A műtárgypiac követni fogja a jó műveket
Galériáját 1997 óta vezeti. Azóta ugyanazon a helyen, változatlan profillal, a kortárs és a történeti fotográfiát egyforma elhivatottsággal bemutatva működik a Vintage. Pőcze Attila, galériatulajdonos a kortárs fotópiac alakulásáról és saját stratégiájáról nyilatkozott a Műértő című folyóiratnak.
- Hogyan kezdődött a Vintage Galéria története?
- Három évig ösztöndíjas voltam a kecskeméti fotómúzeumban. Kiállítások rendezésével, fotósok anyagainak és az archívumnak a rendezgetésével foglalkoztam. Aztán megnyílt a Mai Manó Ház félemeleti kisgalériája, ahol rövid ideig Dénesfay Krisztinával együtt dolgoztunk, aki máig segít nekem a munkában. Akkor már tudtam: saját galériát szeretnék. Körülbelül egy évig tartott, míg fölkészültem erre, közben vettem és el is adtam műtárgyakat..
- Azért nyitottál fotógalériát, mert rést láttál a műkereskedelmi piacon, vagy inkább a fotó iránti elkötelezettség volt számodra a döntő?
Pőcze Attila, galériatulajdonos Lassú piacépítés © Műértő-Németh András Péter |
A közvetlen piacorientált műkereskedelem nem az én utam. A mai napig ragaszkodom ahhoz, hogy jó dolgokat mutassak be a lehető legalkalmasabb pillanatban, és az általam jónak tartott művészeket, műveket fogadtassam el. A piac majd követi a jó műveket és a jó gondolatokat.
- Tehát kemény piacteremtést folytatsz?
- A kilencvenes évek elején a fotográfiának nem volt hagyománya a hazai műtárgypiacon. Az elmúlt tíz évben azonban az intézmények és a néhány magánkezdeményezésből létrejött galéria munkája - és persze a fotó megerősödése a nemzetközi műtárgypiacon - meghozta a gyümölcsét.
- Hogyan változott ezzel párhuzamosan a galéria koncepciója?
Tóth József:Lássátok feleim;1967 © Vintage Galéria |
- Az elmúlt években a Vintage művészköre is átalakult.
- A galéria léptéke miatt legfeljebb tíz művésszel tudok együtt dolgozni. Igyekszem mindent személyesen intézni, az alkotókkal és az ügyfelekkel való kapcsolattartástól a művek kiválasztásán át a kiállítások rendezéséig. Ez egyfajta korlátot is jelent, de számomra nagyon érdekes, és összehangoltabbá teszi a galéria munkáját. Jelenleg Beöthy Balázs, Bozsó András, Csontó Lajos, Eperjesi Ágnes, Gerhes Gábor, Gyenis Tibor, Németh Hajnal, Szabó Dezső és Szacsva y Pál tartoznak a Vintage körébe. Közülük csak Bozsó klasszikusan fotóindíttatású alkotó. Csontó eredetileg sokszorosító grafikai tanulmányokat végzett, Eperjesi az Iparművészeti Egyetemen tanult, Szabó Dezső és Szacsva y festő. Ma már azonban mindannyian szinte kizárólag fotókat, videókat, printeket készítenek.
- A kortárs képzőművészet felé történt nyitással párhuzamosan előtérbe került a galériának a történeti fotó iránti elkötelezettsége is.
- A Vintage két fő érdeklődési köre a két háború közötti modern magyar fotográfia és az Európai Iskola. Az Európai Iskola alkotóinak munkásságát eleinte a kollázsok, montázsok felől közelítettük meg, ma már ezen a területen is a teljességre törekszünk. Jakovits József kollázsaiból rendeztünk például kiállítást, melyen a szobrait is bemutattuk. Bálint Endre kollázsműveit rajz- és tárgykollázsaival együtt állítottuk ki.
- Milyen szempontok, megfontolások állnak ennek az érdeklődésnek a hátterében?
–A kortárs művészet számára tehát a XX. századi művekkel lehet kontextust
Németh Hajnal: LifeStyle-Less VI/I; 1998 © Vintage Galéria |
- A történeti magyar fotográfia iránt nagy az érdeklődés a nemzetközi műtárgypiacon. Itthon is fogékony rá a közönség?
- Igen, bár a nemzetközi színtéren a fotográfiát már a hatvanas--hetvenes évek óta komoly műtárgynak tekintik, és nálunk ez a folyamat csak az elmúlt évtizedben kezdődött. Ezt a hátrányt sok kiállítással, publikációval, a művek megismertetésével lehet behozni. A galéria gyűjtőköre főként a saját generációmhoz tartozik, legnagyobb részük nem kizárólagosan fotográfiát gyűjt, de az iránt is nyitott. Általában a kortárs iránt érdeklődnek, ugyanakkor azonban amolyan „kiszögellési pontként” kiválasztanak egy-egy modern alkotót, akinek műveivel komplexebbé teszik a gyűjteményüket.
- A Vintage idén ismét sikeresen szerepelt a Paris Photo nemzetközi kiállításon és vásáron.
- Az első években légüres térben mozogtunk ezen a vásáron. Egy távoli ország ismeretlen alkotóit képviseltük. A folyamatos, kitartó jelenlét és munka azonban meghozta eredményét. Ma már vannak referenciái a Vintage által képviselt modern alkotóknak, egyéni és csoportos kiállításokra hívják a műveiket, majdnem ismert művészekké váltak. Közvetlen érdeklődés jelenleg elsősorban a modern magyar fotográfia iránt nyilvánul meg, de ez azt jelenti, hogy a kortárs művészet elfogadtatása is lehetséges a jövőben. A Paris Photóra minden évben úgy készülök, mint egy kiállításra. Olyan anyagot rendezek össze, amely önmagában érdekes, amely felvázol egy képet arról a korszakról, amelyet bemutatok, s amelyben az egyes művek párbeszédben állnak egymással. Katalógust készítek, amely referenciaként is szolgál. Próbálok kívül helyezkedni az itthon, a szakmában kialakult értékrenden, és megérteni, hogyan láthatja egy külföldi a magyar művészetet.
- Idén mit állítottatok ki?
- Egyrészt válogatást mutattunk be az 1919 és 1939 közötti modern magyar fotográfiából. Különösen nagy figyelmet keltettek Aczél Márta csendéletei és reklámfelvételei, valamint Kinszki Imre munkái, amelyeket egy New York-i galéria egyéni kiállításra is meghívott. Ezt komoly eredménynek tartom, bár Kinszkinek már korábban is volt a Vintage közvetítésével New Yorkban és Londonban önálló bemutatkozása. A hatvanas évekből Tóth József és Lőrinczy György fotóit mutattuk be. Lőrinczy Györgyöt 1969-ben Magyarországról engedték New Yorkba utazni, ahol több hónapot tölthetett el. Ott készített mintegy 100 darabból álló fényképsorozatát 1972-ben fotókönyvként publikálta. Ezeket a felvételeket és a New York, New York című kötetet olyan sikerrel képviseltük a nemzetközi fórumokon, hogy Lőrinczy György munkássága belekerült egy most megjelenő, a fotókönyvek történetét feldolgozó, reprezentatív amerikai kiadványba. Nyáron az arles-i fotófesztiválon állították ki a műveit, jelenleg a Nederlands fotomuseumban láthatók Rotterdamban. A Vintage a közeljövőben egy német kiadóval közösen reprint kiadásban újra megjelenteti a könyvet. Számos különböző szálon olyan sok esemény indult el azonos időben Lőrinczyvel kapcsolatban, hogy úgy érzem, bekövetkezik az áttörés. A Paris Photón komoly érdeklődés mutatkozott irántunk az amerikai, a francia, a német és az angol gyűjtők részéről, ami nagy eredmény, mert ezek a magyar alkotók nem találhatók meg például egyetlen nemzetközi árverési katalógusban sem. Jövőre más nemzetközi vásárokon is szeretnék részt venni. Bécs és Berlin szerepelnek a terveim között. A német piacot fontosnak tartom a kortárs magyar művészet szempontjából.
- Mi a tapasztalatod az árakkal kapcsolatban?
- Az utóbbi években nagyon magas árak alakultak ki a hazai műtárgypiacon, bizonyos művészek festményeinek áráért már komoly nemzetközi műtárgyakhoz lehet hozzájutni. Mindez azonban egyelőre csak a klasszikus magyar festészetre értendő, a fotóműtárgyakra és a kortárs művészetre nem. Úgy tűnik, a klasszikus műtárgyak piacán lassan elfogynak a minőségi darabok, és ez - a magas árakkal együtt - a kortársnak kedvez.
Spengler Katalin
(A cikk utánközlés, a Műértő című folyóiratban megjelen írás rövidített változata.)