2004. május. 10. 15:18
Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00
Kult
Hírek: felejtésre ítélve
A tévénézők csaknem egyharmada azonnal elfelejti a tévében látott híreket – áll egy közelmúltban napvilágra hozott német felmérésben. Az ottani közszolgálati tévék ennek orvoslására igényes hírszolgáltatást ígérnek. A magyar közszolgálat is inkább ezt a modellt követné, mint az amerikait.
A jenai egyetem tanulmánya szerint minden harmadik német azonnal elfelejti a televíziós hírműsorokban látottakat. Georg Ruhrmann, a felmérés szerzője szerint különösen a fiatal korosztályra igaz ez a megállapítás. A kutató szerint a meghökkentő eredmények háttérében a médiafogyasztási szokások megváltozása áll. A keletnémet tartományokban a fiatalok szinte alig nézik a közszolgálati csatornákat, ráadásul az újságolvasás is kiment a divatból - mutat rá Ruhrmann, aki szerint ez igencsak megnehezíti a tájékoztatást.
Az 1994 és 2003 közötti időszakot vizsgáló kutatás szerint az elmúlt évtizedben igencsak visszaesett a politikai tartalmú hírek aránya a német hírműsorokban. A közel két és félezer tévéműsort felölelő elemzésből kiderül, hogy az utóbbi időben jelentősen megnőtt a sokkoló, látványos képi elemek szerepe a televíziós hírközlésekben, ezzel párhuzamosan azonban az események mögötti összefüggések legtöbbször feltáratlanul maradnak.
Markus Schächter, a német ZDF vezetője szerint a nézők az események gondosabb felderítését, az információk mélységének növelését, valamint megalapozott prognózisokat várnak a televíziós csatornáktól. Ennek megfelelően a ZDF a jövőben jelentősen erősíti információs programjait. A csatorna még az idei év folyamán speciális, egész napos hírműsorokat indít, melyek olyan, az egész társadalmat érintő témákat dolgoznak majd fel, mint például a foglalkoztatottság, a népességfejlődés, az egészségügy vagy a nyugdíjkérdés. A ZDF a fiatalokat speciális dokumentumfilmekkel próbálja visszahódítani a kereskedelmi adók talk-show-itól.
A ZDF modellje közel áll Rudi Zoltán, a Magyar televízió elnökének szívéhez is. „Ezek a nagy televíziók [a BBC és a ZDF] arra törekednek, hogy a társadalom számára fontos ügyeket korszerűen, újszerűen, érdekesen és nézhetően fogalmazzák meg. … Ebben szintén az európai trendhez, minőséghez kell felzárkóznunk, nem az amerikaihoz. A társadalom számára fontos ügyeket nagyon nézhetően, izgalmasan, felelősségteljesen kell feldolgozni” – nyilatkozta a tévéelnök egy közelmúltbeli interjújában a Médiafigyelő című szaklapnak.
Rudi mandátuma lejártára, 2008-ra a közszolgálati csatorna legnagyobb tartalomszolgáltató intézménnyé válását ígérte. A közszolgálati televízió vezetője egy háromcsatornás modellben látja a televízió jövőjét: egy új adó – a tervek szerint MTV Demokrácia néven - hírek, információk és sportműsorok mellett élő parlamenti közvetítéseket sugározna, az M2 jelenlegi profiljának letisztulásával létrejöhetne egy értékalapú csatorna, az M1-nek pedig a nézők odacsalogatása lenne a célkitűzése.
Az 1994 és 2003 közötti időszakot vizsgáló kutatás szerint az elmúlt évtizedben igencsak visszaesett a politikai tartalmú hírek aránya a német hírműsorokban. A közel két és félezer tévéműsort felölelő elemzésből kiderül, hogy az utóbbi időben jelentősen megnőtt a sokkoló, látványos képi elemek szerepe a televíziós hírközlésekben, ezzel párhuzamosan azonban az események mögötti összefüggések legtöbbször feltáratlanul maradnak.
Markus Schächter, a német ZDF vezetője szerint a nézők az események gondosabb felderítését, az információk mélységének növelését, valamint megalapozott prognózisokat várnak a televíziós csatornáktól. Ennek megfelelően a ZDF a jövőben jelentősen erősíti információs programjait. A csatorna még az idei év folyamán speciális, egész napos hírműsorokat indít, melyek olyan, az egész társadalmat érintő témákat dolgoznak majd fel, mint például a foglalkoztatottság, a népességfejlődés, az egészségügy vagy a nyugdíjkérdés. A ZDF a fiatalokat speciális dokumentumfilmekkel próbálja visszahódítani a kereskedelmi adók talk-show-itól.
A ZDF modellje közel áll Rudi Zoltán, a Magyar televízió elnökének szívéhez is. „Ezek a nagy televíziók [a BBC és a ZDF] arra törekednek, hogy a társadalom számára fontos ügyeket korszerűen, újszerűen, érdekesen és nézhetően fogalmazzák meg. … Ebben szintén az európai trendhez, minőséghez kell felzárkóznunk, nem az amerikaihoz. A társadalom számára fontos ügyeket nagyon nézhetően, izgalmasan, felelősségteljesen kell feldolgozni” – nyilatkozta a tévéelnök egy közelmúltbeli interjújában a Médiafigyelő című szaklapnak.
Rudi mandátuma lejártára, 2008-ra a közszolgálati csatorna legnagyobb tartalomszolgáltató intézménnyé válását ígérte. A közszolgálati televízió vezetője egy háromcsatornás modellben látja a televízió jövőjét: egy új adó – a tervek szerint MTV Demokrácia néven - hírek, információk és sportműsorok mellett élő parlamenti közvetítéseket sugározna, az M2 jelenlegi profiljának letisztulásával létrejöhetne egy értékalapú csatorna, az M1-nek pedig a nézők odacsalogatása lenne a célkitűzése.