Hogyan promotáld a bandádat a MySpace-en?
A Wired magazin "How to" gyűjtőnevű wikijének friss főtémája a MySpace használata feltörekvő zenekarok számára. Tippek, trükkök kezdőknek és középhaladóknak: hogyan tehet szert népszerűségre a zenéd a közösségi-ismerkedős oldalon?
Arctic Monkeys A legismertebb MySace sikersztori hozzájuk fűződik |
Közben a hazai zenei életről is itt lehet a legjobban tájékozódni. Mintha az egész underground plakátkultúra áttevődött volna már a MySpace-re. A közönséget ma itt a legegyszerűbb megszólítani, legalábbis azt a részét, amely nethasználó. No meg persze flyereken, azaz szórólapokon, de annál olcsóbb egy kiterjedt MySpace baráti hálózat. Koncertsorozatok, itt-ott felbukkanó partyk, DJ-teamek és persze zenekarok tömege szinte csak itt talál promóciós felületet. A DIY-kultúra, a Do It Yourself, azaz a "csináld magad mozgalom" életbenmaradásán munkálkodó, közösségi szerkesztésű "How to" Wired-oldal ezért most tippeket ad a MySpace okos használatára.
A barátkozós oldal promóciós lehetőség, s attól, hogy zenekarok ezrei lepték el, még nem lett kisebb a sansz, hogy egy új banda megtalálja itt a közönségét és kiadóját. Sőt. A Wired öt könnyű (?) lépésben foglalja össze a dolgot kezdők számára. Nagyjából így: szedd össze az anyagokat magatokról! Kreálj egy normális MySpace layout-ot, azaz külsőt! Építs ki egy magot a barátokból! Gyakran frissíts, és végül, "hálózatosodj"!
Az első lépés létkérdés: tedd fel a zenéket, a fotókat, a videókat és az életrajzot a zenekarodtól. Ez a folyamat offline kezdődik - szól a figyelmeztetés - hiszen össze kell szedni az anyagokat és felpakolni a webre. A Wired javaslatai a legcélratörőbb megoldásokat preferálják: állítsd előre a fotón a frontembert, ne öncélúskodj, figyelj, hogy a zenék hozzáférhetők legyenek, használd ki a fotóalbum, a slide-show és a videók lehetőségeit, frissítsd a koncertdátumokat. És ne hagyj helyesírási hibákat a biográfiában!
Ami az oldal layout-ját, megjelenését illeti, itt is a célszerűségre hívja fel a figyelmet a szöveg; hivatkozva a mindenki által utált, percekig letöltődő, animált, széteső, a navigációt nem segítő, magamutogató profilokra. Nézd meg, mások hogyan csinálják; ne szégyelj tanácsot kérni - szól a tipp. Éppenséggel maga a MySpace is a tájékozódást preferálja, ha bármilyen technikai kérdés merül fel, a legjobb a fórumokon, vagy a baráti hálózatokon kérdezősködni. Nem kínos az előre gyártott panelek használata; számos olyan oldal van, amely egyszerűen programozható, személyre szabható layoutokat kínál.
"Being social". Azaz belemerülni a MySpace belvilágába és kommunikálni azzal, aki szembe jön. A kulcsszavak, az önmeghatározásban a referenciák a keresést könnyítik meg; az információdömpingben könnyebben akadnak rád. Fontos kihasználni a blog és a bulletin lehetőségeit, értesíteni az ismerősöket az új fejleményekről. Barátkozz! Vagyis jelölj be bátran neked szimpatikus más személyeket, előadókat; nagy nevekkel dobálózni azonban nem mindig szimpatikus. Nem kell, hogy Dave Gahan, vagy Róisín Murphy legyen a barátod, hogy elhigyjük, neked is van egy jó zenekarod. Körülbelül ez az alap. A fotók, a profil frissítése is jól jöhet, ha látják, hogy mozog, változik a tartalom az oldaladon, az látogatottságot, érdeklődést generál.
És ami a lényeg - legalábbis a Wired wikije szerint - nézz körül a hasonló bandák, az azonos stílusban mozgó együttesek oldalain és baráti hálózatán. Még akkor is, ha - miként a cikk ironizál - a te zenekarod biztosan egyedülálló a világon, nem zárható ki, hogy mások sem rosszak, és azonos stílust kedvelő közönségük is van. Itt a legegyszerűbb híveket találni a zenédnek. Anélkül, hogy bárkit szpemelnél, a kölcsönös kommentelés, egyfajta esetleges, vagy éppen nagyon is tudatos kereszt-promóció segít, hogy más zenekarok közönsége is rád találjon. Meg akár a felfedezők is; hisz mefigyelhető, hogy lemezkiadók, ügynökségek a kapcsolattartást részben a MySpace-re helyezték át; vannak, amelyek kifejezetten kérik, hogy demókat ne küldjön nekik senki, elég egy link a profilhoz.
Nos, valahogy így - állítják a Wired közösségi oldalán. A lényeg persze - tesszük hozzá mi -, hogy legyen jó a produkció. A MySpace a dilettánsok mentsvárának is tűnhet, de a tapasztalat az, hogy bármekkora szám is szerepeljen valakinél a "Friends" rovatban, ez a közösségi oldal arra nemigen alkalmas, hogy híveket szerezzen a gyenge produkcióknak, s elhitesse a dilettánsokkal, hogy szupersztárok.