2005. január. 31. 14:55 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. június. 05. 11:52 Kult

RAF-kiállítás: terror és esztétikum

Halasztás után és átdolgozott koncepcióval a berlini Kunst-Werke galériában megnyílt a RAF német terrorista szervezetről, a Nyugat-Németországot évtizedekig izgalomban tartó Vörös Hadsereg Frakcióról szóló kiállítás.

Pontosabban szólva: a kurátorok - köztük a csoport egyik alapítójának, Gudrun Ensslinnek a fia, Felix Ensslin színházi dramaturg - mindenáron el akarják hárítani azt a föltevést, hogy a kiállítás a RAF-ról (Rote Armee Fraktion) szól. "Ez egy művészeti kiállítás, s nem kiállítás a RAF-ről" - hangsúlyozták, amikor a Kunst-Werke kortárs művészeti intézetben körbevezették a Berlinben akkreditált külföldi újságírókat.

Másfél évvel ezelőtt, amikor a kiállítás terve, koncepciója kiszivárgott, felzúdulást váltott ki, hogy az állam is be akar szállni a finanszírozásba. Klaus Biesenbach, a galéria alapítója és korábbi vezetője a 2002 óta tervezgetett kiállításhoz kért állami támogatásról szóló százezer eurós pályázatát vissza is vonta, 45 ezer eurónyi támogatást pedig visszafizetett Berlin városának.

A RAF-rejtély
A hatvanas évekbeli diákmozgalmakban szocializálódott Andreas Baadert és Gudrun Ensslint egy 1968-as eset radikalizálta; a berlini rendőrség a perzsa sah látogatása elleni tüntetésen lelőtt egy Benno Ohnesorg nevű diákot. Baader és Ensslin ekkor vette az irányt a szélsőbal felé, s a
kezdetben "csak" a Kaufhof áruházak, illetve a német bulvárlap, a Bild Zeitung anyagi javai ellen irányuló támadásaik egyre keményebbekké váltak. Ulrike Meinhof, a német médiában jól ismert újságíró ekkor csatlakozott hozzájuk, s a "föld alá" vonulva a csoport fő ideológusa lett.  Az alapítókat 1972-73-ban letartóztatták, de az akciók nem értek véget. Kezdetben olyan neves értelmiségiek is rokonszenveztek a maroknyi csoporttal, mint Jean-Paul Sartre, vagy Heinrich Böll, s bár a Der Spiegelben szabad elvonulást követelt Ulrike Meinhofnak, kételyeit is megfogalmazta: "Hatan harcolnak 60 millió ellen". Különösen nyugtalanító év volt 1977, amikor a RAF második generációja elrabolta és meggyilkolta Hanns-Martin Schleyert, a német gyáriparosok szövetségének elnökét – egykori SS tisztet - és egy palesztin kommandó német utasszállító gépet térített el a szomáliai Mogadisuba. Ekkor Meinhof már halott volt, 1976-ban öngyilkos lett cellájában, mint ahogy nem élt már Holger Meins sem, aki éhségsztrájkja következményeként végezte 1974-ben.
A gépeltérítést – akárcsak Schleyer elrablását - a börtönben ülők kiszabadítására szervezték, ám az kudarcot vallott, a repülőgépet megostromolta a német rendőrség különleges kommandója. Az ostrom éjszakáján a stammheimi börtönben levő RAF-vezetők, Baader, Ensslin, valamint  Jan-Carl Raspe meghaltak; Németországban sokan vitatják, hogy öngyilkosságról, vagy politikai gyilkosságokról volt-e szó. Egyetlen személy élte túl az éjszakát, Irmgard Möller, aki 1994-ben szabadult, s következetesen állítja, nem ő okozta mellkasán a szúrt sebeket 1977. október 18-án, Stammheimben.
Az Andreas Baader és Ulrike Meinhof vezette csoport nevéhez merényletek, gyilkosságok fűződnek, az áldozatok hozzátartozói úgy érezték, hogy rehabilitálni akarják az 1973-as letartóztatásukkal "eliminált" alapítókat, illetve az 1998-ban feloszlását bejelentő RAF második-, harmadik generációját.

Az Ulrike Meinhof által elnevezett RAF "imperialista hatalmi apparátusnak" tekintette a politika és a gazdasági élet csúcspozícióit, s fizikai harcot hirdetett betöltői ellen. Azt képzelték, hogy társadalmi polarizálódást idéznek elő, ami elvezet a munkásosztály felkeléséhez.

Ezzel egyidejűleg támadták az amerikai hadsereg németországi bázisait is, ideológiájuk szerint mintegy második frontot nyitva, "hátba támadva" őket azért, ami Vietnamban történt.

Tekintettel minderre, Otto Schily belügyminiszter - a hetvenes évek közepén a börtönben levő Baaderék  védőügyvédje - is aggályainak adott hangot: támogathatja-e az állam az ellenségeiről szóló, RAF-mítosz címmel tervezett kiállítást.

A kurátorok visszavonulót fújtak. Lemondtak az állami támogatásról, s a továbbiakhoz a pénz nagy részét a RAF-tematikával hosszabb ideje foglalkozó alkotók egyes műveinek árverésre bocsátásából gyűjtötték össze. Megváltoztatták a címet (Zur Vorstellung des Terrors: Die RAF-Ausstellung), s már nem a "mítosz" feldolgozásáról, hanem végiggondolásáról van szó, a négy emeletet elfoglaló anyaggal – ahogy a Kunst-Werke sajtóanyaga írja - "a terror elképzeléséhez, elgondolásához” kívánnak hozzájárulni.


Image-tudatos terroristák (Oldaltörés)


S valóban: kortörténeti dokumentumokkal, a csoport tevékenységének tömegkommunikációs reflexiójával, percepciójával csak a földszinten találkozni. A többi jeles művészek, köztük Joseph Beuys, Gerhard Richter, Sigmar Polke, Jörg Immendorf, Martin Kippenberger RAF-ihlette, többszörösen absztrahált, átlényegített alkotása, a terrorra, a politikára reflektáló műve.

Elüt a kiállítási tárgyak többségétől egy teljesen valósághű lemezjátszó, rajta Eric Clapton-lemezzel. Pontosan ilyen lemezjátszója volt Andreas Baadernek is, de a Berlinben látható tárgy sem eredeti relikvia, hanem műalkotás: Dennis Adams Altatódal című műve.

RAF logó
Tudatos imágó
A RAF, a politikum és az esztétikum összekapcsolása izgalmas gondolatnak tűnik, több okból is. A RAF-vita sosem ült el a német társadalomban, s különböző művek nyomán fel-fellángolt. Margaretha von Trotta Ólomidő (Die bleierne Zeit; 1981) című filmje, vagy Gerhard Richter October 18.1977 című festménysorozta kapcsán és különböző történeti kiállítások nyomán többször „nekifutott” a német közgondolkodás, hogy feldolgozza mindazt, ami egész a kilencvenes évek elejéig foglalkoztatta, és gyakran rettegésben tartotta a társadalmat.

Az esztétikum beemelése e kérdéskörbe jogos és érdekes felvetés. Maga a csoport vizualitásával is hatni akart a maga idején. Jellegzetes logójukat az ötágú csillaggal és a Kalasnyikovval dokumentumok tanúsága szerint maga Meinhof tervezte. Tudatosan használták a médiát, akcióik nyomán fotókat, nyomtatott anyagokat juttatva el a sajtónak, s a média is használta őket, éppenséggel a Bild Zeitung kreálta a médiában széles körben használt „Baader-Meinhof csoport” (Baader-Mainhof Gang) elnevezést is.

A terroristák személyesen is "flörtöltek" a divattal; provokatívan persze. Manapság talán image-tudatosnak mondanánk őket. Bankrablásaik nyomán többször vásároltak extravagáns ruhákat, Ulrike Meinhof lánya, Bettina Roehl egy ízben azt nyilatkozta, a RAF-tagok a hetvenes évek elején a kancellári fodrászánál, Udo Walznál csináltatták frizurájukat. Akcióikhoz sokszor BMW gépkocsikat használtak, Baadert 1971-ben egy nyitott autóval szöktették meg fogságából, s a hetvenes évek elején még könnyen lopható autókat egy időben Baader-Meinhof Wagen-nek is nevezték az újságok.

Maga a RAF szintén divat tárgya lett, Európában feltűntek a Baader és Meinhof arcképét kissé a Che Guevara képekéhez hasonló stílusban megjelenítő pólók, a Terror chic (Terrorcsaj) feliratú ruhadarabok, utalva a RAF nőket előtérbe helyező stratégiájára, sajátosan értelmezett feminista perspektívájára.

Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.