Brüsszel szeretné meghosszabbítani az ukrán és moldovai kamionosok lehetőségét az engedély nélküli belépésre az uniós piacra, de néhány tagállam ezt kifogásolja. Emiatt harc lehet – írja az általában jól értesült brüsszeli Politico.
Az ukrán kamionosok akadálytalanul léphetnek be az Európai Unió területére, de itt nem vállalhatnak fuvart. Magyarországon, Lengyelországban, Romániában és Szlovákiában viszont azt állítják a kamionos vállalkozók, hogy az ukrán vetélytársak nem tartják be a szabályt: áraikkal alámennek az uniós elvárásoknak, miközben vígan vállalnak fuvarozást az Unión belül is. Emiatt több tiltakozó akció is volt a határokon.
„Kezdetben az volt az elképzelés, hogy segítsük Ukrajnát abban, hogy olcsón eljuttathassa áruit az uniós piacokra, de az új szabályok már nem erre mutatnak. Az történik, hogy az ukrán kamionosok fuvarozást vállalnak az Európai Unión belül, méghozzá olyan alacsony árakon, amelyeket mi már nem tudunk kigazdálkodni” – panaszkodik a lengyel kamionos szövetség elnöke. Jan Buczek emlékeztet arra, hogy eredetileg 2022 júniusában azért írta alá az egyezményt Brüsszel az ukrán kamionosokkal, hogy segítse a háborúban álló országot, amelynek a kikötőit az orosz haditengerészet lezárta a Fekete-tengeren. Az egyezmény június végén jár le, és Brüsszel azt szeretné, hogyha legalább 2025 végéig meghosszabbítanák.
„Ezzel a javaslattal néhány keleti uniós tagállamnak vannak problémái, de a nagy többség támogatja a hosszabbítást” – nyilatkozta egy magát megnevezni nem kívánó brüsszeli hivatalnok. Jelenleg a Tanácsnak kellene megadnia a felhatalmazást az Európai Bizottságnak a hosszabbításhoz. Kérdés, hogy az érintett tagállamok – köztük Magyarország – fellépnek-e ebben az ügyben.
A Bizottság néhány kiegészítést beleírt a meghosszabbításra váró egyezménybe, hogy leszerelje a várható tiltakozást. A csalások ellen ezentúl ki kellene tölteni egy dokumentumot a határátkelőkön, illetve fel is lehet függeszteni az egyezmény hatályát, ha valamilyen nagy zavar keletkezik.
Kemény érdekellentét Varsó és Kijev között
Magyarország kivételével a tagállamok támogatják Ukrajnát, de belpolitikai gondot okoz a keleti határ menti országokban, hogy a hazai kamionosok tiltakoznak az ukrán konkurencia miatt.
Erről így nyilatkozott Donald Tusk lengyel miniszterelnök: „Politikai pályafutásom legszomorúbb pillanatai azok, amikor keményen kell fellépnem ukrán barátaimmal szemben olyan ügyekben, mint a gabonaexport vagy a kamionos probléma. Mint lengyel kormányfőnek meg kell védeném a lengyel érdekeket, ezért nagyon sok időmet veszi el, hogy valamiféle megoldást találjak ezekre a problémákra.”
Az ukrán gabona exportját az Európai Unióba meg is szigorították, miután Lengyelország és Franciaország interveniált ebben az ügyben – írja a Politico.
Mi lesz a kamionosokkal?
„Moldovával nincs gondunk, de Ukrajna esetében vannak problémák. Még nem tudjuk, hogy mi lesz az álláspontunk“ – mondta Lengyelország uniós képviseletének szóvivője.
Mit mond Szlovákia? „Mi kezdettől fogva támogatjuk Ukrajnát az orosz agresszió elleni harcban. A kamionos egyezmény végrehajtása során kiderült, hogy mind a szlovák vállalkozók, mind pedig az ellenőrző hatóság problémákba ütközött, mert nem megfelelő az ellenőrzés” – fogalmazta meg Pozsony álláspontját Szlovákia uniós képviseletének szóvivője, aki azt sürgeti, hogy az egyezmény kerek perec mondja ki: ukrán kamionosok nem vállalhatnak fuvart az Európai Unión belül, ha a célország nem Ukrajna.
Mit mond az európai szakszervezet?
„Fontos, hogy fenntartsuk a szolidaritás útjait, de a kamionos szektor rendkívüli mértékben diszfunkcionális. Ukrajna számára létfontosságú a kamionos szállítás, amely ugyanakkor gondot okoz egy ágazatnak, mely amúgy is nehéz helyzetbe jutott“ – fogalmaz az európai közlekedési szakszervezet.
Lengyelországban a kamionosok egyáltalán nem bíznak az új egyezményben sem, ezért azt követelik, hogy álljon helyre a régi, háború előtti állapot, amikor minden kamionnak engedélyt kellett kérnie az Európai Unió határán a fuvarozáshoz.
„Vagy visszatérünk az engedélyezési rendszerhez, vagy meghalunk a piacon, mert az ukrán konkurencia annyira lenyomja az árakat” – hangsúlyozza a lengyel kamionos szövetség elnöke, aki hozzáteszi: „Jelenleg az a helyzet, hogy szinte naponta mennek csődbe kamionos cégek Lengyelországban.”