Mosd a pénzed a művészetemmel!
Két hazai kortárs művészeti munka is borzolta minap a kedélyeket. Már, ha egyáltalán vannak kedélyek, amelyek borzolhatók. Sugár János graffitit fújt a VAM Design Center és a Kogart elé, amiért rabosítás lett az osztályrésze. Mécs Miklós a Junior Prima-díjának euróbankóiból készített pörgetős animációt. A lapokon Akhilleusz üldözi a teknőst, és mégsem éri utol. Miről szólnak ezek a munkák? S valóban botrányosak-e?
Sugár János sablonnal fújt szövege feltűnt a Műcsarnok Na, mi van? című kiállításán, amely a hazai kortárs művészek hogylétét firtatta, azaz inkább azt, hogy mi foglalkoztatja őket. Sugár kihúzta a gyufát. Roncsolt angol mondatát, amely szó szerinti fordításban azt jelenthetné: "Mosd a piszkos pénzed az én művészetemmel", odafújta két igencsak nagy pénzzel, nagy médiatámogatással működő budapesti művészeti magánintézmény elé, illetve az egyik falára. Kétfenekű a mondat, hisz a pénzmosás az angolban money laundering. Így afféle "bevándorló" angol, vagy inkább gyarmati angol ez. Mindenesetre a nemrégiben nagyobb állami tőkeinjekciót is kapott Kogart előtti járdán ékeskedett a felirat és a Király utcai VAM Design Center falán. Ez utóbbi intézmény azzal robbant a köztudatba (vagy talán inkább a mecenatúra és a műkereskedelem fogalmait olykor összekeverő tömegmédiába), hogy előállt egy programmal: a hatékony menedzsment módszereivel képesek lerövedíteni az általuk saccolt 20 évet, amely alapesetben ahhoz kell, hogy „befusson” egy képzőművész.
Budapest © SJ |
Nos, ez esetben a mű teljességgel beletalált. A Kogart ugyan szó nélkül hagyta a dolgot, a VAM Design azonban feljelentést tett, Sugárt rabosította a rendőrség. Egy, a VAM által felkért szakértő cég, a Pretorium pedig sietett is kárbecslést végezni: 1 463 000 forintnyi szerintük az a kár, amelyet a fekete festékkel a falra fújt felirat jelent, és amelyet a renitens művésznek meg kellene térítenie.
Tér és felirat |
Sugár János képzőművésznek nem ez az első köztéri projektje. A budapesti V. kerületi, Városház utcai talált graffiti ügye megjárta a városvezetés fórumait is. Sugár a Graffiti-mentés című munkájában arra tett javaslatot, hogy a Sztriptíz feliratot (történetesen egy zenekar neve volt) bronzba öntve őrizzék meg. |
Berlin © SJ |
Sugár nem rejti véka alá, mit gondol a fenti tendenciákról. „A korszellem, de inkább a negyven-hatvan évnyi cenzúra miatt, a ma hatalmi pozícióban levők – akár politikai, akár anyagi természetű ez a hatalom – nincsenek tisztában a kultúra szerepével. Úgy gondolják, a pozíciójuknál fogva érvényesen bele tudnak szólni. A beleszólás nem ismeretlen fogalom, de ennek a másik fél, jelen esetben a kultúra tiszteletén kellene alapulnia. Nem veszik figyelembe a szaktudást, a véleményt, úgy vélik, hatalmi pozícióból bármit meg lehet tenni. Alapvető tudások hiányoznak, mint például, hogy miben különbözik a magángyűjtemény és a közgyűjtemény. Mit gyűjt az egyik és mit a másik, s milyen forrásokból működhetnek.”
Miskolc © SJ |
© Fotó: Vécsei Júlia |
Hanem időnként nagyon is a matériához kötött műveket hoznak létre. Mécs Miklós a Junior Prima díj euróbankjegyeiből pörgetős animációt készített, az 50 eurós bankjegyeket körülbelül a felüknél szétvágva – egész pontosan 53 százaléknál, hogy elvben becserélhető legyen a bankban. Csak az összeg egy részéből készült az Akhilleusz és a teknős Zénón-féle paradoxonát megjelenítő animáció. A másik részét a bátyjának adta törlesztésként, mert a mű elkészítéséhez – még a pénzdíj megérkezése előtt – ő adta kölcsön az összeget.
© Fotó: Vécsei Júlia |
SZAF |
"A SZAF a Magyarországon is közismert SZLM (Szájjal és Lábbal Festő Művészek Világszövetsége) mintájára alakult. A SZAF utolsó csepp véréig harcol azzal a teljességgel hibás nézettel, ami a középszerű, tartalmatlan művek létjogosultságát egyfajta technikai virtuozitással indokolja. A SZAF-ot elkeseríti az a felismerés, hogy környezetükben megszámlálhatatlan kézzel festő is ezen az úton halad. Kétségbe ejti őket az a tendencia, ahogyan az emberek – nem kevésbé a képzőművészetben tevékenykedők – kapcsolata a művészettel az idő előrehaladtával egyre őszintétlenebbé, egyre gondolatszegényebbé válik. (...) Az általános iskolás aulás kiállításokon már azoknak szerepelnek a művei, akik élethűbben voltak képesek visszaadni egy csendéletet alapformával. Az alkotás, a gondolkodás elaboráló hatása leépül. Úgy érzik, kortársaik – mély tisztelet a kivételnek – mindennemű ellenállási kísérlet nélkül már túlestek ezen." Forrás: http://szaf.blogspot.com/ |
„Először irritált kicsit, milliárdosok gesztusának tűnt. Aztán rájöttem, nem nagyon érdekel, kik adják, meg nem akartam hepciáskodni sem. Zavart a saját mohóságom. Tesztelni akartam. Miközben az egész civilizáció a szerzésre épül, nincs olyan kultúra, amelyben a mohóság ne volna bűn. Az intermédia szakon volt egy előadás a kommunizmus, illetve a ma létező baloldal történetéről. Itt hangzott el egy mottó: ha van két dénárod, az egyiket add oda annak, akinek egy sincs. Továbbgondoltam: ha van egy dénárod, a felét add oda annak, akinek egy sincs. És így tovább, ebből jött a pénzfelezés gondolata. Ez rímelt Akhilleusz és a teknős paradoxonára.”
© Fotó: Vécsei Júlia |
A pörgetős animációt Mécs tanárának, St.Auby Tamásnak adta, a köztük levő személyes párbeszéd okán. De, mint mondja, művének nincs direkt üzenete vagy jelentése. „Érdekelnek a nehezen feloldható dolgok, ellentmondások. Általában örülni szoktam annak, ha nem jelenik meg a kiállításainkról semmi. Ha nem nagyon értelmezik” – mondja.
A SZAF kérdése az olvasóhoz:
Mennyi pénz kellene havonta, hogy ne csinálj semmit?
*A létminimum összegét 2006 óta változatlanul 60 ezer 128 forintban tartják nyilván. A létminimum az a pénzösszeg, amely biztosítja a folyamatos életvitellel kapcsolatos szerény – a társadalom adott fejlettségi szintjén hagyományosan alapvetőnek minősülő – szükségletek kielégítését. A statisztikusok két típusát különböztetik meg. A relatív minimum számítása során az ország jövedelemelosztásából indulnak ki. Az abszolút létminimum kiindulópontja vagy a társadalom teljes szükséglete, vagy az élelmiszerszükséglet.