A katódgyár építése ellen alakult civil szervezet szerint a beruházó BAMO Kft. részéről nem történt érdemi egyeztetés a lakossággal.
Decemberben kezdik el az ácsi katódgyár számára felvásárolt 41,5 hektáros terület tereprendezését, írja a Népszava. Négy hektáron cölöpöznek, amelyek átmérője 60-80 centiméter lesz és 7-20 méter mélyre verik le őket, derül ki a Komárom-Esztergom megyei kormányhivatal által kiadott november 3-i határozatból.
Lipka Zoltán, a Kiáll(t)unk Ácsért nevű civil szervezet alapítója a lapnak azt nyilatkozta, hogy az építésről szóló októberi közmeghallgatáson még szó sem volt cölöpözésről, csak próbafúrásokról. Akkor a kínai cég képviselői úgy tájékoztatták a nyilvánosságot, hogy a gyár még tervezési fázisban van. A szervezet benyújtott egy közérdekű adatigénylést az önkormányzatnak a településre tervezett munkásszállóhoz eladandó ingatlan miatt is, de nem kaptak érdemi választ.
Az 520 milliárdos beruházást a BAMO Kft. végzi, a magyar leányvállalat közkapcsolati igazgatója, Fülöp Ferenc augusztusban azt nyilatkozta, hogy a gyár tervezése már zajlik Kínában, csak a helyszíni adaptáción dolgoznak. Az üzemszerű termelést 2026-ra tervezik.
"Napi 300 tonna katódról beszélünk, és az útjaink már így sem bírják" - videóriport Ácsról
Dühös minifórum az utcán, lemondások a közgyűlésben, titkolózás utáni magyarázkodás a legújabb és egyik legnagyobb hazai akkumulátoripari beruházás, az ácsi katódgyár bejelentése nyomán. Mit épül majd a város határába? Mitől tartanak a helyiek? Milyen haszna lesz a városnak? És vajon ki az a régi ismerős, akinek bizonyára csurran-cseppen majd valami az üzletből?
A portál kérdésére a BAMO Technology Hungary Kft. azt válaszolta, hogy a cölöpözés valójában a csarnoképület alapozásának előkészítése, ez pedig még nem kezdődött meg. A teljes építési engedélyt jövő márciusban kaphatják meg, ehhez pedig még számos hatástanulmány szükséges. A további részletes tervezés még zajlik, alapkoncepciót készített a megbízott cég, de még néhány hónapot igénybe vesz a folyamat. Válaszukban hangsúlyozták, céljük az önkormányzattal és a lakossággal való együttműködés, utóbbi számára kérdőívet is készítettek.
A BAMO azt is hozzátette, hogy az alkalmazottaknak épülő negyedről még nem tárgyaltak az önkormányzattal, jövő tavaszra tervezik, a beruházáshoz pedig uniós támogatást is igényelnének. A civilek szerint azonban három kérdés vonatkozik a katódgyárra a kérdőívben és mindegyik erősen manipulatív, valamint anonim módon tölthető ki, és a nem létező e-mail címek válaszát is fogadja.
Évi 100 ezer tonna katódpor, egy terawattórányi áram, lakótelep a dolgozóknak - elmondták, milyen gyárat terveznek a kínaiak Ácsra
Évi egy terawattnyi energiát felhasználva termelne 900 dolgozó évi 100 ezer tonna katódport az Ács mellé tervezett kínai hátterű katódgyárban. A Bamo Technology vezetése a Magyarországon megjelenő kínai akkumulátoripari szereplők közül elsőként állt ki újságírók elé, hogy részletezze a sok indulatot kiváltó, több mint 530 milliárd forintos beruházást.
Az említett októberi közmeghallgatáson a cégvezetők azt is kiemelték, hogy az akkumulátor- és a katódgyár teljesen különböző technológia, mások a felhasznált anyagok is. Az igazgató szerint az utóbbi készítéséhez nincs szükség veszélyes anyaghoz. Az ehhez használt NMC nevű anyag az iváncsai akkumulátorgyárhoz kiadott környezethasználati engedély szerint mérgező és rákkeltő, használatakor speciális védőruha szükséges.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.