Vállalkozás Medvegy Gábor 2024. október. 21. 17:16

Spanyol acélvállalat venné meg a vonatgyárat, amelyik kikosarazta a magyar érdeklődőt

A nemzetbiztonsági kockázatnak ítélt Ganz-MaVag konzorcium helyett jobban örülne a spanyol kormány a baszk iparvállalatnak.

A Talgo spanyol vonatgyártó hétfőn megerősítette, hogy tárgyal a Sidenor baszkföldi acélvállalattal, amely megvásárolná a részvényeit, vagy azok egy részét – írja a Reuters.

A Talgót korábban a magyar Ganz-MaVag konzorcium akarta megszerezni, de a spanyol kormány nem engedélyezte a befektetést arra hivatkozva, hogy az nemzetbiztonsági kockázatot jelent, tekintve a magyar kormány szoros kapcsolatát Oroszországgal. Az elutasítást követően a nemzetgazdasági miniszter jelentős tőkét vont ki az állami „nagybevásárlásokat” intéző Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.-ből.

A Sidenor – amely több észak-spanyolországi acélművet üzemeltet – már múlt héten tájékoztatta ajánlatáról a nagysebességű vasúti járműveket gyártó céget, a bejelentés hatására 6,7 százalékkal emelkedett a részvényeinek árfolyama. Carlos Cuerpo spanyol gazdasági miniszter múlt csütörtökön azt mondta, hogy a kormány támogatná, hogy egy spanyol iparvállalat szerezze meg a stratégiai fontosságú vonatgyártót.

A Fidesz és Moszkva szerelemgyerekének mutattak ajtót Madridban: a nagy Talgo-biznisz bukása

A spanyol kormány nemzetbiztonsági okokra hivatkozva – egy olyan jogszabály alapján, amilyen Magyarországon is létezik – nem engedi be a Magyar Vagont a Talgo vonatgyártóba. Az aggályok megalapozottak, a vállalatcsoport Fidesz-függése nyilvánvaló, orosz kapcsolata lehetséges, tulajdonosi hátterét magántőkealap homálya fedi.

A Talgo felvásárlására létrehozott projektcégbe a magyar állam a Corvinus Zrt.-n keresztül szállt be kisebbségi tulajdonosként, ám a fő tulajdonos MaVag-csoport tulajdonosi háttere nem transzparens. Olyannyira nem, hogy a projektcég MaVag Europe igazgatósági elnöke, Bacsa György a Financial Timesnak az ügylet kútba esését követően adott interjúban sem volt hajlandó megnevezni a végső tulajdonosokat. Azt hangoztatva, hogy a teljes tulajdonosi listát elküldték a spanyol hatóságoknak.

A MaVag-csoportot alkotó cégháló bonyolult, az egyik fő tulajdonos a Habony Árpád köréhez sorolt Tombor András, a másik a Molhoz, illetve Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető Solva II. magántőkealap. Hiába fedte fel a végső tulajdonosait a spanyoloknak a MaVag Europe, ez a jövőre nézve semmit sem garantál, hiszen a magántőkealapok átláthatatlanok. Hivatalosan csak annyit lehet tudni róluk, mely alapkezelő kezeli őket – leginkább ebből lehet arra következtetni, kinek a vagyona van bennük, de ez nem szükségszerű. Bacsa György nem mellesleg a Mol ügyvezető igazgatója.