Vadra fogva
Bár az elektronikus zenei fesztiválok a kilencvenes években élték fénykorukat, az ilyen bulik ma is évről évre tömegeket vonzanak a kietlen nevadai sivatagba, a nyugat-indiai Goa tartomány tengerpartjára vagy a Balaton-felvidékre.
Burning Man A fehér ember bűnei égnek © AP |
A rendezvény helyszínénél is szokatlanabb, hogy jégen és kávén kívül semmit sem lehet venni, minden közösségi elven működik - vagyis a bulizni vágyók csak azt fogyaszthatják, amit magukkal hoznak. Az alapító Larry Harvey és barátai szigorúan kikötötték: itt nincsenek látogatók, csak résztvevők. Egyetlen elvet tart még szem előtt ez a valóságból kiszakadt "kibertársadalom": a Black Rock 1200 méterrel a tenger felett fekvő homokpusztáit ugyanolyan érintetlenül kell hátrahagyni a transz végén, ahogyan azt pár héttel előbb elfoglalták. Minden résztvevő köteles szemetét, szennyvizét és minden egyéb hulladékát maradéktalanul elszállítani és a területet a természetnek visszaadni.
A Burning Manen - melyet immár 21 éve rendeznek meg, s hat napjára 30 ezernél több résztvevőt vonz - mindenki olyan önkifejezési módot választ, amilyet kitalál, a meztelenség ugyanolyan elfogadott, mint a legextrémebb maskarák, szkafanderek, a dinoszaurusszá alakított bicikli, a medenceautó, a marsjáró. A rituálé csúcsa az utolsó éjszaka, amikor a fehér ember összes bűnét szimbolizáló, hatalmas színes neonokkal kivilágított faembert elégetik, ezzel üzenve a "konzumidiotizmusba veszett emberiségnek".
A Burning Man eredete a techno és a house tánczenei műfajok nyolcvanas évek elejei chicagói szárbaszökkenéséig vezethető vissza. A babyboom-generáció után születettek hippiszabadsága iránti irigykedésének is betudhatóan egyre több helyen indultak olyan mozgalmak, melyek tagjai a béke és az együttlét jegyében, a hétköznapoktól távol igyekeztek megélni a mindinkább a múltba vesző közösségi élményeket. A nyolcvanas évek második felében főként a Brit-szigeteken honosodtak meg a rave-ek - általában engedély nélkül rendezett, több napon át tartó, táncos-zenés, módosult tudatállapotot előidéző úgynevezett pszichedelikus partik -, melyek extrém helyválasztásukkal és mindentől elütő hangzásvilágukkal sokakban ellenérzéseket váltottak ki. A drogfogyasztásról nem is beszélve, mert az ilyen partikon a transzállapot előidézéséhez a fizikailag stimuláló hangerejű zenén, fényeken és elvont dekorációkon túl az ecstasytablettától az LSD-n át a varázsgombákig mindenféle kellék használatos.
Az elektronikus zene köztudatba robbanásakor sorra szerveződtek a "társadalomból időlegesen kivonulást" hozó partik, fesztiválok. S míg a rockipart a mamutkiadók működtették, milliós lemezeladásokkal és sok tízezres koncertekkel, a korai elektronikus rendezvényekkel szinte egy időben zeneimádó fiatalok - dj-k és korai internetőrültek - az óriáscégekre fittyet hányva kezdtek zenéket írni, partikat szervezni és lemezeket nyomni, elhozva a többi közt a bakelitlemezek reneszánszát. "A kis, független kiadók megjelenése az évezred végére alapjaiban forgatta fel a zenekiadói piacot, jelentős szeletet harapva ki a nagy lemezcégek piacából" - írja az Ifjúsági kultúra és a posztfordiánus gazdaság című tanulmányában Tim Maughan szociológus és Richard J. Smith közgazdász.
Eközben a hetvenes években az indiai Goa állam tengerpartjára települt amerikai hippikolóniák a kilencvenes évekre a pszichedelikus transz nemzetközi bölcsőjévé váltak, s a mai napig ez a közeg az elektronikus partikultúra egyik fő szimbóluma - egyúttal egy sajátosan hömpölygő, keleti vonásokkal tűzdelt, úgymond mélyen spirituális zenei műfaj elnevezése is. Hódolói közül évente több százezren kerekednek föl a világban, hogy hátizsákos turistaként több hónapot töltsenek el távol a "mindennapjaiktól": például hogy egy napfogyatkozás köré szerveződő egyhetes pszichedelikus eszméletvesztésre utazzanak Dél-Afrikába, valamelyik thaiföldi szigetecskére vagy akár Magyarországra.
"Hazánk méretéhez képest meglepően sokan jönnek el a magyar elektronikus tánczenei összejövetelekre, köszönhetően a világhírű fellépőknek" - mesél a hazai helyzetről Verebes Balázs, az Ozora Fesztivál néven idén augusztusban negyedszer megrendezésre kerülő goafesztivál főszervezője. Először az 1999-es teljes napfogyatkozás idején jött létre a buli a Balaton-felvidéken, melyre akkor 27 ezer ember volt kíváncsi, jobbára külföldiek. Az idén körülbelül 5 ezer résztvevőt várnak, 70 százalékuk a határon túlról jön.
Vannak azonban, akik szerint az elektronikus zenei fesztiválok ideje lejárt, s csak óriás marketinggépezetekként, az eredeti szellemiség nélkül futnak tovább, újabb és újabb, a digitális korszakba már beleszületett generációk érdeklődését keltve fel. "A tánczenei fesztiválok a kilencvenes években élték fénykorukat, amikor még zsenge és kiforratlan volt ugyan a technológia, s a közeg, de az egész komplex élményhalmaz az újdonság erejével hatott" - vélekedik Kömlődi Ferenc jövőkutató.
A kilencvenes évek eleje óta egyre nagyobb mennyiségben termelődnek elektronikus zenék, melyek ma már a könnyűzenei paletta nagy részét adják. A kialakult műfajok számos alfajra és altörzsre bomlanak, de - állítják egybehangzóan a HVG által megkérdezett dj-k és zenekritikusok - formailag nem hoznak előrelépést a kilencvenes évek vége óta, amikor megjelent a legutolsó, valóban újat hozó műfaj, a széttördelt ütemű, impulzív tánczene, a breakbeat. Kömlődi szerint "a professzionalizálódással a partik eszmeisége vész el, de mindig ott a lehetőség, hogy megjelenjen valami egészen új".
FOLK GYÖRGY