2007. október. 24. 13:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. október. 25. 16:32 Kult

Szőke vagy barna: programajánló egy hétre

Szerelem morális válság idején. Asztalizene: Térey János új darabja a Radnótiban. Mik leszünk, ha nagyok leszünk? Én egy szemüveges kisfiú vagyok: utazó színház Egertől Pestig. Minden Rossz Varieté: a TÁP Színház a West Balkánban. Egy jó varieté: Mamma Mia! Dolina; az érsek látogatása: új magyar film a mozikban. Bevándorlók egy konyhában. Rántott hús: holland vígjáték. Betegvilág. Sicko: Michael Moore az amerikai egészségügy nyomában. Tedd a kezed a farzsebembe! Péterfy Bori és a Love Band lemezbemutatója. Ajánlatok egy hétre a hvg.hu-tól!

Egy étterem, egy éjszaka, több élet
Térey János: Asztalizene

© radnotiszinhaz.hu
Térey vitathatatlanul a kortárs magyar irodalom egyik legfontosabb alakja. Az eddigi költői életmű fordulat a magyar poézisben; s megkerülhetetlen, már nem csak korosztálya, a harmincasok irodalmán belül. A magyar színházművészet, ha némi "spéttel", azaz késéssel is, de kezdi felfedezni a ma fontos íróit. Úgy tűnik, kölcsönösen inspirálják egymást, hisz Térey munkássága lassanként kiterjed a színházra, nem csak fordítások, hanem önálló művek formájában is. Most a pesti Broadway közepén, a Radnótiban mutatják be új darabját. 

A verses színműből színpadra adaptált Nibelung lakópark és a Papp Andrással közösen jegyzett Kazamaták után Térey János ismét drámát írt, de ezúttal vértelen, békés színművet, frivol és szatirikus korrajzot, keserű hangulatjelentést a 21. század első évtizedének Budapestjéről.

A dráma egy budai étteremben játszódik, ahol fiatalokból álló kis asztaltársaság verődik össze: barátok és ellenfelek, szeretők és megcsalt feleségek, törzsvendégek és váratlan látogatók. Egy feltörekvő ügyvédnő, egy megfáradt baleseti sebész, egy másodrangú opera-énekesnő, egy meg nem értett díszlettervező, egy sikeres vállalkozó, egy családanya és egy magányos színikritikus. A látszólagos békét és egyetértést nem zavarják a városban zajló események: a szarvasgomba, a kaviáros fügesaláta, a marinált lazac és a bélszín-carpaccio illatát nem rontja el az égő kukák bűze, a legrosszabb, ami történhet, hogy egy kis borfolt kerül a damasztabroszra. Nem történik semmi különös, legfeljebb valaki megcsal valakit, valaki hazudik a barátjának, valakiről kiderül, hogy gyereket vár és valaki örökre szakít valakivel.
(Rendező: Bagossy László)

okt.27. Bp. Radnóti Színház
(előrejelzés: nov.5,10,17,27,29)



Vizionárius mozi
Dolina - az érsek látogatása

Bogdanski Dolina eldugott városka a Föld egy távoli szegletén, ahol a terror már átvette a hatalmat. Egykor jobb napokat látott, de most minden a pusztulás, a szegénység jegyeit viseli, még akkor is, ha lakói rendre megpróbálják kicsinosítani, hiszen magas rangú vendéget várnak: az Érseket.
Bodor Ádám regényét az erős látványvilágú filmeket alkotó Kamondi Zoltán vitte vászonra. Sajátos, nyomasztó, közben mégis groteszk látványvilág, egy nagy formátumú magyar író szövegéből.

magyar játékfilm; 2006; r.: Kamondi Zoltán

Sicko, Rántotthús, Szemüveges kisfiú... (Oldaltörés)



Betegvilág
Sicko

© AP
Michael Moore nem európai értelemben vett dokumentumfilmeket alkot, inkább szubjektív oknyomozások ezek - ha műfajilag lehet ilyesmit mondani. Most - hogy igazi képzavarral éljünk - az amerikai egészségügy nyomába ered, azaz megpróbálja megmutatni árnyoldalait. Akár a Kóla, puska, sültkrumpli című filmjében, nem tesz egyebet, megy és kérdez.  Közben a 9/11-es katasztrófa hőseinek egy csoportját gyűjti maga köré, hogy végére járjon, mi is történik velük a (nem létező?) rendszer útvesztőiben bolyongva.

amerikai dokumentumfilm, 2007; r.: Michael Moore



Népek konyhája
Rántotthús


A holland-marokkói származású Nordip egy étterem konyháján dolgozik; találkozik Agnessel, s első pillantásra egymásba szeretnek.

Az őstipikus Romeó és Júlia-sztori sejlik fel azonban: Agnes a szállodaigazgató unokahúga, és a családjának más sem hiányzik, minthogy egy bevándorló-származék udvaroljon neki. Nordipnak nemcsak a lány családjának előítéletével kell megküzdenie, de a saját apja is rossz szemmel nézi a dolgokat. Kulturális különbségek, nemzetiségek, bevándorlás, hagyományok és tabutörés egy fogyasztható holland romantikus vígjátékban.

Het Schnitzelparadijs - holland film; 2005; r.: Martin Koolhoven



Függetlenül
Én egy szemüveges kisfiú vagyok


"'Mi lesz ha nagy leszek?' címmel dolgozatokat írattam Pest különböző iskoláiban 6-16 éves korig. Kiváncsi voltam, hogy lehet dokumentumokat felhasználva színházat csinálni úgy, hogy az szórakoztató legyen, s közben beszélni tudjunk arról hogy Mi van ha nagyok vagyunk?" - mondja Pelsőczy Réka színésznő, az előadás rendezője a darabról, a gyerekek szövegeit felhasználva létrehozott előadásról. A hivatalos premier novemberben lesz, de a darab már látható egy előadásban e hétvégén Egerben is. Örvendetes, hiszen kevés az "utaztatott" előadás a magyar színház színtéren, s pláne nehezen jutnak el a független produkciók a különböző színházakba.

okt. 27; Gárdonyi Géza Színház, Eger

 

ABBA, TÁP, Péterfy Bori (Oldaltörés)

Thank you for the music...
Andersson-Ulvaeus- Johnson: Mamma Mia

 
Csillogó melódiák, sima pop, de közben mégis ezer százalékig minőségi muzsika, zseniális hangszerelések, két, hétköznpiságában is elbűvölő nő, és két "untermann", akik viszont a zenéért feleltek: szinte megfogalmazhatatlan, mitől is volt csodálatos ez a svéd popegyüttes. Gyerekkorunk dichotómiája: kit vennél feleségül, a szőke, vagy a barna énekesnőt?

Az ABBA örök. Dalaik apró kis musicalek, annyi színpadiasság szorlt beléjük, amennyi egyedül is elvinne a hátán egy estét. Sztori nem is kell, elég a dalokat egymás után rakni. Ezért nem is részletezzük, miről is szól: esküvő, görög sziget, szerelem, bonyodalom, boldogság. Lényegtelen. Szóljanak a zseniális dalok! Ha már a svéd négyes (nagyon helyesen) mindig visszautasította, hogy nosztalgiakoncerteket tartson, itt az alkalom: 1999-es világpremierje után végre Budapesten vendégszerepel a Mamma Mia musical!
(Rendező: Phyllida Lloyd )

ok.24-28; Bp. Papp László Sportaréna 
 
Újjak
Minden Rossz Varieté

© TÁP
A TÁP Színház esetében egyszerűen nem lehet megmondani előre, mi fog történni. Muszáj ott lenni. Színészek, ha kiszabadulnak színházuk keretei közül; és csinálják...mit is? Ami eszükbe jut. Illetve ami Vajdai Vilmosnak eszébe jut. Ő fogja össze a TÁP Színház tevékenységét, s nagyobb részt neki köszönhető, hogy esetleges performance-ok sorozatából önálló színházi műhellyé nőtte ki magát.

okt. 29; Bp. West Balkán


Tedd a kezed a farzsebembe!
Péterfy Bori és a Love Band


Az mr2 Petőfi már alaposan megforgatta Péterfy Bori új lemezének egyik dalát, de minden oka megvolt rá! A Krétakör színésznőjének új lemeze szellemes és fogyasztható, invenciózus és ironikus, közben pedig erős hazai termék. Péterfy Bori kiváló színésznő, aki a popzenei színtéren is sajátosat nyújt; némi spleen, némileg sexy image, megjósolhatjuk, tökéletes pop-ikon lesz, anélkül, hogy igazán azzá akarna válni.

Már az Amorf Örödögök nevű formációban is az volt, a Krétakör színészeinekzenekarában pláne, hát még majd most... Erőlködés nélküli, természetes jelenség.  Lemezbemutató az állóhajón, hol máshol? Ott a helyünk. Dúdoljuk együtt, hogy La Bamba...

A színész-énekesnő 2000 óta tagja a Schilling Árpád vezette Krétakör színháznak, korábban az Avisura Színházi Társaságban, Pintér Béla társulatában és filmekben is játszott - mindezek mellett a rockandrolléppoly fontos része életének, mint a színház: a 2007 tavaszán feloszlott Amorf Ördögök zenekar mellett a még mindig aktív KrétakörSzínészTáncZenekar énekesnője.

okt.27; Bp. A38

Braun, Terán, Kopasz (Oldaltörés)



Kronosz és Tsai
Braun András

Fotó és szöveg: Bek Balla Mónika
Az idén 40 éves festőművész, Braun András (www.braunandras.com) október 25-én nyitja az elmúlt egy év alkotómunkája gyümölcsének tárlatát az acb galériában, Kronosz és Tsai címmel. Az op art élvonalának hazai képviselője 2006-ban lezárt egy korszakot életművében és 2007-ben új korszakot nyitott abban.

A letisztult és a szakma vájtszemei által dicsért 4 éves „képek hátulja” sorozatban Braun az általa nagyra becsült kortárs kollegák festményeinek hátsó, általában csak falat vizslató felületét - a vászon textúráját, a fakeretet - festette meg olykor kínzó részletességgel, olykor bátran allegorizálva.

A spray-vel megfújt rácsos felületetek átalakulnak szabálytalanul tobzódó sejt-hálókká. A papírcsíkokkal való maszkolás helyett Braun egy sokkal izgalmasabb anyagot a vizet választja takaró, elfedő felületnek. A különleges, egyedi és új technikák új hatásokat eredményeznek. Színek örvénylése, organikus foltok vad burjánzása. Ragyogás, életöröm. Bujaság, illatok, ízek.

okt. 26-tól, Bp. acb galéria


Perfo
Luis Terán

Luis Terán két hónapot tölt Budapesten a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE) és a Buenos Airesi El Basilisco műteremház közös residency programja keretében. A kiállítása az itt készített munkáit mutatja be, melyek egy elemi munka-fázis kitartó és aprólékos ismétlésére épülnek: Luis hétköznapi tárgyakat és saját festményeit perforálja, azaz kilyuggatja.

Luis régóta foglalkozik perforált tárgyakkal. Korábban közkeletű utcai feliratok és termékek csomagolásának perforálásával épített világító dobozokat. Budapesten háromdimenziós tárgyakat kezdett perforálni, melyek így a művész beavatkozásának apró nyomaival borítva súlytalanná és áttetszővé válnak. Luis egy festmény-sorozatát is folytatta itt, ugyanazon dekoratív kompozíciót és színeket ismételve apróbb, a reprodukciós folyamatból adódó eltérésekkel. A kiállításon annak a folyamatnak a különböző fázisait láthatjuk, mely során a művész egy alapvető tárgyat: a széket és egy számára emblematikus Matisse festményt alázatos és ismétlődő beavatkozásokkal a sajátjává, a saját művévé formál. Csütörtök este Luis Terán műterme is nyitva áll majd a látogatók előtt, akik így bepillanthatnak a művész munkafázisaiba és módszereibe.

Luis residency-blogja: http://www.rinconcitodeluter.blogspot.com/


Barokk
Kopasz Tamás



© INDA
A barokk cím, Kopasz Tamás festménysorozata esetében nem a képzőművészeti stílusra, hanem a barokk zenére utal. Korábbi festői ciklusaival végigjárta a művészet stációit az „archaikustól” a „reneszánszig”. A festészet az elmúlt években kiemelt műfajjá vált munkásságában, noha korábban a szobrászat, a grafika és a kísérleti zene egyaránt foglalkoztatta. A most látható nagyméretű olaj/vászon sorozat Bach és Händel zenéjének hallgatása közben a festőben kialakult lelkiállapotnak a vizuális, képi megfogalmazása. A két zeneszerző a barokk kor ellentétes figurái. Mindkettőre jellemző az ellentétes hatáselemek keltette feszültségek jelenléte, a szenvedélyesség, drámaiság, a mozgalmasság, a dinamika, de míg Bach befelé forduló, spirituális, drámai, kissé konzervatív egyéniség volt, addig Händelt a korszakban divatos könnyed „olaszos” muzsikája „trendi” művésszé tette. Kopasznak a zene ihlette műveiben aztán a barokk műalkotásokhoz hasonlóan első látásra a szenvedélyes gesztusok keltette kavargást, kaotikus zsúfoltságot érzékelünk, de hosszas szemlélődés után a formák, a színek letisztulnak és feltárulnak bennük a megnyugtató finom gesztusok, a harmonikus részletek.

okt.24-től; Bp. INDA galéria
hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.