A lap öt felvonásban vázolta fel a mostani válság lefutását.
“A legrosszabb még csak most jön” – véli a legnagyobb német gázkereskedő óriás, az Uniper vezérigazgatója. Klaus-Dieter Maubach az energiaárakra utalt ezzel, amelyek emelkedése alapjaiban rázza meg a német gazdaságot. A szakszervezetek ugyanígy mély társadalmi válságtól tartanak. A legnagyobb szakszervezet, a DGB vezetője nemrég interjút adott a Der Spiegelnek, és ebben elmondta: dominóhatás érvényesülhet a gazdaságban, ha a kormány nagyon sürgősen nem tesz valamit ez ellen. “Ez katasztrófa lenne” – hangsúlyozta Yasmin Fahimi.
A tragédiának öt felvonása van – írja a Der Spiegel.
Az első az energiaválság. Az áldozatok azok az ágazatok, ahol nagyon sok energiát használnak fel: papírgyártás, acélipar, műtrágyagyártás.
Jön a második felvonás: az áremeléseket ezek az ágazatok igyekeznek ráterhelni a fogyasztókra: a kis- és közepes vállalkozók számára ez egzisztenciális katasztrófa.
Harmadik felvonás: a cégek árakat emelnek, de a lakosság, amely a megemelt rezsivel küszködik, spórol, csökkenti vásárlásait. Németország háború utáni történelmében még sohasem volt ilyen rossz a fogyasztói hangulat. Vakáció? Vendéglői ebéd? Új bútor? Minden ilyen vásárlást elhalaszt több millió német család. A szakszervezetek kutatóintézete szerint “ az égbe emelkedő rezsi óriási sokkot okoz az egész gazdaságban”.
Ekkor jön a tragédia negyedik és ötödik felvonása: megkezdődnek az elbocsátások, és ez sok család számára tragédiát jelenthet. Megjön a válság.
A második negyedévben a német gazdaság növekedése mindössze 0,1% volt. Minden szakértő meg van győződve arról, hogy a harmadik negyedév mutatója negatív lesz.
Ha Németország háborús recesszióba süllyed, magával ránt minket is
Vannak helyek Európában, ahol nem feltétlenül járna gazdasági zsugorodással az orosz-ukrán háború elhúzódása, de Magyarország nagyon nem ilyen. Nemcsak az orosz energiától függünk túlzottan, de szorosan össze vagyunk gyógyulva a német gazdasággal is, amely még a koronavírust sem tudta kiheverni, és extra borúlátóan tekint a jövőbe.
Meddig tart a válság?
“Évekig elhúzódhat a krízis, ha a kormány nem tudja mérsékelni a negatív tendenciákat. Ez alatt az időszak alatt korábban elképzelhetetlen mértékben csökkenhet a jólét” – vázolja fel a kilátásokat a német kereskedelmi kamara elnöke. Peter Adrian rámutat arra, hogy sok cég örökre eltűnhet. Ez pedig azt jelenti, hogy csökkennek az állam adóbevételei, amelyekből kezelni tudná a válságot.
Putyin gazdasági háborúja Németországot a legsebezhetőbb részén találja el: a földgázárak emelkedése lerombolja a német ipar versenyképességét. Finnország gazdasági minisztere a 2008-as válságra utalt, amikor kijelentette: a gázár emelés olyan, mint a Lehman Brothers bedőlése volt 2008-ban, amely megindította a legutolsó nagy pénzügyi világ válságot.
Be kell zárni a boltot? A német acélipar sokkos állapotban van: ”nem tudjuk, hogy mihez kezdjünk” – mondta az egyik legnagyobb vállalat vezérigazgatója. Alexander Becker cége több mint hatezer embert alkalmaz. Energiafogyasztása akkora, mint 300 ezer német családé. Tavaly az acélgyártó cég rezsi számlája 120 millió euró volt. Jövőre ez 1,2 milliárd euróra nő, ha az energiaárak ilyen magasak maradnak. “Ilyen árak mellett azonnal becsődölnénk” – mondja a vezérigazgató. Ha ki akarnák gazdálkodni a magas energiaköltségeket, akkor 50%-kal emelni kellene az árakat. “Csakhogy a vevőink ezt nem fogadnák el” – hangsúlyozza a vezérigazgató. A vevők fokozatosan átállnak az indiai és a kínai acélra. Becker vezérigazgató szerint “ha a kormány gyorsan nem csinál valamit, akkor az energiaintenzív ágazatok nem élik túl ezt a válságot“. Az indiai vetélytárs, az Arcelor Mittal bezárta két kohóját Brémában és Hamburgban, a rendkívüli energiaáremelésre hivatkozva.
Az SKW műtrágya gyártó vállalat is leállt. A főnök azt mondta a Der Spiegelnek: ”csak akkor tudunk újra indulni, ha a gázár radikálisan csökken. Várjuk a politikusok támogatását.” Ha ez nem következik be, akkor kényszerszabadságra küldik a 860 dolgozót október elsejétől.
A Volkswagen személyzeti főnöke már harcedzett, hiszen ő menedzselte a válságot, amelyet a koronavírus-járvány okozott, majd pedig a chiphiányt. Aztán jött az ukrajnai háború és az energiaválság.
Most a Volkswagennek az a problémája, hogy hiába vannak tele a megrendelési könyvei, mert nem tud eleget szállítani a piacra. A vásárlóknak olykor egy évet is kell várniuk egy új Golfra. Az ok: nyersanyag- és alkatrészhiány. A Volkswagen, Németország legnagyobb autóóriása azzal számol, hogy a válság miatt rohamtempóban csökken majd a vevők száma.
“Az autó piac – éppúgy mint az egész gazdaság – visszaesik” – jósolja Ferdinand Dudenhoffer, az autóipari kutatóintézet igazgatója. Nemrég még 3%-os növekedést jósoltak a német autóiparnak jövőre, most ezt mínusz 6%-ra változtatták. A német autóipari szövetség elnöke, Hildegard Müller szerint öt cégből kettő nem lesz képes arra, hogy áthárítsa a fogyasztókra a magas energiaárakat.
Képünk illusztráció