A közlekedési államtitkár új mávos utastájékoztatási rendszert ígért, az 5-ös metró alagútja szerinte 18 év múlva sem lesz meg, egyes elővárosi vonatokon pedig kevesebb kocsival közlekednek a járatok a spórolás jegyében.
Idén 130–140 milliárd forint lehet a MÁV többletköltsége az energiaárak növekedése miatt – derült ki abból az interjúból, amit Vitézy Dávid közlekedési államtitkár adott a Telexnek. Vitézy szerint ezt nem tudnák kigazdálkodni, ugyanakkor nem készülnek járatcsökkentésekre, spórolni próbálnak. Emiatt leállították a MÁV-Volán-csoport új cégautós lízingszerződését is és felére csökkentik a vasúttársaság cégautó-flottáját.
Máshol is költséget takarítanak meg, a budapesti elővárosi vonalon például kevesebb kocsival közlekednek a járatok. Az államtitkár szerint az utasoknak még így is lesz ülőhelye, zsúfoltságot nem fognak tapasztalni, mert olyan időszakokban lépték ezt meg, amikor az utasforgalom megengedi. A mozdonyvezetőket is érinteni fogja a megtakarítás, elkezdik mérni az áramfogyasztást, majd ha látják a számokat, oktatni fogják a mozdonyvezetőket arra, hogyan tudnak energiahatékonyan vezetni.
Vitézy új utastájékoztatási rendszert is ígért. Azt mondta, decembertől lesz egy új, fődiszpécser a MÁV-nál, akinek az lesz a dolga, hogy összefogja a tájékoztatást, amit ma az egyes állomásokon ülő emberek végeznek a központtól sokszor függetlenül és percre kész információk nélkül. „Dolgozunk már azon is, hogy ha vesz valaki a MÁV-appban egy jegyet Szolnokon a Nyíregyházára menő Intercityre, és a vonat nem jön, akkor küldjünk értesítést a mobiltelefonra, hogy gond van, legalább az alapinformáció meglegyen, tudja az utas, mire lehet számítani” – tette hozzá.
Szóba került az M5-metró is. Vitézy szerint, ha az uniós források meglesznek és a HÉV-ek fejlesztése a külső szakaszon be tud fejeződni a 2026-os határidőig, akkor az 5-ös metró néven emlegetett rendszer legelső szakaszai elkészülhetnek az ígért 10 éven belül. Ugyanakkor azt is elmondta, hogy az 5-ös metró hosszú távú koncepciója az, hogy a szentendrei HÉV-et és a csepeli-ráckevei HÉV-et összekötik a város alatt. „Ennek a teljes belvárosi alagútja nemhogy 8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz, de ezt két éve sem gondoltam másként. Ettől még úgy kell tervezni ma, hogy 20 vagy 30 év múlva reális fejlesztések lehetőségét biztosítsuk” – mondta.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.