Már az év első hat hónapjában olyan szintű díjemelés lett volna szükséges az ágazatban, mint amekkorát korábban az egész idei évre jósoltak a szakértők. Ekkora emelést a fuvarozók a gyakorlatban nem tudtak elérni, pedig a helyzetük az év hátralevő részében csak nehezebb lesz.
„A fuvarozás költségeinek emelkedésből fakadó, kényszerű díjemelés mértéke már 2022 első félévben elérte a korábban egész évre becsült 21 százalékos szintet. Mivel a költségek növekedése várhatóan a második félévben is folytatódik, kénytelenek vagyunk emelni az idei előrejelzésünkön” – mondta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője a társaság szerdai közleménye szerint.
Lajkó a Közúti Fuvarozási Árindexről beszél, amely nem azt mutatja, hogy mekkora emelések zajlottak a gyakorlatban, hanem azt, hogy egy sor körülmény figyelembevételével mekkora emelések lennének indokoltak az ágazatban. A közlemény szerint a hazai fuvarozók a korábban szükségesnek vélt 21 százalékos emelés helyett csak 13-15 százalékosat tudtak kiharcolni az első félévben. Ennek is köszönhető, hogy a második negyedévben már enyhe kapacitáshiány jellemezte a közúti szektort. Most meg már az árindex szerint nem is 21, hanem 22-23 százalékos emelés lett volna indokolt az első félévben.
Bajba sodorták a logisztikai szektort is az emelkedő árak és az infláció
Az iparban és a mezőgazdaságban sok területen egyszerűen nincs alternatívája a földgáznak, a szektorok szereplői ezért megpróbálnak felkészülni az ínséges időkre. Csakhogy a tározók évek óta nem voltak ilyen üresek; a kormány ígérget, de igazi megoldási javaslata nincs.
A közlemény szerint az üzemanyagárak és a sofőrök bérköltségének növekedése mellett új elemként lépett elő a járművek beszerzési és finanszírozási költségének fokozatos emelkedése, ami mögött a gyártók áremelése és a jegybanki alapkamat növekedése áll. Szintén új jelenség az úgynevezett „egyéb költségek” emelkedése, mivel az akár két számjegyű infláció szinte minden egyéb fuvarozási komponenst érint már (irodai dolgozók bére, iroda, szerviz, gumi, telephely, őrzés-védés stb. költségei).
A Közúti Fuvarozási Árindex aktuális, tehát megemelt értéke 2022 első félévére vonatkozóan, 2021-hez viszonyítva nemzetközi fuvarozás esetén 122,1 százalék, belföldi fuvarozás esetén pedig 123,8 százalék, vagyis a 2022 első félévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,1, a belföldi fuvarozás esetében 23,2 százalékos díjemelés kompenzálná az egy évvel korábbi díjszinthez képest.
A kilátások pedig nagyon borúsak az év hátralevő részére, így a DigiLog Consulting a teljes, 2022-es évre a korábbi, átlagos 21 százalékról 30 százalékra emelte most meg az áremelkedési prognózisát.