18. Bp. Savoya Park

Kitamura-Watanabe, Alec Empire (Oldaltörés)



Páratlan páros
Kitamura Mika és Watanabe Yuki: Kétoldalú múlt

© Photolumen
"Ezeken a képeken mi vagyunk. 2002 óta fotózzuk egymást. Azt hiszem, először azért fotóztam le, mert irigyeltem és vágytam rá. Emlékszem, mielőtt barátok lettünk, leginkább lopva fotóztam őt. Aztán ahogy végül közel kerültünk egymáshoz, a kötődés és a birtoklási vágy elválaszthatatlanná vált. Ez alatt a hat év alatt - amely egyszerre tűnik hosszú időnek és rövidnek - egészen megváltoztunk, s ezzel együtt az egymásról készített képeink is megváltoztak. Ha festő lennék, nem hiszem, hogy lefesteném, ha szobrász, nem készíteném el a szobrát. Mindig ugyanolyan messziről nézve őt megtapasztaltam azt is, mi örömteli és mi nehéz abban, ha mindig ugyanazt a személyt fotózza az ember. Most jövök rá, hogy ezt az érzést csak a fotózás képes megragadni. Ragaszkodón pillantok rá, kötődés, féltékenység, fennsőbbség, alsóbbrendűség és szerelem keveredik bennem. Mindezt egyetlen fotóba sűrítem. És úgy érzem, minden rendben". (Mika Kitamura)

jan.14.-febr. 8., Bp. Lumen Galéria

 
Birodalmi tudat
Alec Empire & The Hellish Vortex (D), Industrial Fusion DJ's

© A38
Overdrive és rock and roll - ezt mondanánk, ha két szóban kellene összefoglalni a kortárs elektronikus szcéna egyik legkülönösebb alakjának eddigi karrierjét. Az egykor Alexander Wilke néven született, idén 36 éves Alec Empire pályafutását alapvetően meghatározta a város, ahol született. A nyolcvanas években Nyugat-Berlin volt az európai klubkultúra egyik legfontosabb fellegvára. Ebben a különös, pulzáló "városállamban" együtt élt a mainstream újhullám, a punk, a kezdődő techno, mindez kiegészülve a radikális szélsőballal, az anarchistákkal, a házfoglalásokkal, az induló zöldmozgalmakkal és a globális társadalomkritikával. Alec Empire szinte az anyatejjel szívta magába ezt a légkört.

Nevéhez fűződik a kilencvenes évek egyik legfontosabb elektronikus underground zenekara, az Atari Teenage Riot. Az ATR zeneileg és ideológiailag a japán-német-amerikai zenész- és producerlány, Nic Endo érkezésével jutott el a csúcsra. Punk, funk és breakbeat ötvöződött a legsúlyosabb ipari és noise zajártalommal, mindehhez kegyetlen, politikus, társadalomkritikus szövegek, eszetlen színpadi akciók (1999-ben például egy fellépésen Alec majdnem a halálba külde magát egy borotvapengével) és a kompromisszumok teljes hiánya társult. Nem csoda, hogy az ATR és maga Alec Empire hamar kultikus hőssé vált mind a berlini anarchisták, mind az underground noise-hívők szemében, különösen az után, hogy Alec az ATR mellett saját szólókarrierjét is építgetni kezdte.

Az ATR-korszak az ezredfordulón az egyik tag halálával lényegében véget ért, de Alec Empire és Nic Endo munkakapcsolata a mai napig tart. E kollaboráció gyümölcse az 2008-ban megjelent Golden Forestate of Heaven, amelyre önálló turnézenekart alapítottak The Hellish Vortex néven. Bár a név (Pokoli Örvény) vésztjósló, a zene rengeteget szelídült (ebből a szempontból nagyon hasonlít az A38-on fél éve fellépett Psychic TV új lemezéhez).

jan.15., Bp., A38