A világ tíz legértékesebb márkája közül nyolc amerikai, a lista elejére idén sem lehetett 100 milliárd dollár alatti márkaértékkel bekerülni.
Immár második éve az Apple vezeti a legértékesebb világmárkák listáját – közölte a Kantar Millward Brown médiapiaci kutatóvállalat.
Bár a legértékesebb márkák jelentős részét alkotó technológiai részvények árfolyamát – és így márkaértéküket is – megtépázták az elmúlt év tőzsdei folyamatai, az első tízbe idén sem lehetett 100 milliárd dollár alatti márkaértékkel bekerülni. A 100 legértékesebb márka összértéke 6900 milliárd dollár, 20 százalékkal, vagyis 1700 milliárd dollárral érnek kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt, ám a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szinthez képest mégis 47 százalékkal nőtt az értékük.
Az Apple értéke a tavaly év végi adatok alapján 880,455 milliárd dollár, ami a pandémia előtti szinthez képest 185 százalékos növekedés, de elmarad az egy évvel korábbi 947,062 milliárd dollártól.
A második helyezett a Google a 2021-es 819,573 milliárd dollár után tavaly 578 milliárd dollárt tudott felmutatni, ami 87 százalékos értékemelkedés 2019-hez képest, míg a harmadik Microsoft 99 százalékkal 502 milliárd dollárra növelte márkaértékét a járvány előtti évhez képest. A 2019-es első, az Amazon mára már csak a negyedik helyet tudta megszerezni 468,7 milliárd dolláros értékével, pedig ez is 48,6 százalékkal haladja meg az akkori értéket.
A nem technológiai cégek közül a McDonald’s a legértékesebb, az ötödik helyre került 191,109 milliárddal, majd az ugyancsak amerikai Visa 169,092 milliárddal. Az első tízben ott van még a kínai Tencent (141,020 milliárd), a francia Louis Vuitton (124,822), az amerikai MasterCard (110,631) és a Coca-Cola (106,109), amely az idei trendekkel szemben is erősödni tudott, és visszatért a top tízbe.
Továbbra is az egyesült államokbeli cégek túlsúlya jellemzi a márkaértéklistát: a 10 legértékesebb márkából 8 onnan származik. 2019-ben is ugyanez volt az arány, akkor a francia Louis Vuitton helyett a kínai Alibaba szerepelt még az első tíz között.
A közlemény idézte Martin Guerrieriát, a Kantar BrandZ vezetőjét, aki azt elmondta: az idei eredmények az összesített márkaértékben kimutatott visszaesés ellenére valójában a márkák hosszú távú növekedési trendjének folytatását mutatják, amely elkezdődött a 2008-as globális pénzügyi válságot követően, és egészen a járvány kezdetéig tartott. Azok a márkák, amelyek folyamatosan erős fogyasztói kapcsolatok kialakításába fektetnek be, most sokkal jobb helyzetben vannak a jelenlegi gyorsan változó körülmények között, és nagyobb fokú ellenálló képességet biztosítanak a részvényeseknek.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.