1,37 milliárd eurós profitnak örülhet az ír fapados légitársaság.
Közzétette üzleti éve első felének összesített eredményeit a Ryanair, és a számok azt mutatják, hogy az ír fapados légitársaság a nehéz 2022 ellenére is kirobbanó formában van.
Beszámolójuk szerint a szeptember 30-ával zárult hat hónapjukban az egy évvel korábbihoz képest 207 százalékkal nőtt a bevételük, 2,15 milliárd euróról 6,62 milliárdra. Mindeközben nőttek az üzemi ráfordítások is, 2,20 milliárd euróról 4,98 milliárdra, viszont így is összejött egy 1,37 milliárd eurós profit, ami még a koronavírus előtti időszak utolsó féléves eredményét, az 1,15 milliárd eurót is túlütötte. Vagyis a Ryanair idén kigyógyult a Covidból.
A száguldást elsősorban a nagy második negyedéves utasforgalommal, a megbízható működéssel és a robusztus nyári jegyárakkal magyarázzák – utóbbiak 14 százalékkal magasabbak voltak, mint a pandémia előttiek. A tavaly szeptember 30-ával zárult időszakban csak 39,1 millió ügyfelük volt, ez 143 százalékos erősödéssel 95,1 millióra ugrott, a repülőgépeik feltöltöttsége pedig 79 százalékosról 94 százalékosra javult.
Idén 15 új bázist nyitottak, és 770 új útvonalat indítottak, a nettó tartozásukat pedig 1,45 milliárd euróról félmilliárd eurósra faragták le. Idén nyáron 73 új, „Gamechangernek” nevezett Boeing 737-es repülőgéppel szállítottak utasokat. Ezek a beszámoló szerint 4 százalékkal több ülőhelyet kínálnak, de 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek, és a zajszennyezésük is 40 százalékkal alacsonyabb, mint a játékot nem megváltoztató társaiké.
A beszámoló kiemeli, hogy a Ryanair már második éve partnerek a Trinity College-dzsel, ahol egy kutatócsoport a fenntartható repülőgép-üzemanyagok fejlesztésén dolgozik. Az eddigiekben az amszterdami Schipol reptérről induló járataik harmadát már 40 százalékban fenntartható üzemanyaggal töltötték fel, szeptemberben pedig hosszú távú szerződést kötöttek az OMV-vel, így a jövőben az osztrák, német és kelet-közép-európai reptereken is elkezdenek fenntartható naftát tölteni a gépeikbe. Az üzleti eredményben azonban vélhetően többet nyomott a latban, hogy a társaság a felhasznált üzemanyag jelentős részét korábban lekötött - vagyis versenytársainál alacsonyabb áron – tudta beszerezni.
A Covid miatt a közlemény szerint senkit se küldtek el, viszont csökkentették a fizetéseket. A fizetés-visszaépítést az eggyel ezelőtti megállapodás szerint jövő áprilisra kellett volna rendezni, de ezt is sikerült decemberre előrehozniuk.
Kiemelik, hogy az oroszok ukrajnai inváziója nagyban csökkentette a tavaszi forgalmukat, így a szokásos húsvéti nyüzsgés elmaradt – ezt sikerült az év folyamán később pótolniuk. A helyfoglalások az október-decemberi időszakban is erősek maradtak. A jövő nekik is bizonytalan, de óvatosan 166,5 millióról 168 millióra emelik a 2023-as pénzügyi évre várt utasszámukat – ez 13 százalékkal lenne magasabb, mint a Covid előtti időszaké.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.