A fapadost amiatt büntették meg, mert egy az egyben ráterhelte utasai egy részére a tavaly nyáron kirótt extraprofitadót. A bíróság most a Ryanairnek adott igazat, amikor kimondta: az adó alanya valóban a légitársaság.
Közleményben üdvözölte a Ryanair, hogy a Fővárosi Törvényszék megsemmisítette a légitársaságra még tavaly augusztusban kiszabott 736 ezer eurós bírságot. A forintban 300 milliós büntetést a fogyasztóvédelmi hatóság szabta ki a Ryanairre, miután az deklarálta, hogy a 2022 júliusától légi utasonként 10 eurós különadót egy az egyben hozzácsapták a jegyeik árához.
A Ryanair emlékeztet: egy olyan időszakban kaptak büntetést, amikor a Covid következményeként még masszívan veszteséges volt a társaság. (Amely azóta már rekordnyereségről számolt be.) A Ryanair közleménye szerint az „abszurd és politikailag motivált bírság" megsemmisítése megerősíti azt, hogy a társaságnak joga van ahhoz, hogy szabadon határozza meg jegyeinek árát.
Emlékezetes, hogy a Ryanair azon jegyek esetében kérte el a távolságtól függő különadó összegét utasaitól, amelyeket az adó kiszabása előtt, de már a hatályba léptetés utáni időszakra váltottak meg. A légitársaság levélben jelezte az utasoknak, hogy számlájukról ezt az összeget is leemelik, ha pedig ezzel nem értenek egyet, akkor elállhatnak a vásárlástól, egyéb költségek nélkül visszakapják a jegy árát.
Az ügyben már akkor, tavaly júniusban élénk vita alakult ki: miután a kormánypárti Magyar Nemzet azt állította, hogy az utasok 60 százaléka visszalépett, a Ryanair azt közölte, ezt kitaláció, mindössze három százalék kérte vissza a jegyek árát.
Ez azonban csak a legszalonképesebb eleme volt az ír légitársaság és a magyar kormány vitájának. Akkor Michael O'Leary, a társaság szabad szájú vezérigazgatója a hvg.hu-nak adott interjúban idiótának nevezte az adót és annak kitalálóját, Nagy Mártont is. Ez sem volt azonban elég: a légitársaság újabb levélben tájékoztatta utasait is a miniszter elmeállapotáról.
A kormány innentől becsületbeli ügynek tekintette a Ryanair megbüntetését, ami nem is váratott sokáig magára: a fogyasztóvédelemért is felelős fővárosi kormányhivatal még augusztusban szabott ki 300 milliós bírságot rá.
O'Leary már akkor jelezte, a társaság kész akár az Európai Bíróságig elvinni az ügyet, mondván az uniós szabályozás szerint a légitársaságoknak jogukban áll szabadon megszabni tarifáikat. Az ügyben eddig két határozat született: előbb a Fővárosi Törvényszék, majd áprilisban első fokon a Fővárosi Ítélőtábla is elutasította a Ryanair keresetét, amely arra vonatkozott, hogy amíg fellebbezése ügyében nem születik döntés, ne kelljen neki befizetnie a bírságot.
Most azonban magában a keresetben született döntés, és a Ryanair javára: Szabó József, a Fővárosi Törvényszék szóvivője a hvg.hu érdeklődésére megerősítette, hogy a törvényszék jogerősen megsemmisítette a cégre kiszabott fogyasztóvédelmi bírságot kiszabó határozatot. Mint elmondta, az ítélet indoklásában két fontos elem szerepel. Az egyik az, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság eljárása során bizonyos szabályokat nem tartottak be. Ez azonban nem lett volna önmagában nem lett volna elég a határozat megsemmisítéséhez. Ennél lényegibb kérdés volt, hogy a Kormányhivatal a bírság kiszabását azzal indokolta, a Ryanair nem jogosult a légi utazásokra terhelt adó továbbítására, mert annak alanya a rendelet szerint nem a légitársaság, hanem a földi kiszolgálást végző cég. A bíróság ezzel szemben ítéletében azt állapította meg, hogy
a légitársaság az adó alanya, ezért joggal közölhette ezt utasaival, vagyis - a fogyasztóvédelmi hatóság határozatával szemben - nem tévesztette meg őket.
A döntés értelmében tehát a 300 milliós bírságot a Ryanairnek nem kell megfizetnie.