2007. november. 23. 11:22
MTI
Utolsó frissítés: 2007. november. 23. 11:08
Kult
Állatkínzás és a Tesco-Jézuska miatt vizsgálódik az ORTT
Nézői panaszok alapján rendelt el hatósági ellenőrzést a médiahatóság a Viasat3 Sofőrök című műsorának egyik adása és egy Tesco-reklám miatt; előbbinél állatkínzást, utóbbinál a reklámszabályok sérelmét gyanítják - tudható meg az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) napokban hozott határozataiból.
Az első esetben amiatt fordult a testülethez valaki, mert a műsor egy október végi adása "élő gerinces állatok (birkák) veszélyeztetésével készült, közülük egy olyan súlyosan megsérült, hogy ennek következtében életét vesztette" - idézi fel az előterjesztés.
A kifogást tevő - aki szerint ez kimeríti az állatkínzás fogalmát – megjegyzi, a tévécsatorna eddig semmiféle szankcióval nem sújtotta a helyzetet előidézőket, a műsort pedig bármiféle kommentár nélkül sugározta.
A több tévécsatorna által is sugárzott karácsonyi hipermarket-reklámmal kapcsolatban azt kifogásolta egy néző, hogy a hirdetés végén egy kisgyerek így kiált fel: ,,Megmondom anyának, hogy az én Jézuskám a Tescoból jöjjön".
Az előterjesztésben az áll: "a panaszos szerint ez a mondat, mivel elárulja, hogy az ajándékot valójában nem a Jézuska hozza, megtöri a 3-6 éves gyermekekben még meglévő karácsony körüli varázst és titokzatosságot".
A néző véleménye szerint nem etikus, ha egy televíziós reklám fosztja meg a gyerekeket a varázslattól, ezért azt kérte a testülettől, tegyen valamit azért, hogy a reklám lekerüljön a képernyőkről - áll az előterjesztésben.
Az ORTT a médiatörvény azon szakasza alapján rendelte el az ellenőrzést, amely egyebek mellett kimondja, hogy "reklám nem szólíthat fel közvetlen formában kiskorúakat, hogy szüleiket vagy más felnőtteket játékok, illetve más áru vagy szolgáltatás vásárlására vagy igénybevételére ösztönözzék", és "televíziós vásárlás nem szólíthatja fel a kiskorúakat áruk beszerzésére (vásárlására, bérletére) vagy szolgáltatások igénybevételére".
A kifogást tevő - aki szerint ez kimeríti az állatkínzás fogalmát – megjegyzi, a tévécsatorna eddig semmiféle szankcióval nem sújtotta a helyzetet előidézőket, a műsort pedig bármiféle kommentár nélkül sugározta.
A több tévécsatorna által is sugárzott karácsonyi hipermarket-reklámmal kapcsolatban azt kifogásolta egy néző, hogy a hirdetés végén egy kisgyerek így kiált fel: ,,Megmondom anyának, hogy az én Jézuskám a Tescoból jöjjön".
Az előterjesztésben az áll: "a panaszos szerint ez a mondat, mivel elárulja, hogy az ajándékot valójában nem a Jézuska hozza, megtöri a 3-6 éves gyermekekben még meglévő karácsony körüli varázst és titokzatosságot".
A néző véleménye szerint nem etikus, ha egy televíziós reklám fosztja meg a gyerekeket a varázslattól, ezért azt kérte a testülettől, tegyen valamit azért, hogy a reklám lekerüljön a képernyőkről - áll az előterjesztésben.
Az ORTT a médiatörvény azon szakasza alapján rendelte el az ellenőrzést, amely egyebek mellett kimondja, hogy "reklám nem szólíthat fel közvetlen formában kiskorúakat, hogy szüleiket vagy más felnőtteket játékok, illetve más áru vagy szolgáltatás vásárlására vagy igénybevételére ösztönözzék", és "televíziós vásárlás nem szólíthatja fel a kiskorúakat áruk beszerzésére (vásárlására, bérletére) vagy szolgáltatások igénybevételére".