Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

A kormányközeli Magyar Vagon és az állam közös cége, a MaVag Europe elindította a spanyol Talgo vonatgyártó tőzsdei felvásárlásának folyamatát. Az ügylethez a spanyol kormány engedélye is kellene, ám Madridnak nem tetszik az oroszbarát Orbán-kormány.

A Ganz-MaVag Europe bejelentette a spanyol tőzsdefelügyeletnek, hogy felvásárolná a Talgo vonatgyártó részvényeinek 100 százalékát – írja a Reuters. A magyar vállalat a Talgo igazgatótanácsát is tájékoztatta a felvásárlási szándékáról.

A cég igazgatótanácsa még vizsgálja az ajánlatot, előzetesen barátságosnak és a részvényesek számára kedvezőnek minősítik

– a MaVag 5 eurót adna egy részvényért, azok tőzsdei árfolyama jelenleg 4 euró fölött mozog. Az ajánlatban a MaVag vállalja, hogy az esetleges felvásárlás után a Talgót nem vezeti ki a tőzsdéről, megtartja a spanyol központot, és nem tervez leépítést.

Mivel a Talgo Spanyolországban méretéből fakadóan stratégiai jelentőségű vállalatnak minősül, az ügylethez a kormány jóváhagyására is szükség lesz. Úgy tűnik, Madrid ezt nem kívánja megadni, a spanyol közlekedési miniszter, Óscar Puente egy konferencián azt nyilatkozta, kormány „mindent meg fog tenni”, hogy megakadályozza a MaVag felvásárlási kísérletét. Azt már korábban is lehetett tudni, hogy

a spanyol kormány nem szimpatizál az illiberális, kvázi szélsőjobboldali Orbán-kormánnyal, és különösen aggasztja őket a magyar kormány oroszbarátsága.

Az állam február elején szállt be

Márpedig a Talgót felvásárolni hivatott MaVag Europe tulajdonosa 45 százalékban a magyar állam. Legalábbis február eleje óta. A magyar állam vagyonkezelő cége, a Corvinus Zrt. ekkor szerzett 45 százalékos részesedést.

A projektcég,

a Ganz-MaVag Europe Zrt. létesítő okiratát február 5-ei dátummal frissítették,

a dokumentum tanúsága szerint a cég alaptőkéje 15 ezer euró, amely 15 ezer darab egyeurós részvényből áll. 6750 darab részvény tulajdonosa a Corvinus, 8250 darabé pedig a Ganz-MaVag Holding Kft., vagyis a tulajdoni arányok megoszlása 45-55 százalék. A projektcéget decemberben gründolták, ekkor még egyedüli tulajdonosa (a 15 ezer darab egyeurós részvény egyedüli birtokosa) a Magyar Vagon-csoporthoz tartozó Ganz-MaVag Holding volt.

Igazi NER-projekt

Mondjuk a magyar állam beszállása előtt sem volt kérdéses – legalábbis Magyarországról nézve – a Magyar Vagon-csoport kormányzati kötődése. A Magyar Vagont korábban a kormány állami vagyonelemekkel hizlalta fel: 2023 végén adta el neki a MÁV Vagon Kft. (vagyis a Szolnoki Járműjavító) 75 százalékát. A Dunakeszi Járműjavítót (DJJ) már 2020 közepén eladta az államvasút a Magyar Vagonnak.

A Magyar Vagon legnagyobb biznisze az egyiptomi vasúttársaság 1350 kocsiból álló, egymilliárd eurós megrendelése. Az egyiptomi megrendelés eredetileg orosz–magyar kooperáció volt, tipikus NER-konstrukcióban. A finanszírozást az orosz és a magyar állami eximbankok biztosították Kairónak, a gyártásban a Transzmasholding (TMH) tveri gyára és a DJJ vett részt. Utóbbit még előbb megvásárolta a TMH magyarországi leányvállalata, amelyben részesedést kapott a Magyar Vagon – ekkor még Szalay-Bobrovniczky Kristóf tulajdonában. A Magyar Vagon-csoport főtulajdonosa jelenleg a Solva II. magántőkealap. Nem tudni, az alapban kinek a pénze van. Ami biztos: a magántőkealapot a Mol-vezér Hernádi Zsolt befektetésialap-kezelője kezeli.

Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.