Az üzemanyag-árstop áttételes hatása pedig, úgy tűnik, az lesz, hogy két év múlva drasztikusan be fognak szűkülni a biztonsági készleteink. De jövőre még nőnek, bár arra az ársapkának még pont nem volt érdemben hatása.
Csütörtökön derült ki, hogy a Mol jövő héttől átmenetileg, de határozatlan időre leállítja a vele szerződésben álló független benzinkutak üzemanyag-ellátását. Bár az olajtársaság már hosszú hónapok óta a vállalásaitól jelentősen elmaradó naftamennyiséget tudott csak a fehér kutakra juttatni, a mostani stop teljes. A kis benzinkutasok a stratégiai készlet felszabadítását kérték a krízis ellensúlyozására, miközben a drasztikus lépés okai között a Mol említette azt is, hogy novembertől fogva ők is beszálltak a nyáron felszabadított stratégiai olajkészletek visszapótlásába. A készletek felszabadítására épp azért volt szükség, mert nagykarbantartás miatt le kellett állítani a társaság Dunai Finomítóját.
A leállás első üteme még tavasszal lett volna esedékes, ezt végül július végén lépték meg, miután már tényleg halaszthatatlanná vált. A kormány ekkor, a kieső finomítói kapacitások ellensúlyozására 184 millió liter gázolajat szabadított fel az ország biztonsági készleteiből. Ebből első körben 169,5 millió litert vettek meg a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség tagvállalatai - nem volt nagy taposás az áruért, a 24 cég közül csak 9 vásárolt, feltehetőleg azért, mert az üzemanyag a hazai fogyasztók java részének még mindig árstopolt, tehát csak bukni lehet az értékesítésén.
Árokszélen hagyott kisbenzinkutak, áruhiány, uniós eljárás: egy éve döglődik a benzinárstop
A Mol nem szállít üzemanyagot a kisbenzinkutak egy részének - erősítette meg csütörtök este az olajmulti. Mivel jelenleg Magyarországon a Mol az egyetlen nagykereskedő, ez azt jelenti, az érintett töltőállomások üzemanyagellátás nélkül maradnak. A Mol az árstopok miatt megugrott kereslettel, a stratégiai készletek visszapótlási kötelezettségével, a százhalombattai finomító karbantartásával, illetve a Barátság kőolajvezetéknek a leállása utáni csökkentett kapacitású működésével indokolta a döntést, amelyet hetente fognak felülvizsgálni.
Félmillió litert el se vittek
A fennmaradó 14,5 millió liter naftát az MSZKSZ még augusztusban ismét felajánlotta, de már csak az első körben vásároló tagcégeknek - közülük öten éltek a lehetőséggel a második alkalommal is, közölte most lapunkkal a szövetség. Félmillió liter gázolajat második nekifutásra sem tudtak eladni. A megvásárolt gázolajat a társaságok legkésőbb szeptember 15-ig elszállították a szövetségi telephelyről - erre a felszabadításról szóló kormányrendelet kötelezte őket - a megmaradt mennyiséget pedig az MSZKSZ másnap visszavásárolta. Szóval a Mol-finomító leállása miatt piacra dobott üzemanyagból "csak" 183,5 millió liter visszapótlásáról kell most gondoskodni.
Soha nem zuhant még akkorát az ország biztonsági üzemanyag-tartalékának szintje, mint most
Harminc évvel ezelőtt kezdtük meg a stratégiai készletek felhalmozását, és a bespájzolt olaj- és olajtermékünk legalább 90 napra elegendő szinten van már 1998 óta. Ennek a szintnek néha kicsit alámentünk, de sohasem annyira, mint idén augusztusban, amikor a kormány az üzemanyaghiány megelőzése érdekében nagyon komoly mennyiségű gázolajat szabadított fel.
Ennek veselkedett neki nemrég első fecskeként a Mol. Az MSZKSZ még szeptember 21-én írta ki az első, visszapótlásról szóló pályázatát, ezt nyerte meg az olajtársaság. Ennek értelmében 47,8 millió liter gázolajat kell visszatölteniük a tartályokba, ám ennek kezdetét illetően az MSZKSZ közlése ellentmond a Molénak. Az olajtársaság, mint említettük, azt közölte, hogy novembertől már visszapótol, a készletező szövetség pályázata viszont "2022. decemberi" visszapótlásról szól.
Az MSZKSZ 2022. november 9-én írta ki az újabb pályázatot, ez további 135,5 millió liter gázolaj beszerzéséről szól. Ezen pályázatra benyújtott ajánlatok értékelése, elbírálása 2022. december elején esedékes. A Mol által vállalt visszapótlási mennyiség és a második körben kiosztott mennyiség egyébként együtt nem éri el a nyáron eladott üzemanyag mennyiségét, a kettő együtt csak 183,3 millió liter, 200 ezer literrel kevesebb, mint amit szeptember közepéig a depóból elszállítottak.
A DuFi leállása előtt is volt egy nagyobb készletfelszabadításunk, szintén nyáron, amikor baleset történt az OMV schwechati finomítójában. Akkor 40,6 millió litert adtunk el az osztrák vállalatnak, azzal, hogy év végéig kötelesek visszaadni. Érdeklődésünkre az MSZKSZ közölte, hogy ennek a visszapótlása már augusztusban megkezdődött, csütörtökig ennek 45 százalékát, 18,2 millió litert vissza is szállítottak. Ennek ugyanakkor nincs hatása a független kutak ellátására, hiszen azokkal nem az OMV, hanem a Mol áll szerződésben.
Az árstopról majd jövőre
A biztonsági készletek szintjét EU-s szabály írja elő, ennek értelmében mindig legalább 90 napnyi nettó importtal megegyező mennyiségű olajat és olajterméket kell bespájzolni. Az aktuális minimumot a megelőző évi adatokból számolják ki, vagyis, ha egy évben kevesebb volt a behozatal, akkor abból kiindulva a következő évre kisebb biztonsági tartalékot táraznak be. Az MSZKSZ a 2022. július 1-2023. június 30-ig tartó időintervallumra a biztonsági készlet minimális szintjét tehát a 2021. évi nettó kőolaj- és kőolajtermék-import mennyiségek figyelembevételével határozza meg. A minimális szint meghatározása már meg is történt, ez 1304 kőolajegyenértéknek felel meg, ami 6 százalékkal magasabb az előző évi 1230 kőolajegyenértékes mennyiségénél.
Árokszélen hagyott kisbenzinkutak, áruhiány, uniós eljárás: egy éve döglődik a benzinárstop
A Mol nem szállít üzemanyagot a kisbenzinkutak egy részének - erősítette meg csütörtök este az olajmulti. Mivel jelenleg Magyarországon a Mol az egyetlen nagykereskedő, ez azt jelenti, az érintett töltőállomások üzemanyagellátás nélkül maradnak. A Mol az árstopok miatt megugrott kereslettel, a stratégiai készletek visszapótlási kötelezettségével, a százhalombattai finomító karbantartásával, illetve a Barátság kőolajvezetéknek a leállása utáni csökkentett kapacitású működésével indokolta a döntést, amelyet hetente fognak felülvizsgálni.
A tavaly november 15-én bevezetett üzemanyagár-stop miatt elkezdtünk nyakló nélkül tankolni - és amíg lehetett, így tettek a szomszédos országokból hozzánk beugró benzinturisták is. Az árstop fő hatása a fogyasztás felpörgetése mellett az volt, hogy - miután kiterjesztették a nagykereskedelmi árakra is, így a behozatal veszteségessé vált - elűzte az országból az importőrök java részét. Ezért szakadt a Mol nyakába új ügyfélként rengeteg független kút, ennyi vásárló ellátására viszont nem voltak berendezkedve, ahogy az az egyre csökkenő ellátásukból és az ellátás mostani, teljes leállításából is látszik.
Az árstop hatásai az MSZKSZ szerint jellemzően idén jelentkeztek, így azok majd a 2023. július 1.-2024. június 30-ig terjedő időszakra vonatkozó készletképzési kötelezettséget fogják befolyásolni. Ha tehát abból indulunk ki, hogy idén eltűnt az üzemanyag-importunk java része, és a készletek szintjét a megelőző évi import alapján számolják ki, az azt kell, jelentse, hogy az árstop miatt a 2023-2024-es biztonsági készleteink drasztikusan be fognak szűkülni.