Melegedjen kultúrával!
Fédra a fitnessteremben, sokkopera a MüPA színpadán, forró fürdő a hideg napokon a CineTrippel, jég kint az utcán és bent a színházban, egymást fotozó japán művészek, túlvezérelt rock and roll az állóhajón. Lélekmelegítő programok egy hétre valamint nyereményjáték a hvg.hu-tól!
És egy, és egy, egy-kettő-egy...
Fédra Fitness
A KoMa és az ALKA.T társulatok közös bemutatója
© Szkárossy Zsuzsa |
Tasnádi István Fédra Fitnesse, bár határozottan mai mű, nem „teszi át” egyszerűen a XXI. századba a királynő tragikus szerelmének történetét. Úgy jeleníti meg az ősi legendát mai élettörténetként, hogy egyben hangsúlyozottan össze is köti mítikus gyökereivel: a klasszikus formák és a kortárs nyelv, az archetipikus emberi viszonyok és a mából ismerős figurák, az antik színház megoldásai és a „posztdramatikus” színházi eszközök együttes alkalmazásából, kölcsönhatásaiból és összeütköztetéséből keletkező szöveg kettős fénytörésben mutatja tárgyát, egyszerre nyújtva belátást és rálátást, egyidejűleg ábrázolva a mítoszt, és mai viszonyulásunkat hozzá.
Phaidra, a szépséges királynő beleszeret a mostohafiába, és amikor az visszautasítja, bosszúból bevádolja férjénél, hogy erőszakot követett el rajta – ez a minden érintett számára tragikusan végződő eset az emberiség egyik mítikus eredetű alaptörténete.
Az 1970-es születésű Tasnádi a mai drámaírók középnemzedékének egyik legsikeresebb és kétségkívül legfoglalkoztatottabb tagja. Több mint húsz darabját mutatták be számos színházban Magyarországon, a Vígszínháztól a Krétakörig, Nyíregyházától Zalaegerszegig.
január 17., 18., 20.30. Bp., III.ker., Euro Center II. emelet, Club Fitness
Babaszobaszínház
Jógyerekek képeskönyve
© MüPA |
Ivarérett 14 éven felülieknek ajánlja Ascher Tamás rendező a Jógyerekek képeskönyve című, az Örkény Színház művészei által színpadra állított sokk-operát. Az eredeti, gyermekrímekbe ágyazott, kissé brutális történet hatását csak fokozza Parti Nagy Lajos fordítása, és ahhoz is szükséges némi érettség, hogy a fordított szereposztást, azaz a női szerepeket alakító férfiszínészek és a férfiak „bőrébe” bújt színésznők játékát, a maszkok, az erőteljes smink szerepét a nézők értelmezni tudják. (Konrádkát például Pogány Judit, a mamát pedig Széles László alakítja.) A kegyetlen, cinikus, gyakran groteszk szöveget ugyanakkor könnyed, egyszerű, gyorsan megjegyezhető és bárki által elénekelhető dalok szakítják meg. Nem is igazi operát, hanem kiélezett, fekete humorú, zenei betétekkel gazdagított színpadi művet, különösen szórakoztató előadást ígérnek az alkotók.
A németség egyik emblematikus figurájának (Struwwelpeternek) szellemesen rímelő, rajzos történetei a szófogadatlan gyermek és az őt szigorral fegyelmező szülő alapképletén nyugszanak. Az 1989-ben alakult angol Tiger Lillies zenekar 1998-ban írt ebből a junk-operát (szemét-operát) Shockheaded Peter címmel, amit a Struwwelpeter angol fordítása ihletett. A darabot a Julian Crouch és Phelim McDermott rendezőkből álló Cultural Industry állította színre, a zenéjét pedig Martin Jacques, a Tiger Lillies zenekar „frontembere” komponálta. A Shockheaded Peter színpada egy viktoriánus babaszoba, amelyben a gyerekeket bábokkal játsszák el, míg a felnőtt szereplőket színészek alakítják.
jan. 17., 18., Bp. MüPA
Forró buli
CineTrip
|
Az 1918-ban nyílt Gellért gyógyfürdő és szálloda elegáns palotája 2009 januárjában elvarázsolt szecessziós tánc- és fény-forgataggá válik. A CinTrip most a Rudas (képünkön) után szecessziós közegbe költözik, a Gellért falai és medencéi közé. Szecesszió, jugendstil, art nouveau - ahogy tetszik, mindenesetre a Gellértbe beúszik a kortárs partykultúra!
Bent vagyunk a kvízben! |
Játsszon és nyerjen CineTrip jegyeket! |
A harmadik évezred első évtizedében felújított épületet, a művészi mozaikokkal díszített teret a Cinetrip speciális installációi Magyarországon még sohasem látott technológiával változtatják megannyi gombnyomásra egyetlen, ezerarcú XXI. századi csodafürdővé. Január második szombatján különleges táncok, performanszok, chill-out és deep, bugyogó house varázsában engedheted ki a gőzt, melengetheted át csontjaid, ámulhatsz szájtátva.
jan. 17., Bp. Gellért Gyógyfürdő
Hideg rövü
Jégszínház
© Jégszínház |
A Jégszínház társulata produkcióival többször járt már többek között az Egyesült Királyságban, Dániában, Csehországban, Bahrainban és Dubaiban, Törökországban, valamint Horvátországban. A több hónapos európai turné után újra a hazai közönség előtt lépnek jégre.
jan. 17., 18. Bp. Savoya Park
Páratlan páros
Kitamura Mika és Watanabe Yuki: Kétoldalú múlt
© Photolumen |
jan.14.-febr. 8., Bp. Lumen Galéria
Birodalmi tudat
Alec Empire & The Hellish Vortex (D), Industrial Fusion DJ's
© A38 |
Nevéhez fűződik a kilencvenes évek egyik legfontosabb elektronikus underground zenekara, az Atari Teenage Riot. Az ATR zeneileg és ideológiailag a japán-német-amerikai zenész- és producerlány, Nic Endo érkezésével jutott el a csúcsra. Punk, funk és breakbeat ötvöződött a legsúlyosabb ipari és noise zajártalommal, mindehhez kegyetlen, politikus, társadalomkritikus szövegek, eszetlen színpadi akciók (1999-ben például egy fellépésen Alec majdnem a halálba külde magát egy borotvapengével) és a kompromisszumok teljes hiánya társult. Nem csoda, hogy az ATR és maga Alec Empire hamar kultikus hőssé vált mind a berlini anarchisták, mind az underground noise-hívők szemében, különösen az után, hogy Alec az ATR mellett saját szólókarrierjét is építgetni kezdte.
Az ATR-korszak az ezredfordulón az egyik tag halálával lényegében véget ért, de Alec Empire és Nic Endo munkakapcsolata a mai napig tart. E kollaboráció gyümölcse az 2008-ban megjelent Golden Forestate of Heaven, amelyre önálló turnézenekart alapítottak The Hellish Vortex néven. Bár a név (Pokoli Örvény) vésztjósló, a zene rengeteget szelídült (ebből a szempontból nagyon hasonlít az A38-on fél éve fellépett Psychic TV új lemezéhez).
jan.15., Bp., A38