Az idős embereken gyakran kifog a digitalizáció. Különösen nagy gondot okoz ez az egyik legdrasztikusabban öregedő társadalomban, Spanyolországban. Egy valenciai nyugdíjasnak az online bankolásból lett elege: fellázadt és meg sem állt a gazdasági minisztériumig.
A 78 éves Carlos San Juan orvosként dolgozott a nyugdíjazása előtt, így nem esik kétségbe, ha szenvedést vagy fájdalmat lát,. A spanyolországi Valenciában élő férfit - aki már kétszer is elkapta a koronavírust - az már jobban zavarta, hogy betegsége alatt nem találkozhatott lányával és az unokáival - mesélte a Deutsche Wellének.
De távolságtartásra kényszerítette bankfiókja is: az ügyintézőkkel kizárólag telefonon tarthatta a kapcsolatot, személyesen csak halaszthatatlan ügyben, előzetes bejelentkezés után kereshette fel őket. Bár az üzletek és a közintézmények azóta újra kinyitottak, több pénzintézet máig megtartotta a járvány alatti félfogadási rendjét. A bankok munkatársai délelőttönként csak 11 óráig fogadnak ügyfeleket, és előzetes bejelentkezésre továbbra is szükség van. San Juant és sok nyugdíjast nemcsak ez háborítja fel, hanam az is, hogy alig találni már működő bankfiókot a lakókörzetükben.
Az Európai Központi Bank adatai szerint a 2008-as gazdasági világválság óta Spanyolországban zárták be a legtöbb banki és takarékpénztári ügyfélszolgálatot: összesen 23 673-at. Hozzá kell tenni azt is, hogy a válság előtt egyetlen EU-tagállamban sem működött annyi fiók, mint itt. A gazdasági krízis óta viszont legalább százezer munkahely szűnt meg a spanyolországi bankszektorban, és a világjárvány csak gyorsított a folyamaton.
Az ügyintézőket közben egyre több pénzintézetnél chatbotokra váltják. Ezek olyan mesterséges intelligenciával dolgozó szoftverek, amelyek képesek értelmes és logikus üzenetváltásokra, ami már az emberi kommunikációhoz hasonló. Legalábbis tudnak válaszolni olyan kérdésekre, melyek a felhasználók viselkedése alapján előre programozhatók.
Ma már ilyen chatbotokat használnak elektronikus fizetésnél, internetes bankolásnál és az ügyfelek biometrikus azonosításánál, amikor például pénzt veszünk fel egy ATM-nél. Ezekben a technikai újításokban Spanyolország úttörőnek számít.
Frusztrált nyugdíjasból médiasztár
Néhány hete Carlos San Juannak azonban pont ebből lett elege. Eleinte csak barátai és az ismerősei körében gyűjtött aláírásokat. Követelése így hangzott: a spanyolországi bankfiókok egész délelőttre nyissák meg a fiókjaikat a nyugdíjasok előtt, hogy azok a megszokott módon vehessenek fel készpénzt és fizethessék be a számláikat.
Miután meglett az első száz aláírás, Carlos San Juan vérszemet kapott. A világ legnagyobb kampányindító és aláírásgyűjtő online platformján, a Change.org-on gyűjtötte tovább a támogatókat – és nem sejtette, hogy lavinát indít el. „Öreg vagyok, nem hülye” elnevezésű petíciójához azóta több mint hatszázezren csatlakoztak, és a média is felkapta: San Juan folyt a tévéből, rádióból, újságból. A spanyol jegybank vezetőjét annyira lenyűgözte ez a hatalmas médiavisszhang, hogy személyesen hívta fel a nyugdíjast. A tervek szerint Carlos San Juan a gazdasági miniszterrel és a bankszektor legfontosabb képviselőivel is hamarosan találkozik. Petícióját jelképesen már át is adta a jegybank és a gazdasági minisztérium munkatársainak.
De San Juan szkeptikus: „Gyanítom, megpróbálkoznak majd azzal, hogy ügyintézők betanítsanak a különböző eszközök, pénzautomaták kezelésére. Dehát én nem hülye vagyok, csak Parkinson-kóros. Emiatt néha előfordul, hogy nem találom el a helyes billentyűt vagy érintőgombot”, magyarázta a férfi. Attól tart, ha valamit félrenyom, a rendszer még a pénzét is elveszi. Számtalanszor látta már, hogyan küzdenek vele egykorú emberek a számlavezető bankja, a Caixabank pénzautomatájánál. Egyszer még olyan jelenetnek is szemtanúja volt, amikor egy fiatalember eljátszotta, hogy segít, de közben meglopott egy idősebb hölgyet.
Elöregedett Spanyolország
Az idősek, betegek, fogyatékkal élők és az iskolázatlanabb társadalmi rétegek mindenütt küzdenek a digitalizáció vívmányaival. Spanyolországban azért szembetűnőbb a probléma, mert Japán után itt a legmagasabb az emberek várható élettartama, ugyanakkor unió-szerte itt a második legalacsonyabb a születési ráta.
A központi statisztikai hivatal adatai szerint Spanyolországban majdnem 9,4 millió 64 évnél idősebb polgár él, azaz a lakosság egynegyede elmúlt 64 éves. Ráadásul az ország nem kimondottan sűrűn lakott. Az emberek mindössze 17 százaléka él vidéken, ezért számtalan kisebb településen nem éri meg bankfiókot fenntartani. Az ottlakóknak meg kell elégedniük egy-egy pénzkiadó automatával, és sokuknak harminc kilométert vagy még többet kell utazniuk, mire eljutnak egy ügyfélszolgálatig vagy találkoznak hús-vér ügyintézővel.
A város és a vidék között tehát nemcsak kulturális, de digitális értelemben is óriási a szakadék. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a spanyol nyugdíjasok szövetségének friss felmérése, mely szerint
az idősek 40 százaléka még soha életében nem használta az internetet.
San Juan 51 éve intézi pénzügyeit Spanyolország legnagyobb lakossági bankjánál, a Caixabanknál, amely húszmillió ügyféllel büszkélkedhet. A pénzintézet az elmúlt években több nemzetközi díjat nyert a technológiai újításai és nyereségességi mutatói miatt. Az idős férfi ezzel szemben egyszerűen felháborítónak tartja, hogy miközben a gazdasági válság idején a bankja – az ország többi pénzintézetéhez hasonlóan – az adófizetők pénzéből kapott 40 milliárd euró gyorssegélyt, ugyanezek a bankok nem sokkal később cserbenhagyják adófizető ügyfeleiket, mint például őt és a feleségét.
A Caixabank tavaly egyesült azzal a Bankia nevű pénzintézettel, amelyet a csődtől mentett meg az állam. Ezzel a fúzióval a bank az ország legnagyobb pénzügyi szolgáltatójává vált. Élen jár a mesterséges intelligenciával működő chatbotok, valamint a biometrikus felismerési rendszerrel ellátott pénzautomaták elterjesztésében. A Caixabank a digitális forradalommal és az ebből következő létszámleépítéssel megúszta, hogy a részvényárfolyama összeomoljon. De ennek az volt az ára, hogy sok ügyfele bizalmát, ahogy San Juanét is, elveszítette.
A bankfiókok bezárása és a digitalizáció időben nagyjából egybeesett a takarékbetétek hozamának eltűnésével: az öregek nem kerestek semmit a betétjeiken az alacsony kamatok miatt. Ilyenkor mit lehet tenni? Kezdjen el idős korára tőzsdézni? A legtöbb nyugdíjas abban a világban sem boldogul. Így aztán 51 év után San Juan komolyan fontolóra vette: bankot vált.
Elmondása szerint majdnem mindegy, hogyan alakul találkozója a jegybank vezetőjével vagy a gazdasági miniszterrel. Neki már így is megérte ez az akció. „Nemrég felhívott egy 14 éves lány és azt mondta: ha megöregszik, olyan szeretne lenni, mint én. Csak mert kiálltam azokért, akik erre maguktól nem lettek volna képesek. Ez a vallomás többet ér mindennél.”
De Carlos San Juannak azért csak sikerült a végére még ennél is többet elérnie. A legnagyobb mérlegfőösszeggel rendelkező spanyol pénzintézet, a Banco Santander pár napja bejelentette: pénztári nyitvatartási idejét ügyfelei számára három órával meghosszabbította.
A cikk szerzője: Stefania Claudia Müller
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében ezentúl heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén szolgáltat tartalmat. Újságírói jelen vannak Európa legtöbb országában és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat. |