A közlekedésért felelős államtitkár azt írta, látják a problémákat és dolgoznak a megoldásukon.
„Ha az ország egyik legforgalmasabb vasúti fővonalát órákra le kell zárni, az sosem lesz fájdalommentes, mindig lesz bizonytalanság, várakozás, bosszankodás. De egy ekkora rendszerben azonnal képesnek kell lennünk arra, hogy megszervezzük az utasok tájékoztatását, az autóbuszos pótlást és legalább a vonatok közlekedését azokon a szakaszokon, ahol nincs zavar. Ezek közül sajnos tegnap egyik sem sikerült” – írta a közösségi oldalán a közlekedésért felelős államtitkár szombaton.
Vitézy Dávid azután jelentkezett, hogy péntek este több vasútvonalon is káosz alakult ki, a Gárdony és Székesfehérvár közötti szakaszon például több száz utas rekedt a nyílt pályán, mivel megrongálódtak a felsővezetékek és a sínek. A Déli pályaudvar és Kelenföld között ráadásul kiment az áram, ezért több győri, pécsi járatot is töröltek. A Mávinform közlése szerint a székesfehérvári vonalon szombat estig fennakadásokra lehet számítani.
Az államtitkár azt írta: elnézést kér mindenkitől, akit a pénteki és a helyreállítás miatt még a szombati napra is áthúzódó zavar következményei érintettek.
„Nem ez az első ilyen eset a MÁV életében” – ismerte el Vitézy, megjegyezve, hozzátéve, hogy a vasúttársaság elnök-vezérigazgatójával már elkezdték a zavarkezelési folyamatok teljes átvilágítását. Megjegyezte azt is, hogy jövőre a Technológiai és Ipari Minisztérium létrehozza az országos közlekedésszervezőt, amelynek egyik fő feladata lesz az utastájékoztatási és forgalmi folyamatok új alapokra helyezése.
„Azt látjuk, és a tegnapi nap is sajnos ezt bizonyította: alapjaiban kell újjáépíteni a MÁV működési folyamatait az ilyen, fővonalakat érintő nagyobb zavarok esetére” – írta. A probléma szerinte rendszerszintű, ezért újra kell tervezni a teljes folyamatszabályozást, a felelősségi köröket, a működési logikát kell újratervezni és hozzáigazítani a XXI. század technológiai lehetőségeihez és utaselvárásaihoz.
Az elmúlt évek ez irányú fejlesztései messze nem elégségesek szerinte, és bár Budapest elővárosaiban, a Balaton felé és több fővonalon is végre növekedésnek indult az utasszám, „néhány ilyen élmény, mint a tegnap esti, könnyen hosszú időre elveheti a kedvét az utasoknak”.
Vitézy fel ezután felsorolta azokat az intézkedéseket, amelyeknek vis maior esetén végig kell futniuk a MÁV-nál:
- kapjanak értesítést push üzenetben az applikációkban, sms-ben vagy e-mailben azok, akik az érintett vonalra váltottak jegyet, legyen azonnali és folyamatos a vonaton utazók és az állomáson várakozók tájékoztatása.
- legyen legalább a legfőbb csomópontokban olyan segítő személyzet egy órán belül, aki tud tájékoztatást adni, kompetens és van információja.
- azonnal induljon el a buszpótlás szervezése, bevonva a környező
- nagyvárosok buszflottáit is, legyen erre protokoll.
- ahol lehet vonattal járni, ott maradjon fenn a vasúti közlekedés, ne bénuljanak meg teljes országrészek azért, mert a vonatok az akadály elhárítására várva feltorlódnak másutt.
- legyen meg az az informatikai háttér és az információ, amellyel a kalauz, az állomási személyzet és minden utassal találkozó szereplő tudja, mi várható és mi a forgalmi helyzet.
- a vasutas és buszos kollégákat képezzék ki célzottan az ilyen helyzetek kezelésére.
Vitézy szerint mindezek bevezetése „nem egy-két nap, de még csak nem is egy-két hónap munkája lesz”, de látják a problémákat, és tudják, hogy változtatni kell, változtatni is fognak az eddigi gyakorlaton.